Vinnare 2009

Guldnyckeln 2008

2008 års bästa direktmarknadsföring belönades den 12 mars 2009. Guldnyckeln var då indelad i tre tävlingskategorier: Huvudpriser, Kreativitetspriser och Specialpriser.


Guldnyckelns huvudpriser: (belönas med guld, silver, bronsdiplom)

DM kampanj till konsument
Integrerad kampanj bestående av flera enheter i olika kanaler/medier, t ex adresserat utskick, e-post, sms/mms, TM, responsradio och -TV eller webblösning, och/eller i flera steg för att driva respons och resultat.

GULD Har du det som krävs för Försvarsmakten av DDB Rapp Collins
SILVER Svenska Dagbladet Julkapp för Svenska Dagbladet av Pool
BRONS Opel Corsa Ecoflex för GM Norden av MRM Starsky

DM kampanj till företag
Integrerad kampanj bestående av flera enheter i olika kanaler/medier, t ex adresserat utskick, e-post, sms/mms, TM, responsradio och -TV eller webblösning och/eller flera steg för att driva respons och resultat.

GULD Enkla Firman för SEB av MRMStarsky
SILVER Framtidens ledare för IFL vid Handelshögskolan av DDB Rapp Collins
BRONS Sveriges bästa mäklare för Mäklarhuset av Trackster

DM för ideella organisationer
Integrerad kampanj eller enskilt bidrag där avsändaren är en ideell organisation, förening eller myndighet.

GULD Webbduellen Barncancerfonden för Barncancerfonden av Smedby Digital
SILVER Bygg ett pepparkakshus för SOS-Barnbyar av Trackster
BRONS Bröllopsinbjudan för Plan Sverige av Digitas

DM till konsument
Enskilt bidrag eller del av kampanj i ett media, t.ex adresserat utskick, e-post, sms/mms, TM, responsradio och TV eller webblösning.

GULD Har du det som krävs för Försvarsmakten av DDB Rapp Collins
SILVER Flygbiljetten för Re:member av Trackster
BRONS Fantastiskt Fabulöst Jubileumserbjudande för Gröna Lund av POOL Interactive AB

DM till företag
Enskilt bidrag eller del av kampanj i ett media, t. ex adresserat utskick, e-post, sms/mms, TM, responsradio och -TV eller webblösning.

GULD Stålskorstenar för Schiedel av Dedicate
SILVER Veterinärer på burk för Västra Djursjukhuset av ANR BBDO
BRONS Ett bredbandskontrakt du kan ändra i för Lunds Energi av The Fan Club

Relationspriset
De tävlingsbidrag som särskilt utnyttjat de långsiktiga relationsskapande möjligheterna med direktmarknadsföring. Detta innebär en kontinuerlig bearbetning som löpt under minst 1 år, vilket ska dokumenteras i anmälan (delar av bidraget kan därför vara publicerat före 2007).

GULD SJ Prio – Ett lojalitetsprogram med poäng! av MRM Starsky.
SILVER Göteborgs-Postens dialogprogram för GP av Gadd
BRONS Langley Travel av Goss


Guldnyckelns specialpriser: (belönas med Gulddiplom)

Guldstansen
Guldstansen belönar enskild kampanj som bäst utnyttjat kuvertets och förpackningars kreativa möjligheter i färg, form och i en distribuerad upplaga till minst 1000 mottagare. Det vinnande bidraget bedöms enbart utifrån kreativ höjd och nytänkande och behöver därför inte ha höga strategi- eller resultatpoäng.

GULD Har du det som krävs för Försvarsmakten av DDB Rapp Collins

Digital DM (i år belönas denna kategori med guld, silver och bronsdiplom)
Bästa kampanj genomförd på ett kreativt och effektivt sätt i en eller flera digitala kanaler/medier, t ex e-post, webblösning, sms/mms, digital viral marketing etc för att driva respons och resultat.

GULD SvD Julklapp för SvD av Pool
SILVER Har du det som krävs för Försvarsmakten av DDB Rapp Collins
BRONS SvD Sångogram för Svenska Dagbladet av Pool Interactive Sthlm

Sökmarknadsföringspriset
Sökmarknadsföringspriset omfattar sponsrade länkar och sökordsoptimering. Du kan även tävla med sökordsmarknadsföring som varit en del av en större kampanj.

GULD Tallink Silja för Tallink Silja av Outrider

Skolpriset
Bästa förslag på integrerad kampanj bestående av flera enheter i olika kanaler/medier och/eller i flera steg för att driva respons och resultat baserat på guldnyckelns tävlingsuppdrag. Går till det skolteam som presenterar bästa förslag utifrån strategi, genomförbarhet och kreativitet.

GULD Star Quality av Berghs

Resultatpriset (i år belönas denna kategori med guld, silver och bronsdiplom)
Belönar integrerad eller enskild kampanj som levererat bäst ROI, dvs bäst nettoresultat i förhållande till kampanjkostnad. Resultatet kan antingen redovisas i pengar eller procent. Det vinnande bidraget behöver inte ha höga kreativitets- eller strategipoäng. I år delar vi ut guld, silver och brons i den här kategorin

GULD Vägskyltskampanjen för 3 av One Direct
SILVER SvD Julklapp för SvD av Pool
BRONS Har du det som krävs för Försvarsmakten av DDB Rapp Collins