Alla vinnare i Guldnyckeln 2012.

För dig som är nyfiken på att se alla som vann i Guldnyckeln 2012 har vi samlat dem här. Varsågod, det är bara att inspireras och njuta av alla godbitar.

Guldnyckelns huvudkategorier

Telekom-, IT, el-, olje- och bensinbolag

Fjärrkontrollsförenklaren, Viasat av ROI Division

Arbetsgrupp: Projektledare: Niklas Fornelius Copywriter: Per Sommarström Art Director/Original: Jonas Lundqvist, Max Näslund Produktionsledare: Kim Aldenbro Planner: Axel Wallin

Viasat har, likt många andra TV-operatörer, en on demand-tjänst där man kan se film och titta på TV-program närhelst det passar. Tjänsten heter Viaplay och finns tillgänglig för Viasats parabolkunder via deras digitalbox. Det har visat sig att många av kunderna använder Viaplay sällan, inte alls eller helt enkelt saknar kännedom om tjänsten. Detta ville Viasat ändra på.

Vi tog därför fram ett fodral till fjärrkontrollen som visade vilka knappar man ska trycka på för att starta Viaplay. En ”Fjärrkontrollsförenklare” helt enkelt.Till en del av målgruppen tog vi även fram ett DR i form av en kundundersökning, med frågor om vad kunderna tyckte om Viasat. Som ett jämförande test tog vi till en del av målgruppen fram ett alternativt utskick. Erbjudandet om fria filmer var detsamma, men vi förpackade budskapet i en ”Kundundersökning”, där vi bad om tips på hur Viaplay kan göras bättre. Bästa tipset belönades med en 3D-TV.

 

Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar

Planera framtiden, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann

Arbetsgrupp: MRM Stockholm Paul Morel, Account Director Johan Blomström, Executive Creative Director Christian Söderholm, Art Director Sofia Lindahl, Copywriter Johan Söderberg, Copywriter Ellen Hörnberg, Account Manager Yvonne Peyron, Account Manager Sara von Platen, Designer John Andersson, Digital Designer Joakim Gordillo, Developer Johan Ardlin, Developer Storåkers McCann Thomas Brenemark, Account Director Mia Clase, Creative Director Ola von Bahr, Art Director Hanna Belander, Copywriter Sara Bellafesta, Formgivare Ulrika Wistrand, Account Manager Elias Betinakis, Planner Peter Bergendal, Planner

För många i 55-årsåldern är steget långt till att börja tänka på pensionen – de upplever att de är mitt i livet. Men faktum är att om man planerar i god tid, kan man få lite mer pengar den dag man blir pensionär. Med budskapet ”Är du född på 50-talet? Då är det dags att planera hur du ska ta ut din pension” bjöd SEB in till ett möte. Genom att visa på träffande situationer från målgruppens ungdomsår, skapade vi brett engagemang och intresse.

Navet i kampanjen är en sajt med möjlighet att botanisera i minnen från ungdomsåren genom utvalda YouTubeklipp. Klippen kan enkelt spridas på Facebook till de vänner man delar minnena med. Besökaren kan dessutom ta en titt på det viktigaste inför framtiden, genom filmer där vi låter SEBs egna experter svara på de vanligastefrågorna inför pensionen och som sätter fingret på vikten av att planera i god tid. Självklart finns också möjlighet att boka möte med SEB.

Samtliga aktiviteter driver målgruppen till mötesbokning på sajten. Bland annat ett DR till befintliga kunder mellan 55 och 65 år, där den kreativa idén tas vidare i ett nostalgidoftande quiz.
Kampanjen inkluderade också utomhus, tv, print och banners.

 

Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer

Framtidens skolkatalog, Borås Stad av Mecka

Arbetsgrupp: Anders Kåpe, projektledare Calle Österberg, AD Pontus Caresten, copy, Martin Rynvik, copy Oskar Pettersson, AD-ass/webbdesign Andreas Norén, original  Klas Frick, Lena Hedlund, produktionsledare Linda Andrén, digital projektledare Magnus Tapper, bannerproduktion

I Borås finns fyra kommunala gymnasieskolor. De vill de öka intresset för de kommunala skolorna bland stadens 1 530 niondeklassare.

Analysen gav några faktorer som blev grunden för vår lösning:

  • Att välja gymnasieprogram är för många både svårt och krångligt
  •  Facebook är en viktig del av niondeklassarens liv
  • Niondeklassare är nyfikna på vilka som skall bli deras framtida klasskamrater

Därför skapade vi en ny tjänst, Framtidens skolkatalog. Motorn i kampanjen var en digital skolkatalog integrerad med Facebook. Där kunde elever möta framtida klasskamrater och lära sig mer om de olika programmen på ett lättillgängligt, effektivt och spännande sätt.

På sajten kunde de ta del av filmer och information om alla gymnasieprogram, kommentera och diskutera klasser och program, och ställa frågor till gymnasieskolornas studie- och yrkesvägledare.

Resultat:
• 3 047 unika besökare. 205 % över målsättning.
• 6 490 filmvisningar. 115 % över målsättning.

 

Friskvård, sjukvård och hälsokost

Ingen vinnare utsågs.

 

Produkttillverkning och distribution

Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble av Saatchi & Saatchi

Arbetsgrupp: Adam Kerj, creative director Petter Dixelius, copywriter Gustav Egerstedt, art director Lisa Engardt, art director Erik Hiort af Ornäs, webbkreatör Per Jaldeborg, planner Tom Hedström, projektledare Maria Lindskog-Klasén, produktionsledare Jenny Larsson, produktionsledare Charlotta Thibbelin, produktionsledare Maria Wester, formgivare

Hur drar man folk till en kampanj för tvättmedel på Facebook? Genom att ge 14 av Nordens mest inflytelserika modebloggare en sällsynt personlig anledning att skriva om den. Bloggarna fick varsitt VIP-kit inför kampanjen. Inuti låg speciellt utvalda designerplagg med en lapp som hänvisade till en personlig sajt, ex. www.tillcharlotte.se. På sajten låg en personlig film där vi fläckar ner och tvättar rent exakt det plagg han eller hon just packat upp. Totalt producerades 14 individuella filmer. 10 av 14 bloggare valde att skriva om kampanjen.

Ariel Fashion Shoot var ett livesänt FB-spel och utomhusevent. Under 6 dagar köade tiotusentals nordbor för att styra en robot laddad med lingonsylt, choklad och ketchup och försöka fläcka ner de 1000+ plagg som snurrade runt i vår transparenta monter på Stockholms Central.

När någon lyckades tvättade vi plagget live inför tiotusentals FB-fans och skickade hem de fläckfria vinsterna till sina nya ägare – 1000 bevis på att Ariel håller vad de lovar

 

Publicering/underhållning/upplevelser

Firmafest med Arvingarna, Gröna Lund av Pool

Arbetsgrupp: Pj Lindqvist, Baris Berktan Art Directors, Jenny Åberg Hüttner copywriter, Carina Claesson-Larsson projektledare, Pia Roos produktionsledare, Mani Sancho – Ortiz, Alberg Shapiro, Flash Directors, Anders Pettersson programmerare, Arvid Axland Strateg, Emma Sandler Originalare

Genom ett engagerande digitalt utskick skapade vi en snackis på företagen och mottagarna utmanade sina kollegor vilket i sin tur gav oss precis den spridning vi behövde för att nå rätt beslutsfattare. Ett exempel på det var att det mest aktiva företaget hade över 600 spelomgångar vilket säger en del om spridningen internt på företagen.

Ett epostutskick gick ut med syfte att direkt skapa en upplevelse av 5-kampen och efterföljande underhållning med Arvingarna. Förhoppningen var att genom det få mottagaren att locka sina kollegor (påverkare och beslutsfattare) att börja peppa inför årets roligaste Firmafest tillsammans.

Mailet gick dels till tidigare kunder och dels till köpta företagsadresser i Stockholm.

Vi valde att skriva om texten på en av Arvingarnas mest välkända schlagerdängor Eloise, så att den passade målgruppen och lockade till Firmafestköp.

Varje mail var länkad till en unik landningssida på gronalund.com där vi med hjälp av Google Maps läste in en bild från företagets fasad. Arvingarna animerades sedan in framför företagets entré och drog igång sin femkampsdänga.
För att öka interaktiviteten hade vi också kopplat ett spel till videon så att man kan få ingång tävlingslusten direkt och få sug för 5-kampen.

 

Detaljhandel

Sportkronan, Team Sportia av Welcom

Arbetsgrupp: Projektledare: Joakim Brinkenberg Copywriter: Niclas Hallgren Art director: Andreas Larsson AD-assistent: Nils Gustafsson Creative Director: Jonas Sjövall Produktionsledare: Johanna Gustafsson Original: Marie Backhall PR-konsult: Peter Wennö Digital Account Director: Erik Andersson Digital Art Director: Ludvig Jernqvist System Developer: Björn Wikström Front End Developer: Robert Fredriksen

Sportbranschens viktigaste kunder är Sveriges 20 000 idrottsföreningar. Och deras medlemmar. Men… Branschens sponsorpengar går bara till elitklubbar.

Vår lösning: Ta från de rika och ge till de fattiga. Flytta pengar från köpta media och sponsring av elitklubbar till de som verkligen behöver resurserna i praktiken. Så vi skapade en tävling där idrottsföreningar och lag kan ansöka om sportprylar som de behöver i sin verksamhet.

Kampanjens namn bestämdes till Sportkronan – Team Sportias stöd till hela Idrottssverige. I utbyte ville vi att föreningarna skulle berätta om sitt problem och på vilket sätt Team Sportia kunde hjälpa dem, samt sprida sin ansökan i sociala media som förbundsforum, föreningens hemsida och Facebook till medlemmar och andra idrottsintresserade. Navet i kampanjen var hemsidan – www.sportkronan.se – där föreningarna kunde skriva sina bidragsansökningar, sprida dem och be vänner rösta. Bidrag premieras för sitt syfte, sin personlighet och sitt engagerande av andra personer. De föreningar som lyckades engagera både jury och vänner utsågs till vinnare vid tre tillfällen under året.

 

Resor & Transporter

Ingen vinnare utsågs.

 

Övriga tjänster för konsumenter och företag      

Pick n Play, Mc Donald´s Sverige av DDB Stockholm

Arbetsgrupp: Creative director: Andreas Dahlqvist Art Directors: Gustav Holm, Lisa Karlsson, Fredrik Simonsson  Copywriters: Martin Lindestaf, Daniel Vaccino, Magnus Jakobsson  Account Manager: Lina Tuikka Digital producer: Merwan Maaruf  Technical Director: Andreas Fabbe Andersson  Back-end Developer: Anders Andersson Front-end Developer: Alexander Ekman Flash Developer: Joel Blanco Berg Motion Graphics Artist: Eskil Lundberg  Graphic Designer: PM Jonsson  Projektledare: Johan Thunmarker.

Att gå på McDonald´s ska vara snabbt, enkelt och kul. För att påminna om det sistnämnda skapade vi Pick N Play; en digital direktkampanj i en utomhustavla – som du styrde med mobilen. Genom att surfa in på picknplay.se fick du kontroll över reklamtavlan och styrde sedan genom att dra fingret på mobilens touchscreen. Du fick välja en av tre produkter från McDonald´s, den du valde blev även ”bollen” i den Pong-inspirerade interaktiva utmaningen. Genom att använda det stöd som finns via HTML5 i nya Smartphone gjorde vi det möjligt att interagera med skärmen i realtid via webbgränssnittet i telefonen. Du behövde inte ladda ner någon applikation vilket gjorde att eventet blev mer användarvänligt och direkt. Och på tal om direkt. Om du höll igång spelet i 30 sek. vann du din valda produkt; en rabattcheck skickades direkt till din mobil och du kunde hämta ut din vinst på McDonald´s. Pick n´ Play ägde rum under två lördagar i maj och marknadsfördes i utomhusreklam, McDonald’s restauranger mm.

 

Fordon

Ingen vinnare utsågs.

 

Guldnyckelns specialpriser

Diamantnyckeln

Framtidens skolkatalog, Borås Stad av Mecka

Arbetsgrupp: Anders Kåpe, projektledare Calle Österberg, AD Pontus Caresten, copy, Martin Rynvik, copy Oskar Pettersson, AD-ass/webbdesign Andreas Norén, original Klas Frick, Lena Hedlund, produktionsledare Linda Andrén, digital projektledare Magnus Tapper, bannerproduktion

I Borås finns fyra kommunala gymnasieskolor. De vill de öka intresset för de kommunala skolorna bland stadens 1 530 niondeklassare.

Analysen gav några faktorer som blev grunden för vår lösning:

  • Att välja gymnasieprogram är för många både svårt och krångligt
  •  Facebook är en viktig del av niondeklassarens liv
  • Niondeklassare är nyfikna på vilka som skall bli deras framtida klasskamrater

Därför skapade vi en ny tjänst, Framtidens skolkatalog. Motorn i kampanjen var en digital skolkatalog integrerad med Facebook. Där kunde elever möta framtida klasskamrater och lära sig mer om de olika programmen på ett lättillgängligt, effektivt och spännande sätt.

På sajten kunde de ta del av filmer och information om alla gymnasieprogram, kommentera och diskutera klasser och program, och ställa frågor till gymnasieskolornas studie- och yrkesvägledare.

Resultat:

• 3 047 unika besökare. 205 % över målsättning.

• 6 490 filmvisningar. 115 % över målsättning.

 

Pris för bästa kundlojalitetsprogram

Min Volvo – Mitt lojalitetsprogram, Volvo Personvagnar av Smicker

Arbetsgrupp: Malin Källgården (projektledare) Jenny Jürss (projektledare), Gabriella Britth (AD), Sarah-Ida Söderlind (AD), Fredric Alqvist (Copy), Helena Friberg (produktionsledare), Katarina Blass (produktionsledare), Mikael Porselid, (formgivare)

Bygg din Volvo är, med över 70 700 snittbesök varje vecka, med god marginal den mest besökta funktionssidan på volvocars.se näst entrésidan.
2010 låg utvecklingsfokus på att integrera Bygg din Volvo med alla bakomliggande CRM-processer och att identifiera prospekts med e-post för att kunna stödja köpprocessen hela vägen till ÅF.
När detta stora arbete äntligen var gjort, blev 2011 året då vi skulle utnyttja identifieringen för att skapa ännu fler leads av högre kvalitet till ÅF.
Den övergripande hypotesen är att en bättre användarupplevelse och mer köpstödjande funktioner och tjänster leder till fler byggda bilar och ökad försäljning.
Vi skapade massor av kundnyttiga anledningar att identifiera sig som gör det enklare och roligare att köpa bil.
Förbättringarna ledde till fler identifierade, fler leads och fler sålda bilar.

 

Analys- och resultatpriset

Analys på varje sida, Åhléns av Kaplan

Arbetsgrupp: Projektledare: Carina Fornegård Produktionsledare: Yvonne Näsman Senior Analytiker: Sofia Bauer Analytiker: Leo Johansson Strateg: Eva Klasson Copywriter: Emil Holmström AD: Johan Mårtensson Original: Rikard Favati

Barnfamiljer har alltid varit en viktig målgrupp för Åhléns. Nu ville vi ta reda på mer om deras behov. Vi ställde oss en konkret fråga: Hur upplever egentligen den stressade småbarnsmamman att vi möter just hennes behov? Och hur kan vi använda hennes röst för att utveckla innehållet i både kommunikation och varuhus, så att det verkligen märks i försäljning och resultat?
Därför fick 5 000 medlemmar i Åhléns Klubb med tillvalet BARN ta del av en skräddarsydd enkät.
Resultatet analyserades med både kvalitativa och kvantitativa metoder. De medlemmar som köpte mest viktades. Vi tog reda på vad medlemmarna tycker är viktigast och hur Åhléns lyckas inom olika områden, optimerade kanalmixen och förvandlade analys till kommunikation. Lösningen blev en riktad höstkampanj till målgruppen, där insikterna genomsyrade hela kampanjen – och resultatet blev fantastiskt.

Rätt kanalmix
Hur når man småbarnsföräldrar i dagens mediebrus? Precis som segmentering av köpbeteende, så baseras ett genomtänkt kanalval på tester, buskapets art och inte minst mottagarens egen mediekonsumtion. I det här fallet grundades kanalvalet först och främst på att målgruppen föredrar att få tips i kundtidning. Vår analys visar även att andelen som läste något i tidigare postala utskick är 96%. Detta bekräftar att Åhléns medlemstidning är navet i medlemskommunikationen och platsen där vi skapar ett verkligt möte med mottagaren.
Enkäten visade att de vill läsa om tips och råd på ahlens.se. För att tillgodose dessa medlemmar skapades ett e-postutskick med länkar till guider och inspiration på ahlens.se.
Utöver tidningen och e-postutskick spreds kampanjen i samtliga kanaler. För att skapa synergi och maximal spridning skickade vi ut segmenterade sms, närvarade på Facebook och i varuhusen runt om i landet.

 

Kreativitetspriset

Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm

Arbetsgrupp:  Copywriter, Daniel Vaccino  Art Director, Lisa Karlsson  CD, Andreas Dahlqvist, Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson   Planner, Lisa Kopp, Senior Designer, Daniel Löfvenborg  Projektledare, Malin Careliusen  Produktionsledare, Charlotte Zetterström  Web Director, KJ Vogelius   Faktor, Anna Hellenberg

Bonniers Konsthall är en samlingsplats för internationell samtidskonst med fokus på installationer och performance art. Med insikten att detta inte är för alla skapade vi en opersonlig inbjudan: en fri entrébiljett som mottagaren inte fick använda själv, men kunde ge bort till en vän. Vi uppmuntrade mottagaren att skicka vidare inbjudan till någon som var bättre lämpad för erbjudandet. Utskicket stöddes av annonser och utomhus; via en QR-kod fick du en digital biljett som var oanvändbar tills att du gav bort den via Twitter eller Facebook. Vi skapade Facebookgruppen ”Bonniers Konsthall är inte för mig”, om du gick med fick du en biljett som du var tvungen att ge bort, genom att posta den på valfri väns vägg. Syftet var att rekrytera besökare till utställningen The Spiral And The Square. 100-tals fysiska entrébiljetter användes av någon annan än sina ursprungliga mottagare. Utställningen blev en stor framgång och kampanjen blev omtalad i bl.a. DN Kult

Den kreativa lösningen bestod av ett kuvert, ett brev och en opersonlig biljett i form av en fri entrébiljett som kunde användas av vem som helst utom dig. Redan på kuvertet framstod det tydligt att detta inte var något för dig; genom att vi förtryckte ett ”inte” framför adressfältet. Det är ju inte varje dag som man får ett brev som bokstavligen ”inte” är till dig själv, därför gjorde vi kalkylen att detta brev hade en god chans att bli öppnat. Just för at det var tvärtom från allt det där andra som trillar in på dörrmattan. De 1900 postala utskicken kompletterades men print, utomhus och digitala aktiviteter. DR:et var kärnan, hjärtat och hubben i den icke-inbjudande, opersoniga och exkluderande kampanjen.

 

Folkets Nyckel

Framtidens skolkatalog, Borås Stad av Mecka

Arbetsgrupp: Anders Kåpe, projektledare Calle Österberg, AD Pontus Caresten, copy, Martin Rynvik, copy Oskar Pettersson, AD-ass/webbdesign Andreas Norén, original Klas Frick, Lena Hedlund, produktionsledare Linda Andrén, digital projektledare Magnus Tapper, bannerproduktion

 

I Borås finns fyra kommunala gymnasieskolor. De vill de öka intresset för de kommunala skolorna bland stadens 1 530 niondeklassare.

Analysen gav några faktorer som blev grunden för vår lösning:

  • Att välja gymnasieprogram är för många både svårt och krångligt
  •  Facebook är en viktig del av niondeklassarens liv
  • Niondeklassare är nyfikna på vilka som skall bli deras framtida klasskamrater

Därför skapade vi en ny tjänst, Framtidens skolkatalog. Motorn i kampanjen var en digital skolkatalog integrerad med Facebook. Där kunde elever möta framtida klasskamrater och lära sig mer om de olika programmen på ett lättillgängligt, effektivt och spännande sätt.

På sajten kunde de ta del av filmer och information om alla gymnasieprogram, kommentera och diskutera klasser och program, och ställa frågor till gymnasieskolornas studie- och yrkesvägledare.

Resultat:

• 3 047 unika besökare. 205 % över målsättning.

• 6 490 filmvisningar. 115 % över målsättning.

Guldnyckelns personliga priser

Årets Art Director

NK Bränn BH’n: Art Director, Johan Wilde, Garbergs

Motivering: Att tänja på gränser och väcka uppmärksamhet är gott nog. Att inom ett grafiskt maner med mångårig tradition skapa något så politiskt, stiligt och säljigt – är modigt. En stilfull flirt med sjuttiotalets kvinnokamp. ”Bränn bh:n” får en helt annan innebörd. Snyggt jobbat!

Årets Copywriter

Kärlek på Folkoperan, Folkoperan: Copywriter, Stefan Pagreus, Lowe Brindfors

Motivering: Att skriva kärleksbrev är svårt, det vet alla som försökt. Att skriva kärleksbrev till sin älskade publik är ännu svårare. Att skriva kärleksbrev som är så förföriskt och dessutom säljande, är en stor konst.

Årets stjärnskott

”Vi är glada att presentera Adam Lundberg på Rodolfo som vinnaren av Årets Stjärnskott i Guldnyckeln. Han är en person som gått från klarhet till klarhet. Med en sällan skådad ödmjukhet, en stor portion kunskap och engagemang för kunden är han en självklar vinnare i Årets Stjärnskott! ”

Så lyder juryns motivering till valet av Årets Stjärnskott vid Guldnyckeln 2012,

Adam Lundberg står stabilt i dm-branschen med ett förflutet på Ogilvy One, Trackster och Ogilvy & Mather i Los Angeles. Han har hunnit med marknadsföringsstudier på San Diego University och arbetat i kommittén för ”Interactive Marketing Day 2009” i samma stad. Han var också med att vinna det enda svenska priset vid International Echo Awards 2008 i form av ett brons för IBM och Ogilvy One Sverige. Dessutom har han hunnit med att arbeta med kampanjen för Guldnyckeln 2006.

Nu har han startat en byrå med något okonventionella metoder. Rodolfo ser sig själva som banbrytande inom den traditionella reklambranschen. Det gör de bland annat genom att samarbeta med psykologer för att bygga sitt koncept.

Årets branschpersonlighet

”Branschen är oändligt tacksam för Björn Nerells insatser i direktmarknadsföringens tjänst och belönar honom därför med utnämningen Årets Branschpersonlighet 2012.”

– Valet av Björn som Årets Branschpersonlighet känns helt naturligt, nästan som en underdrift. Få har betytt så mycket för en bransch över huvud taget, säger Eva-Lotta Laurin, vd på SWEDMA, som arrangerar Guldnyckeln sedan 30 år tillbaka.

Juryns motivering lyder: ”’The direct marketing guru of Sweden’ skriver Mikael Gullström, grundare av bland annat nxt communication och ONE Media, i sin rekommendation av Björn Nerell på Linked In. Ingen kunde ha sagt det bättre. Björn har varit en frontfigur för och förespråkare av direktmarknadsföring sedan långt innan de flesta av oss ens kunde stava till dialog eller relation.

Björn Nerell grundade och drev en av branschens mest framgångsrika dm-byråer någonsin och har lärt upp i princip samtliga av ledarna av dagens mest tongivande dm-byråer. Branschen är oändligt tacksam för hans insatser i direktmarknadsföringens tjänst och belönar honom därför med utnämningen Årets Branschpersonlighet 2012.”