Vinnare 2015

Diamantnyckeln  

Den roliga kön

Uppdragsgivare: Liseberg

Byrå: Shout

Arbetsgrupp:
Shout – Calle Östeberg, Art Director
Shout – Pontus Caresten, Copywriter
Shout – Martin Hummel-Gradén, Art Director
Shout – Melina Aristiadou, Projektledare
Shout – Malin Svensson, Final Art
Shout – Johanna Levin, Final Art
Shout – Therese Berglund, Operativ projektledare
Sticky Beat – Nisse Bryngfors, Utvecklare
Sticky Beat – Anders Hammar, Utvecklare
Sticky Beat – Örjan Classon, Utvecklare
Sticky Beat – Robert Schlyter, Art Director
Sticky Beat – Henric Byström, Projektledare

Sammanfattning:
Det finns egentligen bara ett problem med Lisebergs senaste berg- och dalbana Helix. Köerna. Så vad kan vi göra för våra tålmodiga gäster? Kan vi till och med göra kön till en del av attraktionen? Via en mobil direktkampanj ville vi ta plats i människors mobiltelefoner och låta dem interagera med varandra. Vi skapade en helt ny interaktiv och social upplevelse: Världens första synkroniserade köunderhållning. Man kunde öva var man ville, men för att tävla var man tvungen att vara på plats i Helix köområde. Spelet fungerade som en direkt taktisk kanal med syfte att skapa förväntan kring åkupplevelsen, driva trafik till Liseberg och dessutom stimulera återbesök. Äntligen var det roligt att stå i kö.

Motivering:
Det finaste priset delas alltid ut sist. De som hoppas på att vinna får vänta länge på sin eventuella stund i rampljuset. Så länge att de kanske till och med frågar sig om det är värt att flera timmars väntan för att sedan få ha skitroligt i några minuter. Tänk om det fanns något man kunde göra under tiden, någon typ av spel kanske, på mobilen, där man kunde tävla mot alla andra som också sitter där och väntar….
Årets Diamantnyckel har en gång för alla slagit fast att Karin Boye hade rätt: ”Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd.”
Grattis Den Roliga Kön!

Huvudkategorier 

Detaljhandel

Guld – The Rag Bag

Uppdragsgivare: Uniforms for the Dedicated

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Joel Ekstrand, Art Director
DDB Stockholm – Nick Christiansen, Copywriter
DDB Stockholm – Fredrik Simonsson, Art Director
DDB Stockholm – Magnus Jakobsson, Copywriter
DDB Stockholm – Katarina Bäcklund, Account Director
DDB Stockholm – Linus Östberg, Designer
DDB Stockholm – Anna Hellenberg, Print Buyer
DDB Stockholm – Merwan Maarulf
DDB Stockholm – Christian Björnehag, Retusch
DDB Stockholm – Leif Blondell, Final Art
DDB Stockholm – Gustav Hamdahl, Planner
DDB Stockholm – Christian Paulsson, Motion Graphics
House Agenby – Joakim Kromnér, Foto
House Agency – Haris Badic, Editor
Simon Strand PR – Simon Strand, PR konsult

Produktionsbyrå: B-reel Stockholm, Michael Nyberg

Uniforms for the Dedicated – Fredrik Wikholm, Creative Director/Founding partner
Uniforms for the Dedicated – Victor Persson, Digital Marketing Manager

Sammanfattning:
Klädindustrin är en av de värsta miljöbovarna. Det ligger i modets natur att det varje säsong kommer något nytt som gör att vi kastar ut det gamla. Det är ingen nyhet, men ett växande problem. Uniforms For The Dedicated bygger sin affärsmodell på ett mer hållbart mode. Detta tar sin form i, bland annat, möjligheten att hyra en kostym istället för att köpa, eller i att använda återvunna fibrer för att tillverka nya plagg. Detta är en standard de inte bara kräver av sig själva, utan även vill sätta för hela modebranschen. För att göra det enkelt för människor att återvinna de kläder de inte längre använder, och för att cementera Uniforms For The Dedicateds roll som förespråkare för ett mer hållbart mode så krävdes ett nytt sätt – ett sätt som överraskade, förenklade och som gjorde det naturligt för människor att donera sina kläder vidare. Så vi skapade The Rag Bag – shoppingpåsen som blir en donationskanal – och som är tillgänglig för alla varumärken som vill.

Motivering:
I en bransch där allt fokus ligger på det ytliga, har man också valt att använda insidan. Samtidigt som man löser ett problem för kunden hjälper man världen. Budskapet är enkelt, det är trovärdigt, det är egentligen mycket mer än en kampanj. Kanske kan en påse med gamla trasor bli en branschstandard för hela världen?

Silver – Det pessimistiska brevet

Uppdragsgivare: Daidalos

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Olle Langseth, Copywriter
DDB Stockholm – Tove Langseth, Art Director
DDB Stockholm – Peter Danielsson, Graphic Design
DDB Stockholm – Amanda Lublin, Produktionsledare

Sammanfattning:
Daidalos är ett bokförlag som erbjuder mer krävande böcker inom filosofi och samhällsteori. I denna kampanj ville de erbjuda filosofen Arthur Schopenhauers bok ”De båda grundproblemen i etiken” till de 5600 medlemmarna i sin bokklubb. Arthur Schopenhauer är känd för sin pessimism och lösningen blev därför ett postalt brev som var så pessimistiskt att Schopenhauer kunde ha skrivit det själv.

Brons – Farstaklappen

Uppdragsgivare: Farsta Centrum

Byrå: Doe Blomberg Gottberg

Arbetsgrupp:
Doe Blomberg Gottberg – Doe Blomberg Gottberg, Reklambyrå
Brand Magic – Brand Magic, Eventbyrå

Sammanfattning:
Ett DR är reklam i sin mest personliga form, på gott och ont. Inför julen 2014 fick ett stort antal föräldrar i Farsta-området ett SMS som de kanske inte ville att någon skulle se. Där stod det att de kunde komma ner till Farsta Centrum och hämta ut en julklapp till sitt barn, färdiginslaget och med barnets namn på. Någon okänd person hade köpt en klapp till deras barn och lämnat den på köpcentret för föräldern att plocka upp. Eftersom föräldern själv inte hade råd att köpa någon. Farstaklappen är historien om hur ett köpcentrum och deras kunder lyckades göra julen till en bättre upplevelse för över 2000 behövande familjer söder om Stockholm. Farstaklappen är historien om hur ett enkelt SMS visade sig vara årets mest efterlängtade DR.

Finans och försäkringar

Guld – Från ord till handling

Uppdragsgivare: If Skadeförsäkring

Byrå: Abakus

Arbetsgrupp:
Abakus – Pascal Denis, AD
Abakus – Jonas Åkerlind, Copy
Abakus – Christel Hedin, Strateg och projektledning
Abakus – Therése Bengtsson, Planner & Projektledning
If CRM – Magdalena Strömberg, CRM Marketing Manager
If CRM – Anna Öhr, CRM Marketing Manager

Sammanfattning:
Kan vi skicka ännu fler e-post till en försäkringskund utan att hen känner sig spammad? Kan vi till och med få ett bättre resultat? If ville undersöka om vi kunde prata med kunderna på ett nytt sätt; och ledorden var relevant, raskt och regenererat. Vår utmaning blev att tillsammans med If CRM, gemensamt skapa kommunikation som utlöser en handling, men som samtidigt ökar kundnöjdheten. Lösningen blev att dela kunskap. Varje dag, varje timme, år efter år pratar Kundtjänst med drabbade kunder. Vi vet när, var och hur olyckan slår till. Vi skapade kommunikation som tipsar och hjälper. Det kan vara allt från varningar om viltolyckor, inbrottsalarm till påminnelser att släcka ljusen i advent. Och när vi funnit källan till informationen kunde vi dessutom göra arbetet raskt. På mindre än en vecka hade vi fått ut kommunikation som berättade om ett nytt sätt att se på reflexer – If gör kläder av dem. Och 77% av de som såg, gick vidare…

Motivering:
Årets vinnare i kategorin Finans & försäkringar har visat, att det bästa sättet att förhindra att olyckan kommer som ett brev på posten, är att skicka den med mailen.

Silver – Ikano Flappy Saver

Uppdragsgivare: Ikano Bank

Byrå: Volontaire

Arbetsgrupp:
Volontaire – Jenny Hagblom, Projektledare
Volontaire – Sara Ekholm, Planner
Volontaire – Philip Cristofor, Tech Planner
Volontaire – Josefina Bergström, Producent
Volontaire – Andreas Hård af Segerstad, Producent
Volontaire – Rasmus Nilsson, Creative Director
Volontaire – Niklaz Lönnqvist, Art Director
Volontaire – Elisabet Fischer, Copywriter
Volontaire – Joakim Ohlsson, PR-konsult
Volontaire – Viktor Bolin, PR-strateg
Volontaire – Patrick Kampmann, Planning Director
Ikano Bank – Matilda Lennér Payne, Marknadschef
23C – Digitalt produktionsbolag

Sammanfattning:

Unga har förlorat förtroendet för banker och bygger sin identitet genom konsumtion på avbetalning. Bristen på sparande leder ofta till ett beroende av föräldrar och andra. De kan kanske inte flytta hemifrån och kan tvingas acceptera dåliga arbetsförhållanden. För att inspirera unga att börja spara och positionera Ikano Bank som folklig och nytänkande behövde vi göra något som ingen bank gjort tidigare. Vi lanserade Flappy Saver – en hommage till det populära mobilspelet Flappy Bird. Genom att respektera och bli en del av ungas beteende och kultur och kommunicera utan pekpinnar bevisade vi att det går att få unga att frivilligt tillbringa tid med, ta till sig och sprida kommunikation från en bank. På 4 veckor hade över 116 miljoner (mål 700 000 motsv. 1/2 av Sveriges unga 18-29) människor nåtts av budskapet. PR-värdet värderas till 32 MSEK (mål 6 MSEK). Unga svenskar med lågt förtroende/intresse för banker/ekonomi spelade över 1,5 miljoner gånger (mål 500 000), under 154 dagar. Trots att kampanjperioden är över fortsätter Flappy Saver spelas än idag.

Produkttillverkning

Guld – Stand Up Marathon

Uppdragsgivare: Matting AB

Byrå: Mecka

Arbetsgrupp:
Mecka – Lotta Cabrera Persson, Projektledare
Mecka – Mats Alfredsson, Strateg/VD
Mecka – Sami Nietula, AD
Mecka – Fredrik Kirkfjell, Copy
Mecka – Andreas Gotfredsen, Webbutvecklare (Programmering, grafisk form, original & animering)
Mecka – Åsa Bersten, Originalare
Mecka – Tobias Davidov, Filmkreatör

Sammanfattning:
Matting vill få fler att köpa deras avlastande ståmatta StandUp. För att lyckas måste de först få folk att förstå varför de ska stå upp och jobba. Och fördelarna är många. Exempelvis minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, medan kaloriförbränningen fördubblas. Står du tre timmar per arbetsdag i en månad motsvarar det faktiskt ett helt maratonlopp. Ur den insikten föddes StandUp Marathon – en sajt som gör det roligare att resa sig ur stolen och håller koll på hur många timmar du stått, hur många extra kalorier du förbränt och vilken distans det motsvarar i ett virtuellt maratonlopp genom New York. Upplevelsen delas med dina FB-vänner. Du kan bjuda in, peppa, jämföra ståtistik och tävla om en resa till New York. Resultat: Med en mediabudget på 20 000 kronor har kampanjen gett 30 597 stå-sessioner under sina första tre månader. Antalet användare ökar varje dag, precis som försäljningen av ståmattorna. På bara tre månader är ökningen 414% jämfört med motsvarande period året innan.

Motivering:
Alla ni som sprungit ett motionslopp på max 10km kan väl ställa er upp. Och nu kan ni som sprungit en halv- eller helmara också ställa er upp. Wow. Och nu kan ni andra också ställa er upp för årets vinnare av Guldnyckeln i kategorin Produkttillverkning…

Brons – Keep Going-stipendiet

Uppdragsgivare: Gorbys/Familjen Dafgårds

Byrå: SWE

Arbetsgrupp:
SWE – Johan Larsson, Affärsansvarig
SWE – Anders Nyberg, AD
SWE – Andreas Hellström, AD
SWE – Johnnie Mellström, Copy
SWE – Johan Skogh, Copy
SWE – Emma Borgblad, Projektledare
Tatchit – Kristin Nenzén
Tatchit – Christian Ronnerstam
Vizeum – Anna Ripgården
Vizeum – Therese Bengtsson
Familjen Dafgårds – Ola Larsson, Marknadschef

Sammanfattning:
Hur kan en fryst pirog bli det hetaste mellanmålet i en målgrupp som oftast är beroende av vad mamma eller pappa handlat hem? För att lyckas tog sig Gorbys ur frysdisken och dit kidsen har sina intressen. Med Keep Going–stipendiet har man etablerat en arena för tusentals direkta dialoger i en målgrupp där man är så fokuserad på det man vill göra att mat blir sekundärt. Och där en Gorbys på ett helt naturligt sätt bidrar med nytta utifrån en stark insikt: Nästan alla människor har haft några tuffa år innan vi nått framgång. År då vi arbetat extra hårt för att nå en vision eller förverkliga en idé, men utan pengar, resurser, lokal eller liknande. Just där, i den livsfasen, befinner sig Gorbys unga målgrupp. Här nöter, tränar och kämpar de med just det de brinner för – från skatingrampen till replokalen. Och här har Gorbys hittat en naturlig roll i en reklamkräsen målgrupps vardag, genom att hjälpa unga att utveckla sina passioner.

Brons – The Payback

Uppdragsgivare: Lindahls Mejeriprodukter AB

Byrå: ORD&BILD

Arbetsgrupp:
ORD&BILD – Per Andersson, Projektledare
ORD&BILD – Niclas Fors, CD/AD
ORD&BILD – Rolf Harju, Copywriter
ORD&BILD – Åsa Klarén, Art Director
ORD&BILD – Mikael Nilsson, Interactive designer
ORD&BILD – John Svensson, Webbutvecklare
ORD&BILD – Stefan Ledin, Webbutvecklare
ORD&BILD – Fredrik Nilsson, Designer/Front-end developer
ORD&BILD – Mattias Wahlberg, Formgivare
ORD&BILD – Malin Lundquist, Produktionsledare
ORD&BILD – Mikael Jansson, Illustratör/Designer

Sammanfattning:
Kvarg innehåller mycket proteiner, lite kalorier och är perfekt för människor som tar sin träning på allvar. För att positionera Lindahls som det självklara valet av kvarg för de träningsintresserade lanserades den digitala kampanjen ”The Payback” – en kampanj som belönade de som förtjänade det. På riktigt. Genom att använda Runkeepers API kunde vi läsa av hur många träningspass besökarna på kampanjsajten hade genomfört den senaste veckan. Ju fler registrerade träningspass ju mer gratis kvarg fick man.

Resor, transporter & fordon

Guld – Virtual Volvo Sell Out

Uppdragsgivare: Volvo Cars

Byrå: DigitasLBi Nordics

Arbetsgrupp:
DigitasLBi – Pierre Renhult, Managing Director
DigitasLBi – Paul Collins, Nordic Executive Creative Director
DigitasLBi – Pia Leichter, Creative Director
DigitasLBi – Filippos Arvanitakis, Creative Director
DigitasLBi – Carl-Henrik Monrad-Aas, Digital Planner
DigitasLBi – Mattias Johansson, Technical Director
DigitasLBi – Daniel Gomez Windshuttle, Project manager
DigitasLBi – Jordan Strang, Copywriter
DigitasLBi – Emilie Jansson, Art Director
DigitasLBi – Simon Brock, Copywriter
DigitasLBi – Martin Kraftt, Interface Developer
DigitasLBi – Kristian Parkkila, Content Coordinator
DigitasLBi – Kristoffer Melin, Interface Developer
DigitasLBi – Sara Eggerts, Experience Architect
DigitasLBi – Emma Lundgren, Experience Architect
DigitasLBi – Peder Sandqvist, Executive Producer
DigitasLBi – Toke Christensen, Designer
DigitasLBi – Kasper Møller, Senior AD
DigitasLBi – Jenny Nolebring, Project Manager
DigitasLBi – Tony Holmstedt, Project Manager
DigitasLBi – Oskar Nilsson, Account Manager
DigitasLBi – Ida Axelsson Fryklund, Social Media Manager
DigitasLBi – Matthew Moroni, Social Strategist
DigitasLBi – Nicholas Bean, Senior Analyst
DigitasLBi – Laima Vielaviciute, Analyst
DigitasLBi – Jenny Didriksson, Social Media Manager
DigitasLBi – Nicklas Asp, Project Manager
DigitasLBi – Johan Hedqvist, Web Analyst
DigitasLBi – Emma Svensson, Social Media Manager
DigitasLBi – Victor Longon, Interface Developer
DigitasLBi – Pernilla Scholin, Project Manager
DigitasLBi – Ammi Mobacken, Project Manager
DigitasLBi – Martina Kresa, Tech Team Team Manager
DigitasLBi – Johan Skoglund, Project Manager
DigitasLBi – Jacob Beselin, Graphic Designer
DigitasLBi – Jonas Kihlsten, System Developer
DigitasLBi – Mattias Andren, System Developer
DigitasLBi – Sandra Svensson, Interface Developer
DigitasLBi – Deniz Vural, Planner
DigitasLBi – Martin Schillström, Production Manager
DigitasLBi – Jenny Munther, Project Manager
DigitasLBi – Marie Jeppsson, Rollout and Support Manager
DigitasLBi – Emil Olsson, System Developer
DigitasLBi – Elin Kristell, User Experience Architect

Sammanfattning:
Hur säljer man en bil som inte finns? Volvo Cars stod inför lansering av bilmodellen XC90 First Edition och ville även positionera sitt varumärke i personbilarnas premiumsegment. Åt Volvo Cars skapade vi därför ett digitalt showroom där besökare kunde uppleva och beställa ett dedikerat exemplar av bilen online. Kampanjen sökte aktivt upp ledande personer inom industri och innovation, till exempel Daniel Ek (Spotify), Isabelle Olsson (Google) och filmregissören John Woo. Precis som Volvo är dessa pionjärer inom sina områden. Pionjärerna presenterades på kampanjsajten www.volvocars.com/intl/all-cars/all-new-volvo-xc90. De och några av Volvos VIP-kunder bjöds in till virtuella provkörningar av XC90 First Edition, som ägde rum vid events i Stockholm och Paris. Personerna tog på sig ett virtual reality-headset från Oculus Rift och fick under provkörningen en fördjupad upplevelse av bilen i genuint svenska miljöer. Samtliga 1 927 bilar såldes på mindre än två dygn via kampanjsajten.

Motivering:
Genom innovativ marknadsföring av en produkt som ännu inte finns, lyckats årets vinnare av kategorin Resor, transporter & fordon få världens främsta innovatörer att tända på alla cylindrar.

Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer

Guld – Like a Swede

Uppdragsgivare: TCO

Byrå: ANR BBDO

Arbetsgrupp:
ANR BBDO – Stephanie Moradi, Copywriter
ANR BBDO – Fredrik Broander, Art Director
ANR BBDO – Andreas Lönn, Creative Director
ANR BBDO – Pontus Karlsson, Kundansvarig
ANR BBDO – Maria Sandberg, Projektledare
ANR BBDO – Anna Jensen, Planner
ANR BBDO – Jacqueline Nyman, Produktionsledare
ANR BBDO – Linda Ulving, Produktionsledare
B-Reel – Tom Malmros, Regissör
B-Reel – Rikard Åström, Producent
TCO – Ana Esteban, Projektledare
TCO – Per Karlberg, Projektledare

Sammanfattning:
Jämfört med många andra delar av världen har vi i Sverige världens bästa arbetsförhållanden. Det beror framförallt på den svenska partsmodellen som innebär att arbetsgivare och fackföreningar förhandlar fram villkoren för arbetslivet i Sverige. Då kännedomen bland dagens unga journalister, politiker och opinionsbildare var rekordlåg ville den fackliga centralorganisationen TCO öka kännedomen om den svenska partsmodellen. Utifrån insikten att den svenska partsmodellen ger fördelar som bara de allra rikaste i andra länder har råd med, skapade vi en film där vi följer Joe, en rik amerikan som lever ”like a Swede” med alla dess fördelar som semester och föräldraledighet. Inom 24 timmar blev videon den mest delade i Sverige, och med sina 670 000+ visningar på YouTube är den idag en utav fjolårets mest delade reklamfilmer. Kampanjen diskuterades flitigt i sociala medier samt uppmärksammades i de största svenska nyhetsmedierna vilket ledde till en kännedomsökning med 100% i målgruppen.

Motivering:
För att förstå hur bra man faktiskt har det, kan man ibland behöva se saker och ting med andras ögon. Det vinnande bidraget har med en gränsöverskridande strategi och en briljant idé lyckats förvandla småtråkig information till engagerande och delbar kommunikation. Och visat att den svenska modellen är en vinnare även i tävlingssammanhang.

Silver – Barncancerfonden BloggBattle

Uppdragsgivare: Barncancerfonden

Byrå: IUM Sverige

Arbetsgrupp:
IUM – Andrea Gezelius, Kreatör
IUM – Patrik Sundberg, Kreatör
IUM – Anette Andersson, Projektledare / Kundansvarig
IUM – Christina Jorup, Digital planerare
IUM – Avilin Persson, Copywriter
AdoreYou – Produktion
Barncancerfonden – Linus Almqvist, Kommunikationschef
Barncancerfonden – Marie Åberg, Produktionsledare
Barncancerfonden – Jessica Runemark, Projektledare

Sammanfattning:
Uppdraget var att sälja Barncancerfondens armband Silverhjärtat online och att skapa engagemang i sociala medier. För internetköp är personliga rekommendationer viktigt, därför skapade vi Barncancerfonden BloggBattle där vi ställde 6 av Sveriges toppbloggare mot varandra. De når ut till många på ett personligt plan, och vi ville se om vi kunde dra nytta av deras tävlingsinstinkter. Varje bloggare installerade en mini-webbshop på sin blogg, där läsarna kunde handla direkt från någon de redan hade en relation till. Via en topplista såg man direkt att sitt köp gjort skillnad. Bloggarna fick en verktygslåda med info, och fria händer att engagera sina läsare.

Silver – Sluta rattsurfa

Uppdragsgivare: Transportstyrelsen

Byrå: Blomquist & Co

Arbetsgrupp:
Blomquist & Co – Jens Fock, Projektledare
Blomquist & Co – Pär Höglund, Art Director
Blomquist & Co – Örnulf Klang, Copywriter
Blomquist & Co – Martina Rustman, Produktionsledare
Blomquist & Co – Marie Berglind, Produktionsledare
Blomquist & Co – Anders Åhlén, Webbutvecklare
Blomquist & Co – Anders Gröndahl, Kreatör
FLX – Måns Herngren, Regissör
FLX – Therese Engberg, Producent
FLX – Henrik Stenberg, Fotograf
FLX – Johan Söderberg, Klippare
Chimney – Fredrik Jonsäter, Ljud
Chimera – Fredrik Davidsson, Projektledare
Chimera – Carolin Sellman, Designer
Donadoni – Jens Ståhlstierna, Ljud
Donadoni – Per-Erik Elgh, Ljud
Donadoni – Tomas Roth, Ljud
HowCom – Åsa Schmidt, Client Service Director
HowCom – Emelie Färnkvist, Campaign Manager
HowCom – Lotta Pfeiler, Research and Insight Director
HowCom – Maria Andersson, Head of Digital Media

Sammanfattning:
Alltför många trafikolyckor orsakas av att förare tittar på mobilen samtidigt som de kör. Vårt uppdrag var att ändra på det. Huvudmålgruppen identifierades till unga bilförare och vi skapade ett helt nytt ord som associerar till ett annat lika farligt beteende. Rattfylla blev rattsurfa med uppmaningen – Sluta rattsurfa. I all kommunikation uppmuntrade vi målgruppen att göra ett test för att se om man hade ett farligt mobilbeteende i trafiken. Testresultatet gick att dela på Facebook och man kunde addera en kampanjsymbol till sin profilbild. För att budskapet skulle nå den svårflirtade målgruppen använde vi oss av humor och anlitade Björn Gustafsson och Sissela Benn. Vi producerade bland annat fyra reklamfilmer, fyra radiospotar, en informationsfilm och knöt till oss podcastare, bloggare och viktiga samarbetspartner. Resultatet? På fyra veckor visades till exempel filmerna 4,5 miljoner gånger på Youtube och Facebook.

Brons – Stötta Kungsleden

Uppdragsgivare: Svenska Turistföreningen (STF)

Byrå: Pond Stockholm

Arbetsgrupp:
Pond Stockholm – Fredrik Lundgren, Creative Director
Pond Stockholm – Mattias Cederfeldt, Art Director
Pond Stockholm – Richard Andersson, Art Director
Isotop – Per Starck, Projektledare
Isotop – Fredrik Forsmo, Systemutvecklare
Isotop – Niklas Wikström, Systemutvecklare
Svenska Turistföreningen – Johanna Murray, Projektledare Medlemsutveckling
Svenska Turistföreningen – Jenny Engström, Kommunikationsansvarig
Svenska Turistföreningen – Niclas Psarris, Ansvarig Insamling och samarbeten
Svenska Turistföreningen – Janni Lagerblad, Projektledare systemutveckling

Sammanfattning:
I över 100 år har människor vandrat på Kungsleden, från Abisko i norr till Hemavan i söder, drygt 40 mil genom en storslagen fjällvärld. Men tiden har satt sina spår. STFs fjällstugor behöver rustas upp och de statliga pengarna till underhåll av själva leden räcker inte till. STF vill att fjällvärlden ska finnas kvar även för framtida generationer att upptäcka. Genom Stötta Kungsleden kan alla vara med och bidra genom att bli fadder till en del av Kungsleden. För pengarna kan STF sedan måla, laga och fixa, allt från vindskydd, en ny bastu eller fjällets fräschaste utedass.

Telekom-, IT-, el-, olje- och bensinbolag

Guld – Elcykelbannern

Uppdragsgivare: Vattenfall

Byrå: MRM//McCann Stockholm

Arbetsgrupp:
MRM//McCann Stockholm – Johan Blomström, Executive Creative Director
MRM//McCann Stockholm – Erik Olsson, Art Director
MRM//McCann Stockholm – Fredrik Sundqvist, Copywriter
MRM//McCann Stockholm – Eric Gullberg, Interaction Designer
MRM//McCann Stockholm – Tobias Vermehren, Digital Designer
MRM//McCann Stockholm – Arnolds Verins, Developer
MRM//McCann Stockholm – Erik Frisell, Account Director
MRM//McCann Stockholm – Karolina Tysell, Account Manager
MRM//McCann Stockholm – Fredrik Hildebrand, Creative Director

Sammanfattning:
Visste du att så mycket som en tredjedel av medelsvenskens totala energikonsumtion går åt till transporter? Och visste du att de flesta bilresorna i storstadsregionerna inte är längre än 3-5 kilometer? Vattenfall insåg att elcykeln skulle kunna ersätta många korta och onödiga bilresor i storstadsområdena – och därmed också minska den totala energikonsumtionen. Nu handlade det bara om att få ut elcykelns egenskaper till rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt. Lösningen blev en intelligent banner som bredvid bostadsannonserna på Hemnet visade hur snabbt du skulle kunna cykla med en elcykel, från den specifika bostaden, in till stan. Uträkningen gjordes i realtid genom att kombinera Google Maps algoritmer med våra egna. Allt för att passa elcykelns unika egenskaper.

Motivering:
Vad gör en jury när det är för många värdiga vinnare, som alla är lika superrelevanta, smarta och innovativa? Belönar allihop! I år är det därför inte bara en segrare i kategorin Telekom-, IT, el-, olje- och bensinbolag utan 18 000 stycken, som allihop bara ligger ett stenkast från City.

Underhållning

Guld – Den roliga kön

Uppdragsgivare: Liseberg

Byrå: Shout

Arbetsgrupp:
Shout – Calle Östeberg, Art Director
Shout – Pontus Caresten, Copywriter
Shout – Martin Hummel-Gradén, Art Director
Shout – Melina Aristiadou, Projektledare
Shout – Malin Svensson, Final Art
Shout – Johanna Levin, Final Art
Shout – Therese Berglund, Operativ projektledare
Sticky Beat – Nisse Bryngfors, Utvecklare
Sticky Beat – Anders Hammar, Utvecklare
Sticky Beat – Örjan Classon, Utvecklare
Sticky Beat – Robert Schlyter, Art Director
Sticky Beat – Henric Byström, Projektledare

Sammanfattning:
Det finns egentligen bara ett problem med Lisebergs senaste berg- och dalbana Helix. Köerna. Så vad kan vi göra för våra tålmodiga gäster? Kan vi till och med göra kön till en del av attraktionen? Via en mobil direktkampanj ville vi ta plats i människors mobiltelefoner och låta dem interagera med varandra. Vi skapade en helt ny interaktiv och social upplevelse: Världens första synkroniserade köunderhållning. Man kunde öva var man ville, men för att tävla var man tvungen att vara på plats i Helix köområde. Spelet fungerade som en direkt taktisk kanal med syfte att skapa förväntan kring åkupplevelsen, driva trafik till Liseberg och dessutom stimulera återbesök. Äntligen var det roligt att stå i kö.

Motivering:
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Det är sedan gammalt. Men hur kan man göra väntan till att också bli något gott? Jo, med en relevant, smart och belönande kommunikation i din mobiltelefon.

Silver – Popagandas Instasläpp

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger inc.

Byrå: Saatchi & Saatchi

Arbetsgrupp:
Saatchi & Saatchi – Petter Dixelius, Copywriter
Saatchi & Saatchi – Erik Hiort af Ornäs, Art director
Saatchi & Saatchi – Gustav Egerstedt, Creative director
Saatchi & Saatchi – Louise Erdman Sundh, Formgivare
Saatchi & Saatchi – Elin Johansson, Planner
Saatchi & Saatchi – Nina Lee, Community manager
Saatchi & Saatchi – Fredrika Frenkiel, Produktionsledare
Saatchi & Saatchi – Maria Lindskog Klasén, Projektledare
Föreningen Popaganda / Luger – Niklas Jonsson, Uppdragsgivare
Föreningen Popaganda / Luger – Helen Allvin, Uppdragsgivare
Föreningen Popaganda / Luger – Niklas Ek, Uppdragsgivare
Föreningen Popaganda / Luger – Simon Ahlgren, Uppdragsgivare
B-REEL – Produktionsbolag

Sammanfattning:
Sommarmånaderna i Sverige är fullspäckade med musikfestivaler. För en relativt liten spelare som Popaganda är det oerhört viktigt att skapa engagerande kommunikation som får igång snacket (och biljettförsäljningen) i tid. Vår strategi var att engagera fans och journalister att själva bli först med att lista ut vilka artister som var klara för festivalen. Det skedde genom två digitala event på Instagram där vår målgrupp samlades kring sina mobiler på utsatt tid med pophjärnorna på helspänn.

Övriga tjänster och hälsa

Guld – The Next Lassie

Uppdragsgivare: Svenska Mässan/MyDOG

Byrå: Valentin&Byhr

Arbetsgrupp:
Valentin&Byhr – Johan Nathell, Copywriter
Valentin&Byhr – Albin Larsson, Art Director
Valentin&Byhr – Åsa Blomqvist, PR Director
Valentin&Byhr – Ida Gustafsson, Senior PR Consultant
Valentin&Byhr – Matilda Ljungberg, PR Consultant
Valentin&Byhr – Peter Holmgren, Designer
Valentin&Byhr – Renée Lundbäck, Account Manager
Valentin&Byhr – Peter Eriksson, 3D Specialist
Valentin&Byhr – Niklas Aldén, Retouch & Motion Design
Valentin&Byhr – Rob Vanstone, Photographer

Sammanfattning:
MyDog är en välkänd hundmässa i Göteborg, som främst drar till sig proffsutövare med utställningshundar. Vårt uppdrag var att bredda publiken och göra evenemanget mer underhållande och folkligt. Så vi utgick från insikten: Hundägare älskar att stoltsera med sina sällskapsdjur. Och skapade en ny talangtävling på mässan där vi lockade med en specialskriven roll i den stjärnspäckade serien ”Welcome to Sweden” på TV4. Vi kallade tävlingen The Next Lassie och målsättningen var att hitta nästa TV-stjärna – i form av en hund.

Motivering:
Genom att låta kändisens bästa vän spela huvudrollen i sociala medier, lyckas årets vinnare i kategorin Övriga tjänster & hälsa på effektivt sätt pinka in ett nytt revir.

Brons – Aptit Food Tour

Uppdragsgivare: Aptit.se

Byrå: Stendahls

Arbetsgrupp:
Stendahls – Annie Gustavsson, Projektledare PR/Social Media
Stendahls – Katarina Engström, Produktionsledare
Stendahls – Maja Kipatsi Danell, Copywriter
Stendahls – Kajsa Arnoldson, Art Director
Stendahls – Andreas Gunberg, Projektledare
Stendahls – Jens Lorensson, Film

Sammanfattning:
På aptit.se kan företag och privatpersoner beställa mat till t.ex arbetslunchen eller övertiden. Maten levereras direkt från restaurangerna till dörren inom 60 minuter. Utmaningen låg i att befästa kännedom om tjänsten för presumtiva företagskunder i Göteborg. Vår strategi var att skapa nyfikenhet hos målgruppen genom att bokstavligen låta dom få ett smakprov på tjänsten. Så, vi skapade Sveriges första sociala foodtruck och gav oss ut på turné! Under kampanjen stannade foodtrucken på strategiskt utvalda platser och bjöd 100 utvalda företag på lunch från stans bästa restauranger. Genom att betala med en delning på sociala kanaler fick alla som kom en gratis lunch i utbyte. Genom att följa Aptits foodtruck på Instagram kunde följarna se var foodtrucken befann sig och vilken mat som serveras den dagen. Kampanjen resulterade i ökad varumärkeskännedom och de restauranger som registrerade sig som partner för tjänsten ökade med 350%. Men viktigast av allt; potentiella kunder fick uppleva det verkliga värdet av Aptits service; god lunch när det passar dig och mer tid att göra något meningsfullt under sin lunchrast än att stå i lunchkö.

Specialkategori 

Analyspriset

Guld – Kundinteraktionsplan 1.0 – en automatisk succé

Uppdragsgivare: Com Hem

Byrå: Kaplan

Arbetsgrupp:
Kaplan – Ann-Charlotte Hellström, Head of customer insight
Kaplan – Eva Klasson, Strategy Lead
Kaplan – Mikael Bergkvist, Lead developer
Kaplan – Linn Erkendal, Front end developer
Kaplan – Viktor Stenström, Art Director
Kaplan – Mattias Manitski, Copywriter
Kaplan – Anna Sundin, Client director
Kaplan – Anna Trygg, Account director
Kaplan – Lotta Callans, Account manager
Com Hem – Anna Calmerskog, Campaign Manager
Com Hem – Michael Öh, CRM Projektledare

Sammanfattning:
Com Hems affär bygger på tre produkter – bredband, tv och telefoni. Man har en stor existerande kundbas som både ligger i bindning och utanför bindning på dessa produkter. Tidigare har Com Hems marknadsbearbetning främst varit inriktad på att driva in nya kunder. Kundinteraktionsplanen (KIP 1.0) som är framtagen för Com Hem skapar helt nya möjligheter att bearbeta den stora kundbasen; Att på ett intelligent sätt bredda engagemanget till ytterligare en produkt eller uppgradera en befintlig produkt till just de kunder som vill ha det, i just det tillfälle de är mottagliga, i just de kanaler som de föredrar, utifrån de förutsättningar och möjligheter att använda produkten som varje enskild kund har. Med systemet skapas möjligheten att göra tusentals varianter av personliga utskick varje månad. Bearbetningen blir dessutom en lärande modell där systematiserade tester och uppföljning ger möjlighet att kontinuerligt optimera och förbättra resultaten. Jämfört med kontrollgrupper så har kundinteraktionsplanen genererat fler än 4000 fler sålda produkter/uppgraderingar under 2014.

Motivering:
Ett fint paketerat tävlingsbidrag, med tydligt syfte och klokt användande av data. Här har man jobbat både med analys och strategi och på ett beundransvärt sätt kombinerat produktperspektivet med nyttan för kunden. Genom att tillämpa såväl prediktiv analys som kundlivscykelbaserat målgruppstänk har man nått rätt effekt – dessutom med anpassning för kundens förutsättningar idag, möjligheter i framtiden och kanalpreferenser. Ett recept som bevisligen automatiskt leder till succé.

Silver – Från sjutton märkesförsäkringar till åtta målgrupper

Uppdragsgivare: If

Byrå: Gadd

Arbetsgrupp:
Gadd – Stig Ludvigsen, Kundansvarig
Gadd – Kristin Bernhardsson, Projektledare
Gadd – Håkan Holmquist, Analys/strategi
Gadd – Thomas Stolt, Art Director
Gadd – Mikael Lippman, Copywriter
Gadd – Andreas Johansson, Original
Gadd – Jessica Peiper, Produktionsledare
If – Lena Palin, CRM Marketing Manager
If – Daniel Demorior, Analys

Sammanfattning:
Går det att öka träffsäkerheten i systematiserad direktkommunikation av 17 parallella märkesförsäkringar, utan att drunkna i komplexitet och ett berg av underhåll? Absolut! Genom att grundligt analysera tidigare års utskick och målgrupper kunde en sinnrik, flerdimensionell målgruppsmatris tas fram, varvid antalet målgrupper kunde ökas med en faktor åtta, samtidigt som behovet av underhåll minskade drastiskt. Resultatet? Fantastiskt! Trots att tidigare kommunikation optimerats i flera steg kunde vi efter 30 dagar se en ökning av svarsfrekvensen med 139 % respektive 155 % för de två ersatta kommunikationerna, jämfört med samma mätning ett år tidigare. Två och en halv gånger så hög svarsfrekvens alltså. Inte illa för en lågintresseprodukt som bilförsäkring!

Brons – Mina Erbjudanden

Uppdragsgivare: Coop

Byrå: Actionbase

Arbetsgrupp:
Actionbase – Ola Ottosson med arbetsgrupp
Coop – Sara Mundt-Petersen med arbetsgrupp

Sammanfattning:
Coop undrade vad de kunde göra mer för sina medlemmar. Svaret var tydligt, ”Ge oss personliga erbjudanden utifrån det vi handlar. Men glöm inte att inspirera oss, det är jätteviktigt.”

Lösning: Arbetet runt Mina Erbjudanden var fokuserat på en win-win-win modell där alla känner att de dragit det längsta strået; kunderna, Coop och leverantörerna. Med miljoner av kunder, över 700 butiker och massor av varor var utmaningen stor. Vi tog fram avancerade modeller som belönar, ökar varukorg och inspirerar. I stället för att bara titta ner i databasen med all Big Data, arbetade vi med prediktiva modeller för att ta fram Relevant Data.

Resultat:
• Coop: Ökad merförsäljningen, ROI, med 200% och inlösen med 250%.
• Leverantörerna: CRM-verktyg för att nå lojala kunder och hitta nya.
• Kunderna: Unika erbjudanden som belönar och inspirerar. Av 850 000 medlemmar får 99,4% unika utskick. Det är så nära one-2-one som det går att komma. Vi vågar påstå att det här är Sveriges mest personifierade varuerbjudande!

Bästa kundlojalitetsprogram

Guld – The loyalty program designed around you

Uppdragsgivare: Volvo Car Sverige

Byrå: Smicker

Arbetsgrupp:
Smicker – Pepe Larsson, Planner/Strateg
Smicker – Malin Källgården, Projektledare
Smicker – Daniel Prochéus, Projektledare
Smicker – Katarina Blass, Produktionsledare
Smicker – Fredric Alqvist, Copywriter
Smicker – Gabriella Britth, Digital Director/Art Director
Smicker – James Göransson, UX – designer

Sammanfattning:
Min Volvo är ett lojalitetsprogram som levandegör Volvos varumärkeslöfte – Designed around you – även när du inte sitter i bilen. Baserat på kunddata, kundprofil och kundbeteende finns allt kunden behöver i den skärm kunden själv väljer. Min Volvo följer hela kundens resa och anpassas individuellt genom alla faser av kundens livscykel. Ett exempel på den integrerade kundupplevelsen är att medlemmarna loggar in på Min Volvo via samma Volvo-ID som aktiverar uppkopplingen som tar emot och styr bilens funktionalitet. Kunderna som är med i Min Volvo ser lojalitetsprogrammet som en premiumtjänst som höjer upplevelsen av att äga en Volvo. De 119 773 kunder som aktivt använder Min Volvo säger att ”Min Volvo har ökat värdet av att äga en Volvo”. De köper mer service, mer tilläggstjänster, mer tillbehör och deras nästa bil blir en Volvo igen.

Motivering:
Vinnaren i den här kategorin suddar ut gränserna för vad som traditionellt sett har definierat ett kundlojalitetsprogram. Med ett modernt lojalitetskoncept som löser kundens problem och skapar en bättre kundupplevelse bygger man starka relationer till varumärket och som partner till kunden. Helt utan traditionella bonusar och belöningar. Nyttan ligger istället i de mervärden som skapas genom att ge kunden ett enklare, bättre och mer lustfyllt bilägande – designed around you.

Silver – ICA Student

Uppdragsgivare: ICA Banken (ICA Student)

Byrå: ICA Reklam Inhouse

Arbetsgrupp:
ICA Banken – konceptansvarig, Carina Sundström
ICA – konceptansvarig, Loretta Bexelius
ICA – konceptansvarig, Anna Lundmark
ICA – styrgrupp, Henrik Patek
ICA Banken – styrgrupp, Bo Lagergren
ICA – marknadsanalys, Katarina Wigzell
ICA Reklam – projektledare, Anna Jörnhagen
ICA Reklam – produktionsledare, Melina Johansson
ICA Byrån – AD, Niclas Haglund
ICA Reklam – AD, Anton Vallo
ICA Reklam – formgivare, Rebecca Larsson
ICA Reklam – formgivare, Tanya Halldin
ICA Reklam – original, Liselott Lohman
ICA Byrån – copywriter, Stina Lindroth
ICA Reklam – copywriter, Jonas Nielsen
ICA Byrån – CD, Mikaela Friberger Kaplan
ICA Marknad – CD, Anders Millbers

Sammanfattning:
ICA Student lanserades den 17 augusti 2011 för att värva yngre kunder till ICA och ICA Banken. I en gemensam satsning erbjuder vi studentrabatt på mat, banktjänster och försäkringar. Med ICA Student ska vi värva kunder tidigare i livet. Genom att skapa en helhetslösning med prisvärda mat- och bankerbjudanden för studenter kan vi tidigare fånga och lättare få ”livstidslojala” ICA-kunder. Genom kommunikationen ska studenten veta att det är enkelt och lönsamt att vara kund hos ICA, uppleva att ICA underlättar i vardagen och att det därför är en självklarhet att förbli kund även efter avslutade studier. På ca 3,5 års tid har ICA Student blivit en välkänd och populär aktör bland landets studenter, varav allt fler ser fördelarna med medlemskap och aktivt väljer att ansluta sig. Vid årsskiftet 2014/2015 hade ICA Student-gemenskapen ca 92 000 medlemmar.

Brons – Det delbara Schyssthetsprogrammet

Uppdragsgivare: Halebop

Byrå: Smicker

Arbetsgrupp:
Smicker – Henrik Hansson, Strateg
Smicker – Pepe Larsson, Planner
Smicker – Daniel Prochéus, Projektledare
Smicker – Tina Gunrup Tobiasson, Produktionsledare
Smicker – Helena Friberg, Produktionsledare
Smicker – Anna Sager, Copywriter
Smicker – Gabriella Britth, Art Director
Smicker – Anna-Karin Lundgren, Creative Director
Smicker – Jesper Eronn, Creative Director

Sammanfattning:
Kan ett lojalitetsprogram bli ett delbart ambassadörsprogram? Halebops framgångar ledde till att kundbasen blev rejält mycket större men också något äldre och därför inte lika homogen som tidigare. Det här blev en ny utmaning. Nu behövde Schyssthetsprogrammet växa upp och mogna – åtminstone en aning – för att behålla och utveckla den nya breda kundbasen. Därför fick Schyssthetsprogrammet sina nöjda kunder att ge sig ut i sociala media, och gav dem förutsättningar som gjorde att de ville engagera sig lite extra. För som vi säger ”I Halebops värld är vi alla schyssta.”, ”Vi är lyhörda och delar med oss av intressanta saker som känns bra för dig och dina vänner”. Så det nya delbara Schyssthetsprogrammet ledde till ökad preferens, minskat kundtapp och att positiva och engagerade kunder ibland till och med hjälpte till att göra Halebops affär lite bättre.

Kreativitetspriset

Guld – Antimobbnings-typsnittet.

Uppdragsgivare: Friends

Byrå: Lowe Brindfors

Arbetsgrupp:
Lowe Brindfors – Rikard Linder, Art Director
Lowe Brindfors – Petter Lublin, Art Director
Lowe Brindfors – Jeremy Phang, Art Director
Lowe Brindfors – Martin Bartholf, Copywriter
Lowe Brindfors – Noel Pretorius, Designer
Lowe Brindfors – Magnus Wretblad, Projektledare
Lowe Brindfors – Sofia Jönsson, Producent
Lowe Brindfors – Tobias Löfgren, Teknisk producent
Lowe Brindfors – Carl Ronander, Planner
Lowe Brindfors – Patrik Oscarsson, Original

Sammanfattning:
Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga i Sverige idag, ofta till följd av mobbning. Vi ville få beslutsfattare att stärka elevhälsan genom att öka antalet kuratorer i svenska skolor. Måns tog sitt liv bara 13 år gammal, efter en lång tid av mobbning i skolan. I samarbete med Måns familj skapade vi en kampanj i både köpta och förtjänade medier. Utifrån bokstäverna i Måns skolböcker formade vi Antimobbnings-Typsnittet. Med typsnittet skapade vi en DR-kampanj till varje riksdagsparti. Målet var att få deras hjälp att genomföra Friends krav. Kampanjen syftade till att ge en emotionell inramning till Friends ord, samt att knyta en verklig pojkes livsöde till ett generellt problem. Kampanjen ledde till att Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ tog med Friends förslag i sina respektive valmanifest.

Motivering:
Vissa saker är svåra att prata om. Än svårare är det då att göra direktreklam på ämnet. Med fingertoppskänsla, hantverk och hjärta skapas kommunikation som är omöjlig att bortse ifrån. En påminnelse om det värsta som kan hända. Och att vi måste göra något åt det.

Silver – The Rag Bag

Uppdragsgivare: Uniforms for the Dedicated

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Joel Ekstrand, Art Director
DDB Stockholm – Nick Christiansen, Copywriter
DDB Stockholm – Fredrik Simonsson, Art Director
DDB Stockholm – Magnus Jakobsson, Copywriter
DDB Stockholm – Katarina Bäcklund, Account Director
DDB Stockholm – Linus Östberg, Designer
DDB Stockholm – Anna Hellenberg, Print Buyer
DDB Stockholm – Merwan Maarulf
DDB Stockholm – Christian Björnehag, Retusch
DDB Stockholm – Leif Blondell, Final Art
DDB Stockholm – Gustav Hamdahl, Planner
DDB Stockholm – Christian Paulsson, Motion Graphics
House Agenby – Joakim Kromnér, Foto
House Agency – Haris Badic, Editor
Simon Strand PR – Simon Strand, PR konsult

Produktionsbyrå: B-reel Stockholm, Michael Nyberg

Uniform for the Dedicated – Fredrik Wikholm, Creative Director/Founding partner
Uniforms for the Dedicated – Victor Persson, Digital Marketing Manager

Sammanfattning:
Klädindustrin är en av de värsta miljöbovarna. Det ligger i modets natur att det varje säsong kommer något nytt som gör att vi kastar ut det gamla. Det är ingen nyhet, men ett växande problem. Uniforms For The Dedicated bygger sin affärsmodell på ett mer hållbart mode. Detta tar sin form i, bland annat, möjligheten att hyra en kostym istället för att köpa, eller i att använda återvunna fibrer för att tillverka nya plagg. Detta är en standard de inte bara kräver av sig själva, utan även vill sätta för hela modebranschen. För att göra det enkelt för människor att återvinna de kläder de inte längre använder, och för att cementera Uniforms For The Dedicateds roll som förespråkare för ett mer hållbart mode så krävdes ett nytt sätt – ett sätt som överraskade, förenklade och som gjorde det naturligt för människor att donera sina kläder vidare. Så vi skapade The Rag Bag – shoppingpåsen som blir en donationskanal – och som är tillgänglig för alla varumärken som vill.

Brons – Den roliga kön

Uppdragsgivare: Liseberg

Byrå: Shout

Arbetsgrupp:
Shout – Calle Östeberg, Art Director
Shout – Pontus Caresten, Copywriter
Shout – Martin Hummel-Gradén, Art Director
Shout – Melina Aristiadou, Projektledare
Shout – Malin Svensson, Final Art
Shout – Johanna Levin, Final Art
Shout – Therese Berglund, Operativ projektledare
Sticky Beat – Nisse Bryngfors, Utvecklare
Sticky Beat – Anders Hammar, Utvecklare
Sticky Beat – Örjan Classon, Utvecklare
Sticky Beat – Robert Schlyter, Art Director
Sticky Beat – Henric Byström, Projektledare

Sammanfattning:
Det finns egentligen bara ett problem med Lisebergs senaste berg- och dalbana Helix. Köerna. Så vad kan vi göra för våra tålmodiga gäster? Kan vi till och med göra kön till en del av attraktionen? Via en mobil direktkampanj ville vi ta plats i människors mobiltelefoner och låta dem interagera med varandra. Vi skapade en helt ny interaktiv och social upplevelse: Världens första synkroniserade köunderhållning. Man kunde öva var man ville, men för att tävla var man tvungen att vara på plats i Helix köområde. Spelet fungerade som en direkt taktisk kanal med syfte att skapa förväntan kring åkupplevelsen, driva trafik till Liseberg och dessutom stimulera återbesök. Äntligen var det roligt att stå i kö.

Personliga priser 

Årets AD

Guld – Rikard Linder

För: Antimobbnings-typsnittet.
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Friends

Motivering:
Årets AD har lyckats med konststycket att skapa ett unikt hantverk och kraftfull handling i samma genomförande. En kommunikativ enhet med lika delar hjärta, hjärna och muskler som slår till hårt i solar plexus och ger en känsla som stannar kvar och får oss att vilja agera. Vi gör det bland annat genom att belöna upphovsmakarna.

Guld – Petter Lublin

För: Antimobbnings-typsnittet.
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Friends

Motivering:
Årets AD har lyckats med konststycket att skapa ett unikt hantverk och kraftfull handling i samma genomförande. En kommunikativ enhet med lika delar hjärta, hjärna och muskler som slår till hårt i solar plexus och ger en känsla som stannar kvar och får oss att vilja agera. Vi gör det bland annat genom att belöna upphovsmakarna.

Guld – Jeremy Phang

För: Antimobbnings-typsnittet.
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Friends

Motivering:
Årets AD har lyckats med konststycket att skapa ett unikt hantverk och kraftfull handling i samma genomförande. En kommunikativ enhet med lika delar hjärta, hjärna och muskler som slår till hårt i solar plexus och ger en känsla som stannar kvar och får oss att vilja agera. Vi gör det bland annat genom att belöna upphovsmakarna.

Årets Copy

Guld – Fredrik Kirkfjell

För: Stand Up Marathon
Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Matting AB

Motivering:
Hur är det nu, är det djävulen eller Gud som bor i detaljerna? Nej, det visar sig att det är en copywriter! 2015 års vinnare av Årets Copy har på ett humoristiskt och personligt sätt lärt oss saker om New York som vi inte visste att vi ville veta. Vi kan inte säkert veta om han stått upp när han skrivit det vinnande bidraget, men vi förmodar det.

Årets annonsör

Guld – Föreningen Popaganda / Luger inc.

För: Popagandas Instasläpp
Byrå: Saatchi & Saatchi

Motivering:
Vad händer om man gör en gåtfull kampanj på Instagram, involverar en popstjärna och sedan tvingar målgruppen att samarbeta med varandra? Jo, man skapar ljuv musik och blir utnämnd till Årets Annonsör i Guldnyckeln!

Årets branschpersonlighet
Utses och delas ut av SWEDMAs styrelse och belönar mångårig och konsekvent användande av dm-metodiken.

Årest Branschpersnolighet tilldelades Marianne Kaplan

SWEDMA:s pris för mångårigt och konsekvent arbete inom DM-metodiken går i år till en ambitiös och skicklig förmåga. Under många år har denna talang drivit företag och samtidigt fulländat DM-metodiken till en framgångsmetod för många välrenommerade varumärken. 

Årets branschpersonlighet började sin bana på Tillskärarakademin, och kom efter fortsatt utbildning på IHR att hamna som marknadschef på H&M, vilket resulterade i 2 Guldägg. Efter åtta spännande år bestämde hon sig för att starta eget och fungerade därefter som en omtyckt och effektiv konsult för så väl Åhléns, TV6 och Josefssons. Pristagaren har inspirerat många till att söka sitt förvärv i vår bransch, inte minst sin egen son, och hon har också en del Guldnyckelpriser i bagaget.

Kundklubbarnas drottning, Sveriges kvinnliga svar på Don Draper och Lojalitets-gurun nummer 1 – kärt barn har många namn, men det vår pristagare i själva verket heter är MARIANNE KAPLAN.