Vinnare 2013

Diamantnyckeln 

The Ice Record Project

Uppdragsgivare: Shout Out Louds

Byrå: TBWA

Arbetsgrupp: Kalle Widgren, Creative Director
Alexander Fredlund, Kreatör
Martin Baude, Kreatör
André Persson, Kreatör
Christian Styffe, Formgivare
Ylva Windolf, Produktionsledare
Tobias Bergenwall, Projektledare
Lisa Adamsson, Planner

Sammanfattning:
Efter tre års tystnad skulle det svenska indiepopbandet Shout Out Louds släppa ett nytt album.

Ett skivsläpp i dagens musikvärld är inte vad det brukade vara. Alla är bortskämda med omedelbar tillgänglighet och därför ville bandet hitta ett nytt sätt att skapa magi och mystik runt albumets första singel.

Eftersom låten heter Blue Ice och handlar om kärlek som försvinner, så bestämde vi oss för att lansera singeln via en 7-tumsskiva av is. Vi valde ut tio fans och musikjournalister som fick ett experimentellt ”is-kit” skickat till sig. De tio fick helt enkelt chansen att lyssna på den nya singeln före alla andra, men med en oerhört tydlig hake: de var tvungna att tillverka skivan själva – av is.

De utvalda dokumenterade sina experiment och spred dem på webben och i sociala medier. Tio stycken DR-utskick har hittills genererat över etthundra miljoner (100 000 000) medieexponeringar världen över.

Motivering:
En iskallt genomförd kampanj … av briljanta kreatörer med is i magen … med ett resultat som fick juryn att smälta. Ni har redan hört motivering efter motivering gnistra som iskristaller under kvällen. Och det är verkligen coolt att få en så liten och svårflirtad målgrupp att så elegant själva skapa budskapet och sprida det över hela världen. Aldrig har en diamant lyst så klart. Let´s Shout It Out Loud: Årets Diamantnyckel går till TBWA för The Ice Record Project!


Folkets Nyckel 

#friskissthlm

Uppdragsgivare: Friskis&Svettis Stockholm

Byrå: Volt

Arbetsgrupp:

Jörgen Berglund – Art Director
Petter Nylind – Copywriter
Louise Wallgren - Operativ projektledare
Magnus Tengzelius – Projektledare
Åsa Stjärnquist – Original

Sammanfattning:
På nyårsafton lovar halva Sveriges befolkning att nu jäklar ska de ta tag i träningen. Och i januari varje år kampanjar gymkedjorna för att få oss att infria våra löften hos just dem. Vi fick uppdraget att göra kampanjen för Friskis&Svettis 16 föreningar i Stockholmområdet. Men på en punkt skiljer sig Friskis&Svettis från andra: De är en ideell förening som ägs av sina medlemmar. Det är alltså medlemmarnas engagemang som driver föreningen – så vi lät dem skapa kampanjen och inspirera andra att ansluta sig till gemenskapen! Vi spred hashtaggen #friskissthlm på Instagram och bad alla medlemmar att träna, fota och tagga sina bilder för att bli en del av nästa kampanj runtom Stockholm.

 


Huvudkategorier 

Detaljhandel

Guld – Christmas Friends

Uppdragsgivare: Svenska McDonald’s AB

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp: Account Director: Johan Thunmarker
Business Director: Cecilia Falk
Art Director: Lisa Granberg
Copy: Katja Janford, Jeff Salomonsson
Creative Director: Magnus Jakobsson, Fredrik Simonsson
Formgivare: Pärmartin Jonsson
Digital producer: Mia Engström
Web developer: Alexander Ekman
Web director: Petter Eriksson
Account Manager: Charlotta Hård
Web developer: Anders Andersson
Web Director: Jon Dranger
Technical Director: Andreas Fabbe Andersson
Motion Graphic Designer: Eskil Lundberg
Jr. Web Developer: Charlotta Baltazar
Web Producer: Merwan Maaruf
DDB Film Production: Gustav Appelgren
DDB Film DOP/Editor/Comp: Andreas Bjerner

Sammanfattning:
Julen är en tid för vänskap och generositet. Fina värden som vi med årets julkampanj för McDonald’s ville ta fasta på. Med Facebook-applikationen ”Christmas Friends” hjälpte vi folk att visa sina vänner lite extra kärlek, för i julstressen är det lätt att glömma bort det som betyder mest; ens vänner.

Under 3 veckor fick man möjligheten att överraska och ge bort hemliga paket till sina vänner. Om du fått paket fick du en push-notis direkt i McDonald’s Sveriges mobilapp, och även ett meddelande på din Facebook-vägg om du saknade mobilappen. Sedan behövde du bara ta dig till valfri restaurang med mobilen i högsta hugg! Med inbyggd geo-positionering kände appen av direkt när du befann dig nära McDonald’s och ditt paket öppnades automatiskt. Utan ett enda klick förvandlades ditt paket till en kupong i mobilen – på en gratis smarrig produkt -som du kunde hämta ut direkt i kassan.

Med nära 200 000 skickade paket bevisade vi att den sanna julglädjen är som störst när den sprids vänner emellan.

Motivering:
Med en enkel och smakfull lösning som verkligen föll juryn på läppen har vinnaren av Guldnyckeln i kategorin Detaljhandel visat att det inte bara var hög tid att vara vänlig utan även att en stor portion av Sveriges befolkning består av tomtar.

 

Silver – Burger King – Paranormal Alert

Uppdragsgivare: Burger King

Byrå: Shout Advertising AB

Arbetsgrupp:
Projektledare: Stefan Gustafsson
Copywriter: Pontus Caresten
Junior copywriter: Peter Danielsson
Junior art director: Zel Bettman
Originalare: Malin Svensson
Produktionsledare: Jeanette Åberg
Produktionsbolag: X-Com

Sammanfattning:
Burger King ville uppmärksamma Halloween och vi fick uppdraget att väcka intresse för restaurangen under högtiden. Vi tog fram Halloween Meal och kampanjsajten Paranormal Alert – en digital direktkampanj där du kunde få 50% rabatt på specialmealet. På Halloween är det extra roligt att skrämmas – något som vi tog fasta på. Vi bjöd in alla kunder till Burger Kings kontrollrum och bad dem om hjälp. De fick styra restaurangens övervakningskameror med uppgiften att fånga paranormal aktivitet. Den som lyckades skulle få Halloween Meal för halva priset. Men allt var ett trick. Istället skrämde vi livet ur gästerna och filmade reaktionen. Paranormal Alert fick omedelbart genomslag i målgruppen. På bara två veckor hade sajten 45 240 unika besökare, Burger King Sverige fick 25 167 nya gilla-markeringar och 1 020 180 personer nåddes av den virala spridningen på Facebook. Försäljningen under perioden ökade med 8,5% jämfört med 2011. Kampanjen marknadsfördes via riktade annonser på Facebook.

 

Brons – Rivningssajten

Uppdragsgivare: Clas Ohlson

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Uppdragsgivare: Joakim Gip, Marknadschef
Uppdragsgivare: Anna-Carin Eriksson, Kampanjchef
Creative Director: Petter Ödeen
Creative Director: Johan van der Schoot
Art Director: Mattias Dahlqvist
Copywriter: Hampus Mattsson
Web Director: Magnus Hällstén
Webbproducent: Niclas Bergström
Projektledare: Pernilla Berg
Produktionsledare: Lotta Thunved
Produktionsbolag: ACNE (byrå)

Sammanfattning:
Under våren skulle Clas Ohlson lansera sin nya e-handelssajt. Vi fick i uppdrag att skapa engagemang och uppmärksamhet inför premiären.

Nu när en ny webbutik skulle öppna, hade den befintliga butiken snart spelat ut sin roll. Så vi bestämde oss för att låta besökarna på clasohlson.se jämna hela den befintliga sajten med marken – med verktyg från Clas Ohlson.

Ju fler Megabyte man rev, desto större rabatt fick man när man handlade på den nya sajten. Den öppnade i samma stund som den gamla sajten var helt riven.

Det tar sin tid att riva en hel webbutik, men allt går fortare när man hjälps åt. Efter 13 dagar och över 90 000 enskilda rivningsinsatser var den gamla sajten ett minne blått, och nya clasohlson.se kunde slå upp portarna.

 


Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar

Silver – Grävmaskinisten postar brev

Uppdragsgivare: Dina Försäkringar

Byrå: Det

Arbetsgrupp:
AD: Martin Ekelund
Copy: Tina Rundgren
Formgivare: Marianne Heed Miskar
Produktionsledare: Jessica Dorsander
Projektledare: Maja Bergsten

Sammanfattning:
Vi utmanade mästaren i maskinförar-SM att posta några brev. Hur det gick kan man se på Youtube, och breven skickades till maskinentreprenörer runt om i Sverige. Syftet med kampanjen var att öka försäljning av Dina Försäkringars försäkring för entreprenadmaskiner. Med budskapet ”Lika bra som Jonny är på att köra grävmaskin, är vi på att försäkra dom”. Försäljningsmålet slogs med 26% och filmerna hade under kampanjperioden 87 000 visningar, och lever vidare långt efter kampanjen.

 

Silver – Spara för frihet

Uppdragsgivare: SEB

Byrå: MRM Stockholm/McCann Stockholm

Arbetsgrupp:
MRM Stockholm:
Johan Blomström, Executive Creative Director
Christian Söderholm, Art Director
Fredrik Sundqvist, Copywriter
Christopher Hammarbäck, Account Director/Digital Director
Carl-Johan Schultz, Planner
Elin Hedensjö, Account Manager
Ann-Sofi Gothefors, Account Manager
Sara von Platen, Designer
John Andersson, Digital Designer
Joakim Gordillo, Developer
Marcus Mackie Johansson, Developer
Alonso Diaz, Developer

McCann Stockholm:
Thomas Brenemark, Account Director
Ola von Bahr, Art Director
Hanna Belander, Copywriter
Lina Tuikka, Account Manager
Sara Bellafesta, Final Art

Sammanfattning:
Syftet med ”Spara för frihet” var att skapa ett större engagemang och intresse för att spara. Och att aktivera både nya och befintliga kunder att ta tag i sitt sparande.

Trots ihållande oro på finansmarknaden överträffade ”Spara för frihet” alla tidigare försäljningsresultat och skapade ett historiskt rekord för SEB. Nyckeln till framgångarna låg i att vi hade ett engagerande budskap som vände på perspektivet och pratade om att spara till frihet istället för att att spara till ”måsten”. Och att vi på ett smart sätt kunde väva samman annonser och bannrar med CRM och information på seb.se. På kampanjsajten hade vi förutom information om sparprodukterna en tävling som involverade målgruppen och lät dem skapa egna ”frihetskonton” som de sedan spred vidare på Facebook och Twitter.

Budskapet och kampanjens uppbyggnad gjorde att vi samtidigt som vi engagerade kunderna att sprida budskapet vidare, mobiliserade den interna säljkåren och fick dem att börja prata om sparande med sina kunder.

 


Friskvård, sjukvård och hälsokost

Silver – #friskissthlm

Uppdragsgivare: Friskis&Svettis Stockholm

Byrå: Volt

Arbetsgrupp:

Jörgen Berglund – Art Director
Petter Nylind – Copywriter
Louise Wallgren – Produktionsledare
Magnus Tengzelius – Projektledare
Åsa Stjärnquist – Original

Sammanfattning:
På nyårsafton lovar halva Sveriges befolkning att nu jäklar ska de ta tag i träningen. Och i januari varje år kampanjar gymkedjorna för att få oss att infria våra löften hos just dem. Vi fick uppdraget att göra kampanjen för Friskis&Svettis 16 föreningar i Stockholmområdet. Men på en punkt skiljer sig Friskis&Svettis från andra: De är en ideell förening som ägs av sina medlemmar. Det är alltså medlemmarnas engagemang som driver föreningen – så vi lät dem skapa kampanjen och inspirera andra att ansluta sig till gemenskapen! Vi spred hashtaggen #friskissthlm på Instagram och bad alla medlemmar att träna, fota och tagga sina bilder för att bli en del av nästa kampanj runtom Stockholm.

 

Brons – Frölundastatyn

Uppdragsgivare: Frölunda HC

Byrå: Welcom

Arbetsgrupp:
Niclas Hallgren, copywriter
Nils Gustafsson, art director
Jonas Sjövall, creative director
Marie Backhall, originalare
Joakim Brinkenberg, projektledare
Johanna Gustafsson, produktionsledare
Stefan Strömberg, PR-konsult
Peter Wennö, PR-konsult
Erik Andersson. Digital Account Director
Ludvig Jernqvist, Digital Art Director
Björn Wikström, System Developer
Robert Fredriksen, Front End Developer

Sammanfattning:
Frölunda Indians är Göteborgs stolthet. Men det är några år sedan laget lyckades fylla hemmaarenan Scandinaviums 12 044 platser. Dåliga matchresultat, höjda biljettpriser och konkurrens från andra evenemang har fått fansen att tappa engagemanget och publiksiffrorna att gå ner. Efter de fem första hemmamatcherna 2012 landar publiksiffran på katastrofala 7 433. Hjälp Frölunda att återerövra fansens engagemang och intresse.

 


Fordon

Brons – BMW Selected

Uppdragsgivare: BMW

Byrå: Isobarjjp
Arbetsgrupp:
Magnus Löwenhielm, Art Director
Johan Nilsson, copywriterMaria Carlsson, produktionsledare.
Maria Redén, projektledare. Stefan Raabe, original. Mina bästa polare, webproduktion.

Sammanfattning:
Det är inte alla som köper en bil som kostar från 1 miljon kr. Trots det är det stor konkurrens i segmentet och även en av världens bästa bilar, BMW 740, behöver hitta nya vägar för att få kunder att provköra bilen. (Få människor i målgruppen åker till en bilhall för att provköra en bil som kostar över 1 miljon kronor.) Efter en djupgående analys stod det klart att målgruppen är svårflirtad och får redan nu en mängd erbjudanden och inbjudningar som de oftast tackar nej till.

Vi bestämde oss för att istället ta bilarna till målgruppen. Lösningen var att erbjuda kunden en valfri BMW framkörd till valfri dörr, så att kunden kan provköra ett dygn. Sen hämtas bilen på valfri adress. Vi skapade ett personligt adresserat DR-utskick, med en personlig kod. Med koden kunde man sedan logga in på en för kampanjen speciellt framtagen bokningssajt, där man klickade i tid och adress. När det var dags kom en BMW-värd/värdinna med bilen och kunden kunde provköra i lugn och ro.

 


Produkttillverkning och distribution

Guld – Kokosnöten

Uppdragsgivare: Nexans

Byrå: Mecka

Arbetsgrupp:
Anders Kåpe, projektledare
Lasse Kampe, copywriter
Oskar Pettersson, Calle Österberg, Art Director
Andreas Norén, Emma Tyrén, originalare
Magnus Tapper, webbutvecklare
Lotta Johansson, produktionsledare

Sammanfattning:
Nexans skall lansera en ny version av 1kV kraftkablar. Praktiskt taget ingenting har hänt med dessa kablar de senaste decennierna. Det är lika svårt att få bort skalet på en kabel idag som det var för 30 år sedan. Elektrikerna får slita hårt, ibland med skador som följd.

De nya kablarna kommer att revolutionera hela branschen, men rätt människor måste förstå det sensationella. Vi bestämde oss för att rikta kommunikationen mot butikschefer. De är nyckelpersoner på en marknad värd 2 miljarder kr/år. Kunde vi få dem att besöka vår kampanjwebb skulle de förstå det unika med de nya kablarna.

Lösningen blev en kokosnöt. Det är lika svårt att få bort skalet på den som det är på de gamla kablarna. Så vår kokosnöt fick en dragkedja.

204 butikschefer fick vår kokosnöt. Målsättningen var att 150 av dem skulle ha besökt kampanjwebben inom tre veckor. Resultatet uppnåddes snabbare än så: webben hade 260 unika besökare, 73 % över mål. På bara en vecka (utan andra marknadsföringsinsatser).

Motivering:
Att skapa intresse hos över 200 butikschefer för en lång och svart produkt med namnet 1kV, var sannerligen ingen lätt nöt. Men varför knäcka nöten? När man kan sätta dit en praktisk dragkedja.

 

Silver – No Nuts – no Glory. Lansering av Marabou Starbar

Uppdragsgivare: KRAFT Foods, Confectionary

Byrå: INGO Stockholm

Arbetsgrupp:
Marie Klinte, Projektledare
Thomas Weigle, Planner
Heléne Daniels, Produktionsledare
Christina Knight, CD
Timo Orre och Rikard Holst, AD
Björn Persson, Copywriter
David Schwieler, Digital Director
Fredrik Lundberg, Web designer
Produktionsbolag: Projektor, Colony/Marcus Sundqvist
Regi: Anders Hallberg/B-Reel. Mediabyrå: Starcom

Sammanfattning:
Att utmana Snickers är ingen lätt match. Med lanseringen av Marabou Starbar ville Kraft confectionary ta upp kampen på allvar. Primär målgrupp var unga män 15-25 år. Hur lyckades vi då engagera dem i vår kampanj? Vi insåg vikten av att appellera till de intressen och drivkrafter som många unga män har; en vilja att publicera sig själv, en önskan att uppnå en hög social status i sin kompiskrets och inte minst, tjejer. Vi skapade kampanjen ”No nuts, no glory”, med den uppfordrande frågan: ”Got what it takes to impress Megan Fox?”. På tre veckor fick vi mer än 6.000 unga män att tävla om en date med Megan Fox. Och detta genom att filma sig själva i någon form av prestation för att imponera på henne. Vi fick in allt från vackra sångnummer till mängder med galna upptåg, och Megan betygsatte dem. Kampanjsajten fick mer än 200.000 besök – drivet till ca 70% av social spridning. Kampanjen bidrog till att överträffa fsg.målet för år 2012 och positionerade Starbar som en kaxig uppstickare.

 

Brons – Bullogram

Uppdragsgivare: VAASAN Sverige AB

Byrå: Volontaire

Arbetsgrupp:
Volontaire

Sammanfattning:
I oktober inträffade Kanelbullens dag och Cancerfondens Rosa Bandetkampanj. För att dra nytta av de två befintliga energierna gjordes alla Bonjours bullar till en del av Rosa Bandet och fick därför rosa pärlsocker. Tjänsten Bullogram uppfanns, där människor kunde skicka gratis

kanelbullar till vänner med hjälp av rosaklädda cykelbud. De allra första bullogrammen skickades till tolv utvalda opinionsbildare som tidigare engagerat sig i välgörenhet. De rosa bullarna blev en relevant förstärkning av deras åsikter, vilket gjorde att samtliga personer valde att sprida budskapet vidare.

Utan en krona i köpt media nåddes en förtjänad räckvidd på 1,5 miljoner människor. Med 3,6 miljoner sålda bullar slogs förra årets försäljningsrekord med hela 52%. Genom att kombinera två stora kulturella händelser lyckades Bonjour särskilja sig som bageri, öka både kännedom och försäljning, och ge Rosa Bandet en ny och intresseskapande mediekanal i landets butiker, fikarum och på nätet.

 


Publicering/underhållning/upplevelser

Guld – The Ice Record Project

Uppdragsgivare: Shout Out Louds

Byrå: TBWA

Arbetsgrupp: Kalle Widgren, Creative Director
Alexander Fredlund, Kreatör
Martin Baude, Kreatör
André Persson, Kreatör
Christian Styffe, Formgivare
Ylva Windolf, Produktionsledare
Tobias Bergenwall, Projektledare
Lisa Adamsson, Planner
Sammanfattning:

Efter tre års tystnad skulle det svenska indiepopbandet Shout Out Louds släppa ett nytt album.

Ett skivsläpp i dagens musikvärld är inte vad det brukade vara. Alla är bortskämda med omedelbar tillgänglighet och därför ville bandet hitta ett nytt sätt att skapa magi och mystik runt albumets första singel.

Eftersom låten heter Blue Ice och handlar om kärlek som försvinner, så bestämde vi oss för att lansera singeln via en 7-tumsskiva av is. Vi valde ut tio fans och musikjournalister som fick ett experimentellt ”is-kit” skickat till sig. De tio fick helt enkelt chansen att lyssna på den nya singeln före alla andra, men med en oerhört tydlig hake: de var tvungna att tillverka skivan själva – av is.

De utvalda dokumenterade sina experiment och spred dem på webben och i sociala medier. Tio stycken DR-utskick har hittills genererat över etthundra miljoner (100 000 000) medieexponeringar världen över.

Motivering:
I en framtid där det blir allt svårare att bryta igenom bruset lyser det här bidraget upp en oväntad väg till mottagaren. Kreativ höjd, extrem segmentering och hög innovationsgrad ger bränsle till berättelser som sprids effektivt runt jorden för att sedan landa framför mottagaren hemma i Sverige igen. Resultatet blir en effektiv, träffsäker och banbrytande kampanj som visar vägen in i det papperslösa samhället … och smälte juryns hjärtan.

 

Silver – Slipsen i pannan

Uppdragsgivare: Gröna Lund

Byrå: Pool

Arbetsgrupp:
Pj Lindqvist, Art Director
Jenny Åberg-Hüttner, Copywriter
Lisen Stålberg-Olmert, Projektledare
Kristin Sköldebäck, Produktionsledare
Emma Sandler, Originalare
Anna Lindström, Webbutvecklare
Anders Pettersson, Webbutvecklare
Mani Sancho-Ortez, Flashutvecklare

Sammanfattning:
Årets femkamp gick ut på att konkret och interaktivt visa förvandlingen från kontorsnisse till festprisse. Genom att bjuda in målgruppen att själv förvandla både det postala utskicket men också det digitala ville vi visa hur lätt det är. Slipsen i pannan blev symbolen för årets femkamp, något de flesta kan referera och skratta till. Och genom att göra reklamen till en upplevelse som man gärna visar upp inom företaget fick vi direkt igång snacket. Och bokningarna. Nästan 19.000 firmafesthäften såldes vilket gav en ROI för kampanjen på hela 27 gånger insatsen.

 

Brons – Friends 4-ever

Uppdragsgivare: Disney Channel

Byrå: Pool

Arbetsgrupp:
Hanna Steiner, projektledare
Patrik Zachrisson, illustration
Jani Nilivirta, ad
Mani Sancho-Ortiz, flash
Maria Åsbrink Lindahl, copy
Carolina Johansson, prl
Anders Pettersson, utvecklare
Janek Hellqvist, utvecklare
Anna Lindström, utvecklare
Magnus Forsberg, utvecklare
Emma Sandler, original

Sammanfattning:
Att inspirera barn och unga till att värdera vänskap och att själva vara en bra vän är ett av Disney Channels viktigaste målsättningar. I en allt mer digitaliserad värld där många barn och ungdomar dagligen ställs inför tuffa situationer med hårt språkbruk är kanalens vision, att förmedla värdet av vänskap och uppmuntra till positiv dialog mellan ungdomarna, idag mer aktuell än någonsin.

Genom ett framgångsrikt samarbete med organisationen Friends lyckades Disney Channel sprida vänskapshyllningar till drygt 22 000 barn och ungdomar i Skandinavien och samtidigt samla in över 200 tkr till Friends/Red Barnet/Redd Barna.

För att lyckas med detta skapades en digital plattform där målgruppen kunde inspireras och skapa vänskapshyllningar till varandra. Den som skapade den finaste vänskapshyllningen fick ge sin vän en magisk kompisdag.

Antalet vänskapshyllningar överträffade kampanjens målsättning med mer än 200 procent.

 

Brons – Viaplay i din Viasat-box

Uppdragsgivare: Viasat

Byrå: Kaplan RM

Arbetsgrupp:
Sofie Ryd, projektledare
Charlotta Persson, produktionsledare
Jonas Åkerlind, creative director
Emil Holmström, copywriter
Johan Mårtensson, AD
Caroline Neumann Lindberg, originalare

Sammanfattning:
Hur får man en utvald målgrupp att mer aktivt se Viaplay i sin Viasat-box – om de inte ens fått igång sin utrustning? Hur når man ett högt ställt responsmål bland kunder man inte vet särskilt mycket om? Svaret – man tar hjälp av Nalle Puh och Batman. I postala brev, e-post och pedagogiska instruktionsfilmer hjälpte Nalle Puh och Batman kunderna att förstå, koppla in och använda sin utrustning. Alla enheter var personligt utformade med respektive hjälte som bärare av all kommunikation. Responsen blev fantastisk. Soffliggare reste sig, boxar kopplades in och TVapparater gick varma. Vi nådde inte bara det höga primära målet, utan överträffade det med 49 %!

Responsen på DR-kommunikationen varierade från 12,9 % som lägst och hela 82 % som högst!

 


Resor & transporter

Guld – Curators of Sweden

Uppdragsgivare: Svenska institutet och VisitSweden

Byrå: Volontaire

Arbetsgrupp: Volontaire

Sammanfattning: Målet var att förändra synen på Sverige och positionera Sverige som ett progressivt land. Bevisa Sveriges kärnvärden; öppenhet, nytänkande, äkthet och omtänksamhet. Projektet har ett startdatum, men inget slutdatum.

Som första landet i världen överlåter vi en officiell kommunikationskanal till medborgarna – därmed visar vi inte progressivitet – vi bevisar den. Hittills har fler än 60 svenskar från 60 olika platser och med 60 olika intressen visat upp sin bild av Sverige, mänskligare och mer äkta än någon turistbroschyr skulle kunna.

Förväntningar och målsättningar har överträffats med besked. Antalet följare av kontot har ökat från 8.000 till fler än 65.000 från 120 länder. Alla stora tidningar och mediakanaler i världen har rapporterat om projektet till ett PR-värde av 40 miljoner USD, eller 400 gånger investeringen, och vi har skapat engagemang och dialog med målgruppen (reaction rate 563 % från tidigare 40 %).

Motivering:
I en bransch där alla visar sig från sin mest soliga sida, lyckades årets vinnare istället släppa kontrollen och visa att vi är en nation som lever som vi lär. Sällan har en kampanj varit så politiskt inkorrekt och ändå så makalöst rätt. Modernt, modigt och nyskapande är bara tre av skälen som fått juryn och resten av världen att älska Sverige lite mer.

 

Silver – Vi älskar bilister

Uppdragsgivare: Västtrafik AB

Byrå: Lazzo DM Byrå

Arbetsgrupp:
Jan Brissman, Projektledare
Eva Strömberg, produktionsledare
Johan Hoffman, Copy
Jonas Mattsson, AD
Patrik Lindell, AD
Mia Ottoson, AD
Johanna Doyle, produktionsledare administration
Sari Jukic, administratör
Jessica Larsson, adminstratör
Sara Lundberg, administratör

Sammanfattning:
För att få en attraktiv, hållbar och växande region förutsätts ett historiskt trendbrott. Bilresornas andel måste minska och kollektivtrafiken ska fördubblas till 2025. Den 1 jan 2013 infördes trängselskatt i Göteborg. I samband med detta genomförde Västtrafik sin hittills genom tiderna största marknadsföringsinsats. Huvudmålgrupp för insatsen var invånare som väljer bilen till och från arbetet. Målet var att få 10 000 västsvenskar att lämna bilen för gott och bli kunder till Västtrafik. 227 000 bilägare valdes ut som mottagare för DM-utskick. Ett kärleksbrev som flirtar med bilisterna. Detta observerades av 83 % vilket ledde till otroliga 113 000 svar. 30 % svarsfrekvens från huvudmålgruppen. 47 000 högfrekventa bilister vaskades fram. Dessa fick prova Västtrafik helt gratis i 14 dagar. Och enligt uppföljningen har målen infriats och närmare 12 000 bilister kommer ändra sina resvanor och byta till Västtrafik. Det ger 50 nya miljoner i årliga intäkter och ett ROI redan på 4 månader.

 

Brons – Sveriges bästa tidtabell – Min reklamfilm

Uppdragsgivare: SAS

Byrå: Wunderman

Arbetsgrupp:
Victoria Selhammer, Projektledare
Katrin Gähler, Copywriter
Jessica Sparr, Art Director
Katharina Nycander, Produktionsledare
Christian Simons, Final Art

Sammanfattning:
Med flest avgångar, flexibla biljetter och punktlighet i världsklass hjälper SAS sina kunder att ta hand om sin tid. Med kampanjen ”Sveriges bästa tidtabell” kommunicerades detta brett under 2012: i traditionella kanaler och i sociala medier. För extra effekt utlystes även en tävling. Vi reklammakare kan ju hitta på massor av fördelar med Sveriges bästa tidtabell, men vad tyckte kunderna? Hade de själva blivit ”räddade” av SAS tidtabell? Via bl.a. ett postalt utskick bad vi dem berätta om sina erfarenheter i form av en reklamfilm. 1:a pris var att reklamfilmsidén skulle bli verklighet + en New York-resa. 3000 personer berättade sin historia och spenderade i snitt 14 minuter på tävlingssidan! I julas hade vinnarens reklamfilm ”SAS Christmas” premiär på TV, och idag har filmen visats 106 478 gånger på Youtube. Med denna kampanj blir det tydligt hur en bra idé och ett direkt tilltal kan tillföra stort engagemang – och ge en befintlig integrerad kampanj vingar att leva vidare online.

 


Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer

Guld – Världens bästa liggplats

Uppdragsgivare: LAFA

Byrå: ESTER

Arbetsgrupp:
Emma Zetterholm, copywriter
Marcelo Melo, ad
Roger Kempe, cd/kundansvarig
Anna Wennerström, produktionsledare

Sammanfattning:
Under sommaren reser mängder av unga svenskar ut i världen och många av dem har oskyddad sex på resan. För att få unga resenärer att bli mer intresserade av säker sex fick vi i uppdrag av Lafa att få fler att tycka att kondomer kan vara något kul, smart att ta med och en del av ett skönt reseäventyr. Eftersom många letar efter tips på schyssta resmål, hotell, restauranger och klubbar på nätet så skapade vi världens första guide till jordens bästa liggplatser. En webb- och mobilanpassad guide där besökarna själva bidrog med tips om de vackraste, häftigaste och mest upphetsande platserna att få till det på. Berättelser som innehöll allt ifrån 5-stjärniga hotell till baksätet på bilar. Och med listor på de populäraste länderna och platserna att få till det på. För att hjälpa folk att komma ihåg att ta med kondomer på resan erbjöd vi dem även att beställa gratis kondomer. Kondomförpackningarna utformades som vykort från olika länder och delades även ut på bl a reseterminaler.

Motivering:
Pekpinnar är det ingen som vill ha. Men mysiga hotell, världens klubbar och sköna restips ville många dela; att ligga på en exotisk strand. I baksätet på en bil. Eller i ett ruffigt skjul. Med kondomen på, är både klokt och kul.

 

Silver – Det avfallssorterade DR-utskicket

Uppdragsgivare: Alingsås Kommun

Byrå: Sturm & Drang

Arbetsgrupp:
Projektledare: Joseph Engman
Art Director: Lisa Sandström
Copywriter: Olof Gustafsson

Sammanfattning:
Bakgrund: Alingsås kommun vill öka återvinningen av hushållsavfall. Därför har man infört ett system där villaägaren får sortera avfallet vid hemmet och slipper att gå till återvinningsstationen.

Uppdrag: Att informera om det nya systemet, locka till anslutning samt på ett pedagogiskt sätt visa hur man sorterar sitt avfall. Lösning: Ett utskick vars beståndsdelar mottagaren fick sortera.

 

Silver – You’ll Never Wear That Again

Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
AD Joel Ekstrand
Copy Nick Christiansen
CD Fredrik Simonsson
CD Magnus Jakobsson,
Designer Linus Östberg
Faktor Anna Hellenberg
Motion Graphics Eskil Lundberg
Original Leif Blondell
Produktionsledare Katarina Bäcklund
Projektledare Jenny Kaiser
Webbproducent Carl Nordling
Webbutvecklare Koji Wakayama
Design director Linnéa Lofjord
Digital designer Robin Karlsson

Sammanfattning:
Mode är temporärt. Efter det är det bara kläder – kläder som finns kvar i din garderob. Och på Facebook. Dessa kläder kan användas bättre av någon annan. You’ll Never Wear That Again är en Facebook-applikation som låter dig sortera ut vilka kläder du aldrig mer kommer att använda, genom att gå igenom dina gamla (och kanske bortglömda) foton på Facebook. Dessa kan du enkelt sedan skänka till Stockholms Stadsmission.

 

Brons – Den ekonomiska knapphetens tivoli

Uppdragsgivare: Majblommans Riksförbund

Byrå: Sturm & Drang

Arbetsgrupp:
Art Director: Björn Eklind
Projektledare: Joseph Engman
Copywriter: Olof Gustafsson, Lia Merkel

Sammanfattning:
Bakgrund: Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation. Varje år får man in 10 000-tals ansökningar om bidrag till barn i fattiga familjer. Problem: Sommarlovet med stängda fritidsverksamheter innebär utanförskap för många barn. Det ser Majblomman i sina ansökningar eftersom många av dessa handlar om bidrag till sommarlovsaktiviteter, t ex besök på ett nöjesfält.

Lösning: Att få politikerna att förstå att problemet finns och få dem att ta ansvar genom att erbjuda aktiviteter. Under Almedalsveckan anordnade Majblomman ett seminarium där bl a dessa frågor stod på agendan. Inbjudan till seminariet paketerades därför som ett biljetthäfte till ”Den ekonomiska knapphetens tivoli”. Inbjudan skickades till 3 000 politiker, journalister och opinionsbildare inför Almedalsveckan och uppmärksammades i den politiska debatten.

 


Telekom-, IT, el-, olje- och bensinbolag

Guld – Bopnytt – ett annorlunda nyhetsbrev för dig som är skeptisk till reklam i allmänhet

Uppdragsgivare: Halebop

Byrå: Smicker

Arbetsgrupp:
Henrik Hansson (projektledare och strateg)
Pepe Larsson (strateg)
Marie Åberg (produktionsledare)
Gabriella Evelina Britth (AD)
Johnnie Mellström (copywriter och CD)
Andrea Kellerman (grafisk formgivare)

Sammanfattning:
Hur får man en reklamskeptisk målgrupp att engagera sig i ett automatiserat nyhetsbrev? I en konsumentdriven värld med fokus på underhållning, krävs det något alldeles extra för att hålla den löpande kunddialogen intressant, relevant och hållbar över tid. Med en kommunikation som bygger på interaktion, gjorde Halebop om ett vanligt, automatiserat nyhetsbrev till en mobil spelmiljö som belönar delaktighet med personliga erbjudanden. Utöver en otrolig ROI fick Halebop bland annat även utmärkelsen ”Sveriges mest nöjda mobilkunder” för femte året i rad – en fantastisk bedrift av en liten aktör som slåss mot jättar på en marknad som ofta nämns som marknadsföringens Formel 1! Tip top Halebop!

Motivering:
Att fånga sin unga målgrupps intresse genom att vara ”boppig” på rätt sätt är inte lätt. I kampanjen lyckas man ge sina kunder kärlek när det är som mest oväntat. Och den blir besvarad direkt i form av nya intäkter. Det är innovativt både strategiskt och kreativt. Det är så självklart att alla borde göra det. Ändå har juryn inte sett det tidigare. En Guldnyckel tilldelas Halebop för kampanjen ”Bopnytt”.

 

Silver – Spänningssökarna

Uppdragsgivare: Lunds Energikoncernen

Byrå: Navigator

Arbetsgrupp:
Johan Larsson, projektledare
Ingrid Nilsson, AD
Niclas Bergenblad, Copy
Bethina Byström, prod.led
Christoffer Andersson, original/formgivning

Sammanfattning:
Att skapa engagemang för ett mindre, lokalt energibolag är inte lätt. Branschen domineras av tre stora aktörer och energi i sig är en ”ickefråga”. För att lyckas lade Lunds Energi de traditionella annonserna åt sidan och utvecklade en tävling för alla 8:e klasser i kommunen. Genom nära samarbeta med Lunds Tekniska Högskola Science Center utmanade man eleverna att generera idéer kring framtidens energilösningar. Idéerna presenterades på webben och allmänheten bjöds in att rösta. Sammanlagt lyckades man engagera närmare 10 procent av alla invånare i Lund och Lomma att aktivt gå in och stödja sin favorit. Tävlingen marknadsfördes genom bioreklam, radio, annonsering, utomhusreklam, banners, facebookaktiviteter och event. En av huvudenheterna i kampanjen var ett DM utformat som en stor anslagstavla vilka levererades personligen med bolagets elbilar ut till alla klasser.

 

Brons – Kontorsrevolutionen

Uppdragsgivare: TDC Sverige

Byrå: IK Stockholm

Arbetsgrupp:
Pernilla Ihse, projektledare,
Daniel Hofmann, planner,
Oskar Lindström, creative director,
Tina Solfeldt, produktionsledare,
Emanuel Mankert, art director,
Simon Rydberg, digital art director,
Greg Brown, digital director,
Caroline Edgren, copywriter,
Christer Salling, original

Sammanfattning:
Kampanjens mål var att öka kännedomen om it- och telekomföretaget TDC från 26 % till 35 % i målgruppen ”it-chefer i företag med 150 anställda och uppåt med huvudsaklig verksamhet i Sverige”. Dessutom skulle anseendet i målgruppen öka. Under 2011-års kampanj hade kampanjsajten 5 000 unika besökare som stannade i genomsnitt ca 5 min. Detta skulle så klart toppas. Lösningen blev i form av Kontorsrevolutionen där vi lät kartlägga framtidens arbetsplats där IT- och telekomlösningar naturligtvis spelar en avgörande roll. Insikterna presenterades stegvis på en kampanjsajt och stöttades med bl a printannonser, banners, events och trycksaker. Allt för att stötta it-cheferna med bra argument gentemot ledning och andra beslutsfattare. Resultatet blev en ökning av kännedomen med 115 %, från 26 % till 56 % och en ökning i anseendeindex från 26 % till 40 %. Kampanjsajten hade dessutom ca 12 000 unika besökare som i genomsnitt stannade 8 minuter.

 


Övriga tjänster för konsumenter och företag

Brons – Management by fruit

Uppdragsgivare: Fruktleveransen

Byrå: Haystack

Arbetsgrupp:
P.O. Adler – CD
Victor Stenström – AD
Anders Åberg – Copy
Lars Reinius – Projektledare

Sammanfattning:
Det lilla företaget Fruktleveransen vill gärna växa. Problemet är att små företag har svårt att få de stora affärerna. Man kommer inte ens till offert. Vårt uppdrag var helt enkelt att fixa fler stora kunder med 50 anställda eller mer.

Men hur marknadsför man en fruktkorg? Konkurrenterna säger att frukt är gott och nyttigt – boring säger vi!

Kampanjens idé är att fruktkorgens betydelse är MYCKET större. Fruktkorg FÖDER framgång. För att få hög uppmärksamhet mot chefer skapade vi en ny managementmetod, Management by Fruit, som genomsyras av ironi och humor.

Metoden beskrivs i en exklusiv 16-sidig DR där sanslöst framgångsrika chefer berättar hur de med hjälp av frukt uppnått fantastiska resultat.

Kampanjen gick till 400 större företag som fick ett paket med posten. I paketet låg var sitt exemplar till alla i ledningen och fruktkorgsansvarig märkta med gula notisar, t ex ”Till VD, se sidan 7″.

Utskicken följdes upp med telemarketing.

 


Specialkategorier 

Analyspriset

Guld – Apoteket AB – En långsiktig segmenteringsstrategi

Uppdragsgivare: Apoteket AB

Byrå: Kaplan RM

Arbetsgrupp:
Anna Trygg – Key Account Director/Strategy
Charlotta Persson – Account Manager
Anna Sahlin – Creative Director/Art Director
Emil Holmström – Copywriter
Susanne Åkerberg – Final Art
Kristofer Sidén – Web Developer
Ann-Charlotte Hellström – Senior CRM Analyst
Leo Johansson – CRM Analyst

Sammanfattning:
I ett lojalitetsprogram gäller det att hålla koll på sina målgrupper. Dels för att postala utskick är relativt kostsamma, och dels för att man inte vill trötta ut kunderna med irrelevanta budskap och erbjudanden.

Detta tog vi fasta på när vi tog fram och implementerade vår långsiktiga segmenteringsstrategi, i syfte att jobba smartare med urval, segmentering, budskapsanpassning och resultatuppföljning. För att öka effektiviteten per investerad krona i Apotekets kundklubb ApoPlus, så arbetar vi nu systematiskt med målgruppsurval, segmenterade utskick och erbjudanden. På så vis riktar vi våra insatser till de medlemmar med störst benägenhet att svara på ett visst erbjudande. Både när det gäller postala utskick, där ROI:n riskerar att bli låg på grund av tryck och portokostnader, och digitala utskick där vi vill nå hög relevans, hög öppningsgrad och låg avregistreringsgrad. Och resultatet har inte låtit vänta på sig.

Motivering:
En ambitiös och väl genomarbetad segmenteringsstrategi som lagt gedigen grund för att både kunna skapa högre relevans för kunden och mer kostnadseffektiv bearbetning. En föregångare inom analysområdet.

 

Brons – Lojalitetssegmentering – Fallande kunder

Uppdragsgivare: Coop

Byrå: Coop Inhouse/ActionBase

Arbetsgrupp:
Sara Mundt-Petersen
Sanna Lundgren
Mikael Ahlqvist
Cecilia Brogren
Johanna Löwendahl
Jens Carlander
Sara von Schoulz
Ola Ottosson – konsult ActionBase

Sammanfattning:
Coop ville hitta ett nytt sätt bearbeta kunder utifrån verklig lojalitet. En kund som handlar för 2000 kr/mån kan vara mer lojal och ha större potential, att skapa merförsäljning, än en kund som handlar för 4000 kr/mån. Dessa kunder ville Coop ha olika strategier för.

Hur kartlägger och bearbetar vi kunder med olika grader av lojalitet. Vilka kunder kan växa utifrån sin egen plånbok? Är det någon av våra lojala kunder som minskar sina inköp?

Vi ville fånga tillbaka värdefulla barnfamiljer som hade ett fallande köpmönster. Kommunikationen var utformad med en VIP-känsla.

Resultatet blev fantastiskt, en ROI på 160 % på totalnivå inkl. alla rabatter avdragna, en ökad försäljning på 25% och ca 70% av kunderna gjorde ytterligare ett köp i en Coop-butik.

 


Kreativitetspriset

Guld – Curators of Sweden

Uppdragsgivare: Svenska institutet och VisitSweden

Byrå: Volontaire

Arbetsgrupp: Volontaire

Sammanfattning:
Målet var att förändra synen på Sverige och positionera Sverige som ett progressivt land. Bevisa Sveriges kärnvärden; öppenhet, nytänkande, äkthet och omtänksamhet. Projektet har ett startdatum, men inget slutdatum.

Som första landet i världen överlåter vi en officiell kommunikationskanal till medborgarna – därmed visar vi inte progressivitet – vi bevisar den. Hittills har fler än 60 svenskar från 60 olika platser och med 60 olika intressen visat upp sin bild av Sverige, mänskligare och mer äkta än någon turistbroschyr skulle kunna.

Förväntningar och målsättningar har överträffats med besked. Antalet följare av kontot har ökat från 8.000 till fler än 65.000 från 120 länder. Alla stora tidningar och mediakanaler i världen har rapporterat om projektet till ett PR-värde av 40 miljoner USD, eller 400 gånger investeringen, och vi har skapat engagemang och dialog med målgruppen (reaction rate 563 % från tidigare 40 %).

Motivering:
De bästa idéerna är oftast de enklaste att förklara. Årets vinnare i kategorin Kreativitetspriset visar att man kan sammanfatta en hel nation på bara 140 tecken – en briljant kampanj som fått hela världen att vilja visit Sweden.

 

Guld – The Ice Record Project

Uppdragsgivare: Shout Out Louds

Byrå: TBWA

Arbetsgrupp:
Kalle Widgren, Creative Director
Alexander Fredlund, Kreatör
André Persson, Kreatör
Martin Baude, Kreatör
Christian Styffe, Formgivare
Ylva Windolf, Produktionsledare
Tobias Bergenwall, Projektledare
Lisa Adamsson, Planner

Sammanfattning:
Efter tre års tystnad skulle det svenska indiepopbandet Shout Out Louds släppa ett nytt album. Ett skivsläpp i dagens musikvärld är inte vad det brukade vara. Alla är bortskämda med omedelbar tillgänglighet och därför ville bandet hitta ett nytt sätt att skapa magi och mystik runt albumets första singel.

Eftersom låten heter Blue Ice och handlar om kärlek som försvinner, så bestämde vi oss för att lansera singeln via en 7-tumsskiva av is. Vi valde ut tio fans och musikjournalister som fick ett experimentellt ”is-kit” skickat till sig. De tio fick helt enkelt chansen att lyssna på den nya singeln före alla andra, men med en oerhört tydlig hake: de var tvungna att tillverka skivan själva – av is. De utvalda dokumenterade sina experiment och spred dem på webben och i sociala medier. Tio stycken DR-utskick har hittills genererat över etthundra miljoner (100 000 000) medieexponeringar världen över.

Motivering:
Att vinna handlar ofta om att tänka i nya banor. Eller kanske snarare att inte fastna i gamla spår. Med en stor portion nytänkande förpackat och distribuerat på ett traditionellt sätt, fick de en extremt selekterad, och svårflirtad målgrupp, att inte bara skrapa på ytan, utan bokstavligen själva skapa budskapet. Med ett resultat som inte bara fick Guldnyckelns jury att smälta, det fick dem att skrika högt.

 

Brons – The Track-List Guest-List

Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
Creative Director, Magnus Jakobsson, Fredrik Simonsson.
Copywriter, Daniel Vaccino
Art Director, Joakim Khoury
Projektledare, Sandra Bergman
Produktionsledare, Charlotte Zetterström
Produktionsbolag, Spotify
Musik, Hans Berg

Sammanfattning:
Höstens utställning på Bonniers Konsthall fokuserade på ljudkonst, därför lät man producenten Hans Berg skapa ett 6-minuter långt soundtrack som inspirerats av – och innehöll delar från – de olika verken. Vi använde detta för att skicka en inbjudan. En utvald skara journalister och bloggare fick ett personligt mejl som innehöll en Spotify-länk. När du klickade på länken hamnade du i ett nysläppt album på Spotify. De 18 spåren bildade Hans Bergs soundtrack i sin helhet och låttitlarna var döpta så att de skapade ett sammanhängande meddelande direkt i albumvyn. När du lyssnade på albumet fick du både ett smakprov från utställningen ”Mer än ljud” och all info du behövde för att OSA till en exklusiv förhandsvernissage. 85 % av mottagarna öppnade upp länken och spelade sina album. 25 % tackade ja, vilket starkt bidrog till att vernissagen blev konsthallens mest välbesökta på många år. De musikaliska inbjudningarna uppmärksammades i allt från tyska electromusik-bloggar till DN Kultur.

 

Brons – Vem bryr sig?

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
Planner: Adam Sandahl, Cornelia Wangel
Uppdragsgivare: Anders Sjödén, Annika Ivner, Johannes Hellqvist
Faktor: Anna Hellenberg
Retusch: Christian Björnerhag
Art Director: Daniel Mencák, Lisa Granberg
Webbproducent: Elisabet Halming
Creative Director: Fredrik Simonsson, Magnus Jakobsson
Copywriter: Jeff Salomonsson, Martin Lundgren
Kundansvarig: Johan Dannemann
Uppdragsgivare ansvarig: Magnus Tegsved
Producent: Mattias Coldén
Originalare: Patrik Pagreus
Ljud: Redpipe/Plop
Web Director: Robin Karlsson
Projektledare: Sandra Kaludjercic Bergman
Webbutvecklare: Sebastian Ross
Produktionsledare: Tina Munck
Media: Carat (byrå)
Event: Atomgruppen (byrå)
Produktionsbolag: flickorna larsson (byrå), B-Reel Films (byrå)
Digital: Bannerboy (byrå), B-Reel (byrå)

Sammanfattning:
Försvarsmakten iscensatte ett scenario för att ta reda på hur långt vi egentligen är beredda att gå
för varandra. En person låstes in i en box i Stockholm. Han gick med på att sitta där tills någon
frivilligt tog hans plats. En gång varje timme öppnades en dörr, om någon var där fick han lämna
boxen. Boxen streamades live på en kampanjsite från vilken folk inte kunde göra något för att
hjälpa personen. Det enda sättet att hjälpa personen var att fysiskt ta platsen själv.

 


Bästa kundlojalitetsprogram

Guld – Bop i topp!! Ett lojalitetskoncept för ”Sveriges mest nöjda mobilkunder”.

Uppdragsgivare: Halebop

Byrå: Smicker

Arbetsgrupp: Henrik Hansson (projektledare och strateg)
Pepe Larsson (strateg)
Marie Åberg (produktionsledare)
Gabriella Evelina Britth (AD)
Johnnie Mellström (copywriter och CD)
Andrea Kellerman (grafisk formgivare)
Kim Eriksson (grafisk formgivare)

Sammanfattning:
Hur hävdar sig en liten aktör mot jättar på en marknad med stenhård konkurrens? Mobiloperatören Halebop har konsekvent gått sin egen väg för att stå ut i mängden. Inför 2012 ville man fortsätta utvecklingen, med sitt första lojalitetskoncept någonsin i de direkta kanalerna. Men den unga målgruppen är skeptisk till reklam i allmänhet och van vid ett reklamkoncept där de själva spelar huvudrollen i breda medier. Så hur anpassar vi Halebops unika uttryck i ett lojalitetskoncept som baseras helt på mobilen? Med insikten att varumärken som vill vara en uppskattad del i en värld av underhållning också behöver ge någonting tillbaka, valde Halebop att fortsätta bjuda på sig själva. Och gjorde själva interaktionen med varumärket till en upplevelse i sig – i en värld av underhållning på mottagarens villkor. Det har också gett unika resultat. Bop i topp!!

Motivering:
En nykomling inom lojalitetskategorin som med smart utnyttjande av egen kanal skapat en värld av underhållning på mottagarens villkor och fått mycket bra respons från en kräsen målgrupp. Imponerande resultat på kort tid.

 

Silver – Apoteket AB – Receptet på förnyelse

Uppdragsgivare: Apoteket AB

Byrå: Kaplan RM

Arbetsgrupp:
Anna Trygg – Key Account Director/Strategy
Charlotta Persson – Account Manager
Anna Sahlin – Creative Director/Art Director
Emil Holmström – Copywriter
Susanne Åkerberg – Final Art
Kristofer Sidén – Web Developer
Olle Fagerlin – Web Developer
Leo Johansson – CRM Analyst

Sammanfattning:
Trots en hårdnande konkurrens på apoteksmarknaden har Apoteket behållit sitt försprång. En förklaring är kundklubben ApoPlus, som kraftfullt har bidragit till lojalitet. Det ser vi på medlemstillväxten. Trots att ApoPlus under tre års tid dubblerat sitt medlemsantal märks ingen avmattning. Medlemmarna strömmar till. Men vi har inte nöjt oss med att räkna medlemmar. Istället har vi fokuserat stenhårt på att utveckla potentialen i de som redan valt att engagera sig. Och istället för att överkommunicera har vi valt att arbeta selektivt med individanpassat, värdeskapande innehåll. Genom att erbjuda riktad och relevant kommunikation har vi sett till att vi inte kommunicerar i onödan till fel kunder. Alla insatser bygger på noggrann segmentering, målgruppsurval och budskapsanpassning. Samtliga aktiviteter följs upp på individnivå för att säkerställa lönsamheten. En lönsamhet som direkt avspeglar hur väl vi lyckats med att skapa maximal relevans i kommunikationen.

 

Brons – Åhléns Klubb – En kundklubb i världsklass

Uppdragsgivare: Åhléns

Byrå: Åhléns marknadsavdelning

Arbetsgrupp: Annika Sundmalm, ansvarig Åhléns Klubb
Pia-Maria Falk, projektledare
Johanna S. Hansson, produktionsledare
Jessica Olérs, produktionsledare
Emma Hagberg, copywriter
Louise Riström, grafisk originalare
Sanna Pettersson, webbproducent

Sammanfattning:
Åhléns Klubbs uppdrag är att bygga starkare och lönsammare relationer med både befintliga och nya kunder. Kundklubben utvecklar strategier, koncept och verktyg för att attrahera, utveckla och behålla kunder.

De senaste åren har kundklubben utvecklats till en stark försäljningsmotor och en källa till kundinsikt, som är värdefull i utvecklingen av Åhléns kunderbjudande. 2012 värvades drygt 400 000 nya medlemmar (mål 300 000) och klubbandelen av försäljningen steg med 22% (mål 18%). Snittkvittot för en klubbmedlem var 45% högre än en icke-medlems.

Under 2012 skapade vi en extrakampanj, som gav våra kunder ett starkt mervärde och Åhléns ett högt resultat, när vi i oktober firade vi att vi blivit 1,5 miljoner medlemmar med en kalasdag i varuhusen.

Vi ser Åhléns Klubb som hjärtat i vår verksamhet!

 


Personliga priser 

Årets AD

Guld – Alexander Fredlund, Martin Baude & André Persson, TBWA
(Kampanj: The Ice Record Project för Shout Out Louds)

Motivering:
”Kan man verkligen göra så här?” var kanske den första frågan som dök upp när arbetsgruppen fick idén till vad som är Årets vinnare i Art Direction. Dessa kreatörer hade helt klart is i magen och tog sig den extra sträckan som krävdes för att skapa påtaglig skillnad för mottagaren av denna kommunikativa enhet. Inte nog med att lösningen på uppgiften fick juryn att smälta, enheten har även begåvats med ett fenomenalt hantverk som berör alla sinnen. ”Iskallt” genomfört skulle man kunna säga!


Årets copywriter

Daniel Vaccino, DDB Stockholm
(Kampanj: Ett mer mångsidigt Gula sidorna för Eniro)

Motivering:
Går det att skriva ord, som får en tegelsten att bli vacker? Som får någon att plocka upp tegelstenen? Bära hem den? Glädjas åt den? Går det att skriva ord, som dessutom gör tegelstenen näst intill viral på nätet? Javisst går det!


Årets stjärnskott

Mikael Lindell
Motivering:
Årets stjärnskott har både hjärtat och hjärnan i sitt arbete. På kort tid har han, i en extremt konkurrensutsatt bransch, systematiskt bedrivit ett CRM-arbete som resulterat i stora framgångar. Han uppmärksammas för sin exceptionella framgång inom rekrytering och lojalisering av kunder samt för sitt fokus på personalutbildning kring kundbemötandet. Man skulle kunna säga att årets stjärnskott genom sin ansträngning har hittat ett botemedel mot illojala kunder.

Från försäljning, via analys och sortimentsstrategi lämnade pristagaren för två år sen ICA för att nu helhjärtat engagera sig som chef för Apoteket Hjärtats lojalitetsprogram.


Årets branschpersonlighet

Per Jute
Motivering:
Årets branschpersonlighet är en rutinerad sjöbjörn, utrustad med en osviklig instinkt för pricksäker kommunikation.
Under decennier har han byggt upp en gedigen kunskap kring hur målgrupper responderar, genom att ständigt följa sin inre kompass och testa vad olika medier levererar.
Han har arbetat med, och propagerat för en långsiktig syn på DM och dessutom skapat ett eget CRM-system som grund för målgruppsbearbetning.
Att ha förmågan att använda all denna kunskap på ett effektivt sätt, har lett till optimala och därmed framgångsrika kampanjer.

Vi har tidigare träffat honom här på Guldnyckelns scen där han pratat om sina erfarenheter som marknadschef, men sedan i höstas har han, efter 15 år på Viking Line, valt att sätta kurs mot nya, spännande destinationer.