Vinnare 2011

Vinnarna i dm-världens egen Oscarsgala presenterades på Globen Annexet den 24 mars 2011. Detta år var dessutom startskottet för det nya glaspriset från Mats Jonasson Målerås som delas ut till alla guldvinnare.

Integrerad DM-kampanj till konsument
GULD Gadd Direct AB – Swedbank Juristbyrå – Sambotestet

Motivering :Att sälja en ångestframkallande och svindyr tjänst som målgruppen aldrig tänkt använda sig av är en utmaning. Och att prata om livets tunga frågor på ett humoristiskt sätt är inte heller särskilt lätt. Årets vinnare lyckas gifta ihop olika kanaler på ett sätt som verkligen skiljer sig från konkurrenterna. Juryn avslutar kort och gott med ett rungande: Ja!

SILVER Tackolov AB – Dina Försäkringar – En försäkring för hundiga hundar
BRONS Ogilvy Stockholm – Eniro – Eniro Skattjakten

Integrerad DM-kampanj till företag
GULD MRM Starsky – 3 Företag – Sveriges Bästa Reception

Motivering: Insikten om vem som egentligen bestämmer är central för vinnarens framgång. Juryn föll för smartheten och tålamodet i att låta målgruppen själv göra jobbet och skapa möjligheter till framtida affärer.

SILVER MRM Starsky/Storåkers McCann – SEB – Rådgivning för hela företagaren
BRONS TOL-Tackolov AB – Dina Försäkringar – Modellen för en riktigt bra åkeriförsäkring

DM till företag – enskilt bidrag
GULD Saatchi & Saatchi – Sveriges Tidsskrifter – Personligt omslag

Motivering: Vinnaren har på ett mödosamt sätt använt en av direktmarknadsföringens unika möjligheter: målgruppsanpassning på personlig nivå. Tillsammans med en gedigen insikt om vad som fångar mottagarens fulla intresse – dem själva – når man ett imponerande resultat.

SILVER Mecka – Nexans – Dolda fördelar
BRONS MRM Starsky – SEB – Dubbla budskap gjorde jobbet

DM till konsument – enskilt bidrag
GULD Pool – Gröna Lund – Gröna Lund växer

Motivering: I en tid då mediernas gränser suddas ut blir distinktionen mellan ”media” och ”metod” viktigare än någonsin. Årets magiska vinnare gör inte bara konkurrenterna gröna av avund, utan bevisar också att DM inte är ett media från förr, utan i högsta grad en växande metod för att attrahera dagens kunder även i morgon.

SILVER MRM Starsky – SEB – Ett riktigt enkelt DR från SEB
BRONS MRM Starsky – Riksgälden – Vasaloppet

DM för ideella Organisationer
GULD och DIAMANTPRISET (sponsras av PAR) Pool – Cancerfonden – Rosa Bandet

Motivering Guld: Juryn vill belöna sällsynt innovativ ideell kommunikation.En automatisk förkortare som förlängde banden av virtuell utsmyckning som blev guld värd.

Motivering Diamant: En kampanj med många fördelar.
En kampanj som utnyttjar ett etablerat beteende.
En kampanj som är både social, omtänksam och beräknande.
En kampanj med en genomtänkt strategi, smart kreativitet och ett gott resultat

SILVER Lowe Brindfors – Rädda Barnen – Prisvärda Julgåvor
BRONS Customersonly AB – Barncancerfonden – 3 av 4 ”Listan”

Sökmarknadsföringspriset
GULD Search integration – baby Björn – BabyBjörns Webbplats

Motivering: Tack vare en långsiktig strategi på en internationell marknad och kundens fokus på närhet i slutkonsumentens köpprocess, har vinnaren lyckats bära fram sin kund till en trygg närvaro i sökmotorerna.

SILVER Relevant Traffic Sverige – Swedbank AB – Under Eken
BRONS Relevant Traffic Sverige – Eksportutvalget for fisk (EFF) – Svenskt kött blir norsk fisk

Lojalitetsprogram/kundpgrogram konsument
GULD Kaplan RM – Apoteket AB – Apo Plus – revitaliseringen av en etablerad kundklubb

Motivering: Prestationen som årets vinnare står för har bestått i att lyckas ställa om från att vara det enda alternativet till att bli ett av flera; i att utveckla kommunikationen från bred och generell till segmenterad och lönsamhetsorienterad; i att medvetet prioritera moderna kanaler före traditionella; och i att lyckas attrahera hundratusentals medlemmar till ett lojalitetsprogram hos ett företag man kanske allra helst inte vill behöva göra affärer med. Vi gratulerar därför till ett väl utfört analys- och strategiarbete, ett tilltalande kreativt uttryck och imponerande resultat.

SILVER MRM Starsky – SJ – Ett kundprogram som står i storm
BRONS Smicker – Hemtex AB – Studio Hemtex, passion för mjuk inredning

Lojalitetsprogram/kundprogram Företag
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Volvo Pro Drivers

Motivering: Incitamentet för att etablera individuella relationer mellan leverantör och kund är stort – både för nuvarande och framtida affärer. Det är årets vinnare ett levande exempel på. Vilande på en tydlig strategi och genom kontinuerlig utveckling av kommunikation och erbjudanden demonstrerar årets vinnare att personligt tilltal och förmågan att erbjuda anpassade mervärden löpande, påverkar både consideration, lojalitet, köpintention och rekommendationsvilja.

Resultat och Analyspriset (sponsras av DirektMedia)
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Bygg din Volvo, the RM version

Motivering: Ett gott exempel på gediget analysarbete med självinsikt och lyhördhet inför konsumenternas behov och önskemål. Ett holistiskt processtänkande som förändrat en skojfunktion på webben till ett kraftfullt säljverktyg, väl integrerat med affärsprocessen.

SILVER Kaplan RM – Åhléns – Mjuka insikter, hårda resultat
BRONS Lentus AB – InkClub AB – Återaktivering av InkClubs kunder

Kreativitetspriset
GULD DDB Stockholm – Papercut Shop – Papercut

Motivering: Engagerande, lockande, underhållande, smart, enkelt, annorlunda, relevant och dessutom väldigt kreativ reklam.

SILVER Saatchi & Saatchi – Elmsta 3000 Horror Fest – Prosciutto di Giallo
BRONS Ester Stockholm – LAFA – Kondom08, Ligglistan

Årets AD
Christian Barret, The Fan Club med Ann Idstein DR
Motivering: Med en skrämmande bra känsla för detaljer och en kusligt skicklig dramaturgisk ådra gör årets Art Director arbetet till en fest.

Årets Copy
Magnus Jakobsson, DDB Stockholm med Papercut
Motivering: Du skriver en text. Du vill att någon ska läsa den. Du producerar reklam. Du engagerar en hel tävlingsjury. Du är en copywriter. Du brukar skriva texter. Du gör det bra. Du har gjort det bäst.

Vinnare av Folkets Nyckel (sponsras av Alfatell)
ESTER Stockholm – LAFA – Kondom08 – Ligglistan

Årets Branschpersonlighet
Styrelsen i SWEDMA har utsett Mikael Olander, vd CDON Group som ”Årets Branschpersonlighet”.
”För att ha visat att det går att bygga en framgångs koncern i miljard klassen i Norden på den direkta modellen inom marknadsföring. Detta med en mix av beprövade direkthandels metoder såväl som med nya, digitalt och socialt. I alla sammanhang under året som Mikael synts, och det är många, har han stått upp som stolt e-handlare och pekat framåt mot den direkta framtiden för försäljning och kommunikation. Han fick avsluta 2010 med att ringa i börsklockan och en kurs uppåt. Nu ringer vi in honom i direktmarknadsföringens historia som SWEDMA och Guldnyckelns branschpersonlighet 2010”