Vinnare 2010

Vinnarna i Guldnyckeln 18 mars 2010

2009 års bästa direktmarknadsföring belönades den 18 mars 2010.

DM till konsument – enskilt bidrag
GULD P-botskonverteraren
För Sportspec av GOSS Reklambyrå

Motivering:
Elegant vänder reklamen ilska till sympati, räkning mot rabatt och ratt mot styre Träffar man så rätt i säljcykeln är resultatet givet och Guldnyckeln högst välförtjänt. Grattis Sportspec och Goss till Guldnyckel i den mest konkurrensutsatta kategorin!

SILVER Hjälten
För Radiotjänst i Kiruna AB av Draftfcb

BRONS Akta lacken.
För Mjuk Biltvätt av GOSS Reklambyrå

Integrerad DM-kampanj till konsument
GULD och DIAMANT Vart tar 100 000 kondomer vägen i sommar?
För LAFA, enhet för sexualitet och hälsa av ESTER

Motivering: Den här kampanjen har inte bara lyckats förändra attityder helt utan pekpinnar, den har dessutom lyckats med konststycket att göra sex till något lustfyllt, även MED kondom. Och det mot en målgrupp som gärna slår dövörat till och redan har svar på det mesta – unga stockholmare. För att bli bästa integrerade kampanj krävs dessutom att bidraget är både välgjord och genomtänkt i alla sina förgreningar. Något som Esters kampanj för LAFA lever upp till med bravur

SILVER Rädda julen!
för KRAFT/Marabou av Ogilvy Stockholm och PrimePR

BRONS Go Insane!
För Gröna Lund av Pool

DM till företag – enskilt bidrag
GULD De brand- och vattenskadade breven.
För Nexans av Mecka
Kabelföretaget Nexans vill öka kännedom och försäljningsandelen av halogenfria kablar. Produkter som anses som dyra av slutkunden, men som både räddar liv och sparar pengar. För att få dem nyfikna och förstå kabelns fördelar bestämde vi oss för att skriva brev. Det kan fungera om man också adderar något spännande, som berör mottagarens sinnen. Som lukten av kraftig rökutveckling. Eller känslan som ett vattenskadat brev förmedlar.

Motivering:
Årets nummer ett var verkligen bidraget som var helt rökt från första stund. Och när saneringsarbetet avslutats och vattenskadorna torkat upp fick juryn dessutom se ett briljant resultat. Holy smoke, här har vi en vinnare!

SILVER Bumerangeffekten
För Pelly Butiksinredningar AB av Stendahls

BRONS Plagiatet – den största hyllningen
För Posten av Åkestam Holst

Integrerad DM-kampanj till företag
GULD De Utvalda
För Volvo Sverige Personbilar AB av Smicker

Motivering:
Att i bistra tider ge full g@s i de egna kanalerna är genialt. Och att dessutom (utan onödigt smicker) lyckas sk@pa en stark ”vill-h@-känsla” i en svårflirtad målgrupp gör allt ännu bättre. En vinnande kombin@tion, helt enkelt!

SILVER Reklamcupen print 2009
För DN Annonsförsäljning av TOL – tackolov

BRONS Ta makten
För Nordnet Pensionsförsäkring av Garbergs

DM för ideella organisationer
GULD 3 av 4
För Barncancerfonden av Customersonly

Motivering:
Just det. Så ska det se ut. En genomtänkt strategi. En omsorgsfullt vald mediamix. En enkel och självklar kreativ lösning som berör både hjärta och hjärna. Har man gjort rätt i alla led får man naturligtvis också ett lysande resultat. Kampanjen kanske kallar sig tre av fyra men för oss är den nummer ett.

SILVER En riktigt stor julklapp
För SOS-Barnbyar av Trackster

BRONS Amnesty Sms-aktivist
För Amnesty International av Mobiento

Lojalitetsprogram/kundprogram konsument
GULD SJ Prio – Ett kundprogram med ännu mer poäng
För SJ av MRM Starsky

Motivering: Med en nyttig hemläxa och analyser i målgruppen,lyfter man ett fantastiskt bra program till en ny nivå.
När man med enkel och tydlig kommunikation ger riktade och relevanta erbjudanden, integrerat i programmet, – ja då är man inte bara på rätt spår, man har kommit fram – i rätt tid

SILVER Du missar väl inte poängen – SF Bioklubben
För SF Bio AB av Smicker

BRONS Din guide till nästa smultronsställe
För Svenska Turistföreningen av Smicker

Lojalitetsprogram/kundprogram företag
GULD Rekrytera Volvo Pro Drivers
För Volvo Personvagnar av Smicker

Motivering: I tider med extrem turbulens i en hårt pressad bransch, gör man underverk i ett litet fönster.
Med stora utmaningar för att få målgruppen att vilja vara med, har man grävt där man står och genom en långsiktig strategi lyckats behålla lojaliteten.

Analyspriset
GULD Inspirationsprogram för våra färskingar
För Svenska Turistföreningen av Smicker

Motivering: Ett gediget segmenteringsarbete som baserar sig både på traditionella undersökningsmetodik så väl som analys av kundens beteende. Resultatet är en ny kundutvecklingsprocess som ger en signifikant förbättrad kundlojalitet nu och lägger en bra plattform för framtiden.

SILVER Premieobligation 09:2
För Riksgälden av MRM Starsky

BRONS Åhléns Klubb Barn
För Åhléns AB av Kaplan RM

Sökmarknadsföringspriset
GULD Daniel & Victoria
För Swedbank av Relevant Traffic

Motivering: För att med ett snabbt och kreativt agerande, skapat en mycket kostnadseffektiv kampanj i en högt konkurrensutsatt bransch, samt dragit nytta av sök som en PR och uppmärksamhetskanal.

Årets COPY
GULD Jesper Eronn, DraftFCB
för Radiotjänst i Kiruna och kampanjen Hjälten

Motivering: ”Ibland lyckas någon med den svåra balansakten att vara seriös utan att bli pretentiös, att vara allvarlig utan att bli tråkig och att lyfta ett viktigt budskap så att människor vill och orkar lyssna. Det finns en människa som vi kan tacka för att ha lyckats med allt detta. Och det är Jesper Eronn på Draft FCB. Han är årets copywriterhjälte.”

SILVER Hanna Landing, Ogilvy
för KRAFT/Marabou och kampanjen Rädda Julen!

BRONS Lasse Kampe, Mecka
för Nexans och kampanjen de brand- & vattenskadade breven

Årets AD
GULD Kalle dos Santos, Petter Lublin Lowe Brindfors
för Folkoperan och kampanjen Konsuln

Motivering: Med perfektion och känsla lämnar årets ad inget åt slumpen.
Illustrationer, typografi och fotografier sys ihop med ett perfekt handlag
som vittnar om passion och kompetens, grattis…(namn in här)

SILVER Magnus Wendel, IK Stockholm
för Amnesty International och kampanjen Nu vet du

BRONS Gustav Egerstedt, Mårten Hedbom och Alex Slagare, Saatchi & Saatchi
för Elmsta 3000 Horror Fest och kampanjen Cannibal Buffert

Tre nya priser instiftades – årets branschpersonlighet, årets stjärnskott samt Folkets Nyckel.
Vinnarna var:
Alt Tönnesson, IMP, Årets branschpersonlighet
Nicklas Fornelius, ROI Division, Årets stjärnskott

Hjälp Anna välja för Borås Stad av Mecka tog priset som vinnare i Folkets Nyckel