Vinnare 2008

Guldnyckeln 2007

Guldnyckeln 2007 arrangerades den 13 mars 2008 och var indelad i tre tävlingskategorier: Huvudpriser, Kreativitetspriser och Specialpriser.

Huvudpriser:
Diamant, Guld, Silver, Brons, Diplom.

Kreativitetspriser:
Guld, Diplom.

Specialpriser:
Guld.


DIAMANTNYCKELN 2007

Det finaste priset av dem alla – Diamantnyckeln – delas ut till det bidrag som fått den högsta totalpoängen, oavsett kategori. Förutom Guld, ära och en finfin plakett blir vinnaren av Diamantnyckeln automatiskt anmäld till VD och OS i direktmarknadsföring – ”The DMA International Echo Awards i USA och Cannes Lions direct. SWEDMA betalar.

Vinnaren av Diamantnyckeln 2007 var kampanjerna för ”Officersrekrytering med Försvarsmakten” för Försvarsmakten av DDB Rapp Collins

Motivering: Bara för att man har kommit på en bra idé, har man inte löst hela uppgiften. Utmaningen består av att applicera den och få den att kommunicera väl i alla kanaler – DR, TV, Print, banners och webb. Och ibland räcker det inte ens med en bra idé – ibland behövs det mod att förändra synsätt och konventioner. Idén, modet, musklerna och hjärnan – allt fanns på plats för truppen som gick ut i strid och kom hem med enastående resultat.

DM kampanj till konsument
Integrerad kampanj bestående av flera enheter i olika kanaler/medier, t ex adresserat utskick, e-post, sms/mms, Tm, responsradio och -Tv eller webblösning, och/eller i flera steg för att driva respons och resultat.

GULD – Rekryteringskampanj för Försvarsmakten av DDB/RappCollins
SILVER – Upplev förvandlingen med Gröna Lunds Jul för Gröna Lund av Pool
BRONS – Visa dina känslor i mobilen för TeliaSonera av MRM

DM kampanj till företag
Integrerad kampanj bestående av flera enheter i olika kanaler/medier, t ex adresserat utskick, e-post, sms/mms, Tm, responsradio och -Tv eller webblösning och/eller flera steg för att driva respons och resultat.

GULD – Upplev förvandlingen med firmafest på Gröna Lund
SILVER – Telenor One – Det definitiva slutet för kontorstelefonen för Telenor Sverige av Trackster
BRONS – Arkitektrullarna för Skanska av Volt

DM för ideella organisationer
Integrerad kampanj eller enskilt bidrag där avsändaren är en ideell organisation, förening eller myndighet.

GULD – Åter till avsändaren för Göteborgs Räddningsmission av Goss
SILVER – Kramas för den ensamma för Röda Korset av NerellMoreWunderman
BRONS – Bygga barns framtid för SoS Barnbyar av Trackster

DM till konsument
Enskilt bidrag eller del av kampanj i ett media, t ex adresserat utskick, e-post, sms/mms, Tm, responsradio och -Tv eller webblösning.

GULD – Officerspusslet för Försvarsmakten av DDB/Rapp Collins
SILVER – Officersbrevet för Försvarsmakten RekrytC av DDB/Rapp Collins
BRONS – Folkoperan för Folkoperan av Lowe Brindfors

DM till företag
Enskilt bidrag eller del av kampanj i ett media, t ex adresserat utskick, e-post, sms/mms, Tm, responsradio och -Tv eller webblösning.

GULD Hälsningar från Fjällbacka för Bokförlaget Forum av Ester
SILVER – Nu kommer King 12 gånger om året för Egmont Tidskrifter av The Fan Club
BRONS – Med häst till Moskva för Swedbank företag av 1.1.3

Relationspriset
De tävlingsbidrag som särskilt utnyttjat de långsiktiga relationsskapande möjligheterna med direktmarknadsföring. detta innebär en kontinuerlig bearbetning som löpt under minst 1 år, vilket ska dokument eras i anmälan (delar av bidraget kan därför vara publicerat före 2007).

GULD – NK Nyckeln för Nordiska Kompaniet av Lowe Brindfors
SILVER – SAAB Kunddialog 2007 för GM Norden av MRM
BRONS – Europolitan/Vodafone/Telenor kunddialog för Telenor Sverige av Trackster


Vinnarna i Guldnyckelns specialpriser är: (belönas med Gulddiplom)

Guldstansen
Guldstansen open 2007. i år öppnar vi upp guldstansen både för tryckta och skissade kuvert. det är de kreativa idéerna som bedöms och premieras. alla tävlingsbidrag går i år via två deltävlingar. av de bästa bidragen utser guldnyckeljuryn en vinnare av guldstansen 2007.

Helt nya lastmöjligheten för Volkswagen Personbilar, av Molekyl

Digital DM
Bästa kampanj genomförd på ett kreativt och effektivt sätt i en eller flera digitala kanaler/medier, t ex e-post, webblösning, sms/mms, digital viral marketing etc för att driva respons och resultat.

Har du det som krävs/Officerspusslet för Försvarsmakten av DDB/Rapp Collins

Skolpriset
Bästa förslag på integrerad kampanj bestående av flera enheter i olika kanaler/medier och/eller i flera steg för att driva respons och resultat baserat på guldnyckelns tävlingsuppdrag. går till det skolteam som presenterar bästa förslag utifrån strategi, genomförbarhet och kreativitet.

Sunny Single, Academedia Masters

Analyspriset
Analyspriset går till det företag som på ett innovativt sätt nått en god insikt om målgruppen, vilket givit inspiration för det kreativa arbetet. Tävlingsbidragen ska innehålla en beskrivning av bakgrund/hypotes, metod, genomförande och utfall, och utvärderas utifrån strategiskt, kreativt och metodiskt perspektiv. Juryn har full sekretess. allt är konfidentiellt utom det som slutkund/analysföretag godkänner som publikt.

Analys SAAB Myndighets DM för GM Norden av MRM

Resultatpriset
Belönar integrerad eller enskild kampanj som levererat bäst R.OI. Det vill säga bäst nettoresultat i förhållande till kampanjkostnad. Resultatet kan antingen redovisas i pengar eller procent. Det vinnande bidraget behöver inte ha höga kreativitets- eller strategipoäng. Bidragen ska vara producerade i Sverige och publicerade under 2007.

En lönsam påminnelse från Riksgälden för Riksgälden av MRM

Årets Copy
Personliga pris till den ad respektive copy som juryn anser har presterat en grafisk form som är nyskapande, respektive en text som höjer sig över mängden.

Jenny Åberg Hûttner, Pool för Upplev förvandlingen m firmafest på Gröna Lund, Gröna Lund

Årets AD
personliga pris till den ad respektive copy som juryn anser har presterat en grafisk form som är nyskapande, respektive en text som höjer sig över mängden.

Priset delas mellan flera AD som gemensamt står bakom arbetet: Lotte Kölare, Magnus Löwenhielm, Pia Maria Falk, Graziela Lages, Lina Elfstrand, Tove Langseth- Lowe Brindfors för NK Nyckeln, Nordiska Kompaniet

Kreativitetspriset
Det tävlingsbidrag juryn anser vara mest kreativt med störst idéhöjd och mest nyskapande inom direktmarknadsföring. det vinnande bidraget behöver alltså inte ha höga resultat eller strategipoäng.

Ruth för Shoppingdeklarationen, AB Studentskrapan