Vinnare 2007

Guldnyckeln 2006

Guldnyckeln 2006 arrangerades den 15 mars 2007 och var indelad i tre tävlingskategorier: Huvudpriser, Kreativitetspriser och Specialpriser.

Huvudpriser:
Diamant, Guld, Silver, Brons, Diplom.

Kreativitetspriser:
Guld, Diplom.

Specialpriser:
Guld.


Diamantnyckeln 2006
Årets Diamantnyckel går gemensamt till kampanjerna Telenor rebranding och Vodafone kunddialog. Uppdragsgivare: Telenor Sverige respektive Vodafone Sverige. Byrå: Trackster.

Juryns motivering: Med bredd och djup ser vi hur uthållig och konsekvent kommunikation bygger relationer till både konsumenter och företagskunder. En multidialog som bygger varumärket genom alla kanaler rullar på – när plötsligt allt blir omvänt! I årets Diamantnyckeln visar två kampanjer symbiosen mellan långsiktig relation och varumärkesbyggande – en spännande resa där kunden sitter i förarsätet.


ÅRETS GULDNYCKLAR

DM till företag
Guld i kategorin DM till företag gick till kampanjen Förbandslådan/Änglavakt.
Uppdragsgivare: ACE Europe.
Byrå: OgilvyOne.

DM-kampanj till företag
Guld i kategorin DM-kampanj till företag gick till kampanjen Telenor rebranding.
Uppdragsgivare: Telenor Sverige AB.
Byrå: Trackster.

DM till konsument
Guld i kategorin DM till konsument gick till kampanjen Ge ditt kort ett extra skydd.
Uppdragsgivare: SEB Kort.
Byrå: Draft Sweden.

DM-kampanj till konsument
Guld i kategorin DM-kampanj till konsument gick till kampanjen SEB Maestro.
Uppdragsgivare: SEB Kort.
Byrå: Draft Sweden.

DM för ideella organisationer
Guld i kategorin DM för ideella organisationer gick till kampanjen Krigens offer.
Uppdragsgivare: Röda korset.
Byrå: Nerell More Wunderman.

Relationspriset
Guld i kategorin Relationspriset gick till kampanjen Vodafone kunddialog.
Uppdragsgivare: Vodafone Sverige AB.
Byrå: Trackster.


GULD I KLASSEN SPECIALPRISER

Resultatpriset
Resultatpriset gick till kampanjen MMS med superrespons. Uppdragsgivare: TeliaSonera Sverige. Byrå: MRM Worldwide.

Analyspriset
Analystpriset går till Riksgäldens analys- och testverksamhet. Uppdragsgivare: Riksgälden. Byrå: MRM Worldwide

Kreativitetspriset
Kreativitetspriset gick till kampanjen Hur teknisk är du?
Uppdragsgivare: Blekinge Tekniska Högskola.
Byrå: The Fan Club.

Guldstansen
Guldstansen gick till kampanjen Volkswagen Fox – en bil som sticker ut.
Uppdragsgivare: Svenska Volkswagen.
Byrå: Molekyl

Digital DM
Guld i kategorin Digital DM går till kampanjen Hertz Freerider.
Uppdragsgivare: Hertz.
Byrå: Pool.

Årets Art director
Till Årets Art director utsågs Fredrik Lund, DDB RappCollins, för kampanjen Nordic Battlegroup.
Uppdragsgivare: Försvarsmakten.

Årets Copywriter
Till Årets Copywriter utsågs Adam Wladis, Sandsjö Action, för kampanjen Hemlöseinsamlingen 2006.
Uppdragsgivare: Frälsningsarmén.

Skolpriset
Skolpriset gick till Tobias Andersson, Fredrik Bågenholm, Lovise Hamilton, Brita Zackari och Hanna Wittmark från Berghs School of Communication.