Nominerade 2017

Kampanjkategorierna presenteras utan inbördes ordning.

DETALJHANDEL

fare il trader come lavoro DET POPULISTISKA BREVET

Uppdragsgivare: Daidalos

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Olle Langseth, Creative Director/Copywriter
DDB Stockholm – Tove Langseth, Art Director
DDB Stockholm – Peter Danielsson, Grafisk formgivare
DDB Stockholm – Linda Bryttmar, Produktionsledare
Daidalos – Pelle Sjödén, Uppdragsgivare

Sammanfattning:
Bokförlaget Daidalos lanserade en bok om populism, ”Vad är populism” av Jan-Werner Muller. Veckan innan kampanjen drog igång hade den kanske mest kände populisten av dem alla, Donald Trump, valts till president i USA. Lösningen blev därför ett DR-utskick i brevform till medlemmarna i Daidalos bokklubb, där man använde sig av populismens och Donald Trumps retorik. Kort sagt: på samma sätt som populister försöker värva röster skulle vi försöka värva köpare av boken.

strategia vincente opzioni binarie 15 minuti FOTBOLLSTUBEN

Uppdragsgivare: Intersport Sverige

Byrå: Welcom

Arbetsgrupp:
Welcom – Jonas Sjövall, Creative Director
Welcom – Monica Persson, Produktionsledare
Welcom – Niclas Hallgren, Copywriter
Welcom – Andreas Larsson, Art Director
Welcom – Jonas Sjövall, Creative Director
Welcom – Joakim Brinkenberg, Projektledare
Splay – Victor Ljungberg, Projektledare
Splay – Josefine Brink, Produktionsledare
Splay – Viktor Linnell, Projektledare
Splay – Erik Gestrelius, Head of Content
Splay – Tove Traneving
Splay – Micke Ginal
Splay – Alexander Edgren
IJustWanttoBeCool – Victor Beer, Youtuber
IJustWanttoBeCool – Emil Beer, Youtuber
IJustWanttoBeCool – Joel Adolphsson, Youtuber
Vizeum – Max Hallenberg, Account Director

Sammanfattning:
Intersport ville nå ut till och bli gillade av unga fotbollsintresserade. Problemet är bara att man under många år gjort sitt yttersta för att hålla målgruppen på avstånd – man har kommunicerat med deras föräldrar, på ett sätt som föräldrarna gillar. I dagspress, TV och kundklubb. Så vad skulle man göra? Intersport bytte push mot pull, traditionella media mot YouTube och skapade Fotbollstuben – en samlingskanal för fotbollsintresserade. Med stjärnor som Skilltwins, IJustWantToBeCool och Adrian från Dunderhumor. Två till tio minuter långa inslag med humor, tricks och stjärnor. Genom gillande, kommentarer och delningar skulle målgruppen själv locka nya fans till Fotbollstuben och Intersport. Redan efter två månader passerade Fotbollstuben ICA som Sveriges största kommersiella YouTube-kanal. Idag har kanalen 6 972 288 visningar och 55 800 prenumeranter. Kampanjens mediavärde landar på 8,89 miljoner kronor.

buy maxalt paypal without rx THE DARK OFFER

Uppdragsgivare: Daidalos

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Olle Langseth, Creative Director /Copywriter
DDB Stockholm – Martin Lundgren, Copywriter
DDB Stockholm – Tomas Granath, Art Director
DDB Stockholm – Linda Bryttmar, Produktionsledare
Daidalos – Pelle Sjödén, Uppdragsgivare

Sammanfattning:
Boken Det Mörka Nätet av Jamie Bartlett är en djupdykning i det fenomen som brukar kallas the Dark Net eller deep weeb. En del av internet som endast är tillgängligt via krypterade browsers. Darknet är främst en handelsplats för mer eller mindre obskyra saker, lagliga som olagliga. För att lansera boken använde bokförlaget Daidalos det äldsta tricket i förlagsbranschen, de erbjöd en bonusprodukt till alla som köpte boken. Den här gången var det emellertid ingen morgonrock eller vinöppnare. Bonusen bestod istället av slumpvis utvalda produkter som automatiskt köptes från Dark Nets handelsplatser genom en algoritm. Vilka produkter det blev visste varken Daidalos eller mottagaren. Erbjudandet; The Dark Offer blev på så sätt en konkret och fysisk upplevelse över den dunkla värld som Darknet är.

E-HANDEL OCH E-TJÄNSTER

www 24option com demo ADOBE STOCK APPAREL

Uppdragsgivare: Adobe Nordic

Byrå: Abby Priest AB

Arbetsgrupp:
Abby Priest – Niklas Crona, Account Director
Abby Priest – Oskar Hellqvist, Creative Director
Abby Priest – Håkan Nyberg, Copywriter
Abby Priest – Sofie Gustafsson, Account Director
Abby Priest – Niklas Crona, Account Director
Abby Priest – Andreas Morne, Client Director
Abby Priest – Anna Fares, Account Manager
Abby Priest – Pia Roos, Account Manager
Frilans – Oskar Gyllenswärd, Fotograf
Frilans – Maria Barsoum, Stylist
Adobe Nordic – Klara Lundquist, Nordic Marketing Manager

Sammanfattning:
Adobe Nordic skulle lansera sin nya bildbyråtjänst mot Creative Directors på stora nordiska företag. Syftet med kampanjen var att skapa en dörröppnare för Adobes säljare samt att få medial spridning i för målgruppen relevanta medier. Lösningen var att spela på målgruppens förutfattade meningar om traditionella bildbyråbilder, utnyttja dess upplevda svagheter och använda dem till vår fördel. Vi skapade en hyllning till de klichébilder kreatörer älskar att hata genom att lyfta fram bilderna i en klädkollektion. Genom att placera klichébilderna i en oväntad kontext, i en modekontext, ville vi bryta mot konventionerna och fånga vår målgrupps uppmärksamhet. De praktiska argumenten för Adobe Stock placerades på tvättrådslappen i plaggen. Plaggen, tillsammans med lookbook och säljbroschyr, skickades i en designad box till vår målgrupp. Kampanjen var mycket framgångsrik och överträffade konverteringsmålet med +320% och räckvidd +7100% samt blev ett globalt populärkulturellt fenomen.

Sildenafil Citrate billiger geworden FMTK

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Fredrik Simonsson, Creative Director
DDB Stockholm – Magnus Jakobsson, Creative Director
DDB Stockholm – David Alledal, Copywriter
DDB Stockholm – Jacob Sandström, Kundansvarig
DDB Stockholm – Charlotta Sandström, Projektledare
DDB Stockholm – Camilla Ryttare, Produktionsledare
DDB Stockholm – Roshanak Fatarian, Head of Digital Operations
DDB Stockholm – Jon Dranger, Digital Director
DDB Stockholm – Michael Lokner, Technical Director
DDB Stockholm – Hogir Aslan, Digital Produktionsledare
DDB Stockholm – Petter Eriksson, Senior Digital Designer
DDB Stockholm – Jesper Lifvendahl, Digital Designer
DDB Stockholm – Ian Josephson, Grafisk Formgivare
DDB Stockholm – Patrick Emt, Grafisk Formgivare
DDB Stockholm – Anna Hellenberg, Faktor
DDB Stockholm – Claudia Backholm, Digital Growth Manager
DDB Stockholm – Tor Hauksson, Concept & UX-Director
DDB Stockholm – Cornelia Wangel, Planner
DDB Stockholm – Sebastian Elmblad, Planner
DDB Stockholm – Jesper Helzen, Designer
DDB Stockholm – Christian Björnerhag, Repro
DDB Stockholm – Mattias Coldén, Executive Producer
DDB Stockholm – Daniel Blom, Fotograf
PixlFamily
Redpipe
BBH Stockholm
Försvarsmakten – Robert Forss, Marknadschef
Försvarsmakten – Sara-Josefina Holby, Projektledare
Försvarsmakten – Johannes Hellqvist, Projektledare
Försvarsmakten – Lina Lerjeus, Träningsexpert
Försvarsmakten – Mattias Lindström, Träningsexpert

Sammanfattning:
Trots att träning är aktuellare än någonsin förut så blir den genomsnittlige svensken allt svagare, långsammare och sjukare. Detta är inte bara ett samhällsproblem, utan något som även påverkar Försvarsmakten. Nya rekryter har inte längre samma fysiska förmåga som sina föregångare och det skapar nya utmaningar och kostnader i en redan ansträngd rekryteringsprocess. Försvarsmakten har tränat på samma sätt i hundratals år och har en tydlig träningsfilosofi; Var som helst, när som helst, utan onödiga redskap. För att ta ett nytt grepp om den svenska folkhälsan och bibehålla försvarets fysiska stridsvärde startade vi FMTK, Försvarsmaktens träningsklubb, grunden för satsningen blev en unik träningsapp. Förutom ett komplett verktyg för att ta hand om sin fysiska status. Vi tillgängliggjorde Försvarsmakten för den unga målgruppen med ett budskap och innehåll de kan relatera till. Dessutom bjöd vi på en över 100år gammal inställning till träning och hälsa. Lika relevant då som nu.

trading online come fare soldi opzioni binario HAPPY GOGGLES

Uppdragsgivare: McDonald’s Sverige

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Anna Hellenberg, Print Production Manager
DDB Stockholm – Astrid Kowalczyk, Digital Growth Manager
DDB Stockholm – Can Cetindag, Graphic Designer
DDB Stockholm – Claudia Backholm, Planner
DDB Stockholm – Daniel Johansson, Webmaster
DDB Stockholm – Daniel Liljas, Graphic Designer
DDB Stockholm – David Alledal, Copywriter
DDB Stockholm – Erik Årnell, Strategic Planner
DDB Stockholm – Helen Kvarnmalm, Account Manager
DDB Stockholm – Isa Svärd, Graphic Designer
DDB Stockholm – Johan Ljungman, Business Director
DDB Stockholm – Johan Molitor, Account Director
DDB Stockholm – Johan Olsson, Innovation & prototyping
DDB Stockholm – Johanna Lundblad, Graphic Designer
DDB Stockholm – Julia Björk, Account Manager
DDB Stockholm – Martin Ruben, Digital Designer
DDB Stockholm – Michael Nyberg, Digital Account Director
DDB Stockholm – Peter Danielsson, Graphic Designer
DDB Stockholm – Petter Eriksson, Senior Digital Designer
DDB Stockholm – Pärmartin Jonsson, Graphic Designer
DDB Stockholm – Rickard Berggren, Social Media Manager
DDB Stockholm – Sebastian Otarola, Innovation & Prototyping
DDB Stockholm – Simon Higby, Art Director
DDB Stockholm – Stefan Gustafsson, Copywriter
DDB Stockholm – Tobias Hause, Graphic Designer
House Agency – Johan Svensson, Agency Producer
McDonald’s Sverige – Jeff Jacket, Marknadschef

Sammanfattning:
Having seen a stagnation child visit satisfaction and family sales, attributed to the lack of relevance of the Happy Meal. McDonald’s Sweden stood in front of a challenging problem: In a world where mobiles are their new toys. App stores their new library, cinema and classroom. How can we re-imagine a 30 year old food icon, to ensure it remains as magical to families as when it first launched?

bin�?�?�?�??�?�? â�?��?��?�?â�?�š�?�??�?¤re optionen 60 sekunden demo RÖSTA MED HJÄRTAT

Uppdragsgivare: SVT

Byrå: Perfect Fools

Arbetsgrupp:
Perfect Fools – Madeleine Modig, Producer
Perfect Fools – Anna Lindequist, Head of Production
Perfect Fools – Björn Kummeneje, Technical Director
Perfect Fools – Hannah Bradford, Producer
Perfect Fools – Kim Korte, Developer
Perfect Fools – Klas Lusth, Creative Director
Perfect Fools – Melissa Nilsson, Art Director
Perfect Fools – Michael Lindfors, Developer
Perfect Fools – Mikael Palm, Developer
Perfect Fools – Stefan Lagergren, Developer
Perfect Fools – Tony Sajdak, Technical Director

Sammanfattning:
För att öka tittarengagemanget och att få tittarna hemma i TV-sofforna att känna sig som en viktig del av Melodifestivalen skapades en mobil second screen applikation som uppmanade tittarna att rösta med hjärtat i realtid. Genomtänkt design och innovativ liveinteraktion till tv-skärmen kopplades i realtid tittarna samman med arenan och vice versa. Appen skapade engagemang, gemenskap och gjorde att många fler tittare fick sin röst hörd. Antalet röster ökade med 1022% och hela 974 656 personer använde appen.

FINANS OCH FÖRSÄKRING

methode gagnante option binaire DIGITALT GOES ANALOG – ICA STUDENT, HÖSTREKRYTERINGSKAMPANJ 2016

Uppdragsgivare: ICA Student / ICA Banken

Byrå: ICA Reklam

Arbetsgrupp:
ICA Reklam – Anna Jörnhagen, Projektledare
ICA Reklam – Elin Selander, Produktionsledare
ICA Reklam – Tanya Halldin, Art director
ICA Reklam – Anna Donnellan, Copywriter
ICA Reklam – Johanna Olsson, Webbproducent
ICA Reklam – Åsa Lernborg, Originalare
ICA Reklam – Veronica Eriksson, Originalare
ICA Reklam – Claes Björn, Foto & klipp
ICA Reklam – Jon Eriksson Aspeheim, Foto & klipp
ICA Reklam – Mikaela Friberger Kaplan, Op CD
ICA – Nina Bäckman, Projektledare
ICA Banken – Caroline Wingårdh, Projektledare

Sammanfattning:
ICA Student är ICAs lojalitetsprogram för studenter som lanserades 2011 för att värva yngre kunder till ICA och ICA Banken. I en gemensam satsning erbjuds studentrabatt på mat, banktjänster och försäkringar, med målsättningen att fånga och skapa livstidslojala ICA-kunder. Varje år behöver ICA Student rekrytera nya studenter för att balansera upp det naturliga tappet. Höstrekryteringskampanjen 2016 hade som kvantitativt mål att rekrytera 2800 nya studenter. Vi valde att skapa digitalt, rörligt material med analog känsla, för att sticka ut i den kräsna målgruppens flöde på sociala medier. Vi sammanfattade helhetserbjudandet, avslutade med ett tydligt Call To Action och resultatet talar sitt tydliga språk.

opcje binarne konto demo bez depozytu DIN GÅRD, DIN MÖJLIGHET

Uppdragsgivare: Landshypotek Bank AB

Byrå: Brand Club Communication

Arbetsgrupp:
Landshypotek Bank – Anna Berglund, Projektledning
Landshypotek Bank – Tomas Uddin, Marknads- och kommunikationschef
Landshypotek Bank – Merete Salmeling, Affärsutvecklare och Produktägare Digitala kanaler
Landshypotek Bank – Sofie Essayh, Kommunikatör
Brand Club Communication – Jonas Hedeback, Digital strateg
Brand Club Communication – Joakim Blomqvist, Creative Director
Brand Club Communication – Henrietta Lundblad, Copywriter
Brand Club Communication – Josefin Holgersson, Designer
Brand Club Communication – Harald Schörnig, Original
Brand Club Communication – Daniel Erixson, Projektledare- och varumärkesstrateg
WMYL – Mikael Lindqvist, Projektledare
WMYL – Linda Cardani, Produktionsledare
WMYL – Stefan Singer, Mjukvaruarkitekt
WMYL – Adam Lindqvist, Webbutvecklare
Knowit – Jennie Englund, Projektledare/Förvaltningsledare
Knowit – Erik Cederblad, Utvecklare
Knowit – Joacim Gunnarsson, Gränssnitt

Sammanfattning:
Som Sveriges landsbygdsbank vill vi att det ska gå att bo och verka på landet, något som blivit svårare i takt med rationaliseringar, prispress o.s.v. Därför vill Landshypotek Bank hjälpa landsbygdens entreprenörer att hitta nya gårdsverksamheter och samtidigt engagera den landsbygdsintresserade allmänheten. Strategin baserar sig på tre insikter: – Många jord- och skogsbrukare är mångsysslare… – … men det krävs nya kompetenser för att lyckas med sin gårdsverksamhet. – Småskalig livsmedelsproduktion och närodlat är populärt och intresset för turism i lantlig miljö ökar. I ”Din gård, din möjlighet” tävlar landsbygdsentreprenören med sin nya gårdsverksamhet och inspirerar andra företagare att se nya möjligheter. Samtidigt marknadsförs verksamheten mot allmänheten, som engageras via omröstning och aktivitet i sociala medier.

bimary trading ÖSTERSJÖPROJEKTET/ÅLAND INDEX

Uppdragsgivare: Ålandsbanken

Byrå: RBK

Arbetsgrupp:
RBK – Mathias Wikström
RBK – Fredrik Linder
RBK – Linda Wohlfeil
RBK – Erik Larsson
RBK – Johanna Lindberg
RBK – Lars Aneér
RBK – Jocke Enegren
Johan Pihl
Ålandsbanken – Anne-Maria Salonius
Ålandsbanken – Tove Erikslund
Ålandsbanken – Peter Wiklöf
Ålandsbanken – Crista Tammela
Ålandsbanken – Lewi Wikbäck
Ålandsbanken – Birgitta Dahlén
Ålandsbanken – Svein Erik Skog
Ålandsbanken – Monica Mickos
Ålandsbanken – Linnea Söderholm
Ålandsbanken – Karl Borenius
Ålandsbanken – Kristoffer Barkar
Ålandsbanken – Lasse Danielsson
Ålandsbanken – Mia Grönlund
Ålandsbanken – Nina Eriksson
Leroy – Monika Nars
Leroy – Rickard Lindgren
H + K Strategies – Jenny Åström
H + K Strategies – Nils Holmlöv
Noir – Martin Nabelek
MasterCard – Charles Unger
MasterCard – Judy Vigiletti
MasterCard – Ola Höglund
MasterCard – Frida Almgren
Gemalto – Christian Hartwigsson
Gemalto – Joachim Blafield
KPMG – Helena Mueller
KPMG – Daniel Dellham
KPMG – Erik Wedershoven
Winter – Simon Jansson

Sammanfattning:
PROBLEM:
• Låg kännedom om Ålandsbanken, liten budget och få värdedrivna dialogpunkter. • Kraftig övergödning av Östersjön, konsumtions- & transaktionsintensiv region.

LÖSNING:
BalticSeaProject.org skapades som fordon för att positionera banken som ambitiös och ansvarsfull med tillhörande lansering av Östersjökortet och Åland Index (Världens första bankindex med månatliga rapportering av din konsumtions miljöpåverkan med möjlighet att klimatkompensera.) Ambitionen var inte en kampanj utan att skapa en motor för direkt månatlig digital dialog med individuell data kopplat till beteende för att öka kännedom, insättningar i Östersjökontot, finansieringen av miljöprojekt och förståelsen för påverkan. Lösningen blev större än problemet och miljön räddar vi tillsammans, därför erbjuder banken alla konkurrenter idén.

RESULTAT:
Varumärkeskännedom: +185,7% Insättning: +30% (€32 275 656) Case både i Contagious, FN och Handels ”12 innovationer som kan rädda världen” SVD.

HÄLSA OCH SJUKVÅRD

Köp Generic Atarax 80ML

Uppdragsgivare: Gedeon Richter

Byrå: Det / Rippler

Arbetsgrupp:
Det – Christian Söderholm, Art Director
Det – Anna Sjöberg, Projektledare
Det – Johan Barret, Designer
Det – Katarina Borgedahl, Content Manager
Det – Mikael Sonnenberg, Digital Director
Rippler – Anna Rydegran, Media Specialist
Rippler – Åsa Wilde, Creative Director
Rippler – Lina Ekros, Copywriter
Rippler – Madelene Rydman, Projektledare
Resultify – Erik Post, Senior Digital Marketer
Resultify – Ludvig Olsson, Head of Digital Media

Sammanfattning:
Mens. Det är väl normalt? Många har det. Många har säkert någon gång önskat att de inte hade det. Var går egentligen gränsen för hur mycket mens som är normalt och när ska man söka hjälp? Riklig mens är ett av de vanligaste symtomen på myom, – muskelknutor i livmodern. Upp till 40 % av alla kvinnor får någon gång i livet myom. Trots det är kunskapen om symtomen låg och många lider i onödan. Hur kan man öka kunskapen och få fler kvinnor att ifrågasätta sin egen mens? Lösningen blev kampanjen 80ml där vi lät några av Sveriges mest kända illustratörer tolka sina värsta menssituationer på ett humoristiskt sätt. Med hjälp av illustrationerna tog vi fram ett självtest som blev navet i vår kampanj. Efter fyra veckor hade över 100 000 kvinnor besökt 80ml.se varav 43 000 svarade på alla frågor i självtestet, vilket var hela 437 % över målet. Över 1 miljon kvinnor har tagit del av kampanjen via sociala medier och ytterligare 5,5 miljoner nåddes via traditionella medier. Men viktigast av allt – ett samtal om hur mycket mens som är normalt har inletts.

http://actioncooling.com/?kiko=option-time-was-ist-das-f%C3%BCr-ne-seite&bd3=ba option time was ist das für ne seite FMTK

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Fredrik Simonsson, Creative Director
DDB Stockholm – Magnus Jakobsson, Creative Director
DDB Stockholm – David Alledal, Copywriter
DDB Stockholm – Jacob Sandström, Kundansvarig
DDB Stockholm – Charlotta Sandström, Projektledare
DDB Stockholm – Camilla Ryttare, Produktionsledare
DDB Stockholm – Roshanak Fatarian, Head of Digital Operations
DDB Stockholm – Jon Dranger, Digital Director
DDB Stockholm – Michael Lokner, Technical Director
DDB Stockholm – Hogir Aslan, Digital Produktionsledare
DDB Stockholm – Petter Eriksson, Senior Digital Designer
DDB Stockholm – Jesper Lifvendahl, Digital Designer
DDB Stockholm – Ian Josephson, Grafisk Formgivare
DDB Stockholm – Patrick Emt, Grafisk Formgivare
DDB Stockholm – Anna Hellenberg, Faktor
DDB Stockholm – Claudia Backholm, Digital Growth Manager
DDB Stockholm – Tor Hauksson, Concept & UX-Director
DDB Stockholm – Cornelia Wangel, Planner
DDB Stockholm – Sebastian Elmblad, Planner
DDB Stockholm – Jesper Helzen, Designer
DDB Stockholm – Christian Björnerhag, Repro
DDB Stockholm – Mattias Coldén, Executive Producer
DDB Stockholm – Daniel Blom, Fotograf
PixlFamily
Redpipe
BBH Stockholm
Försvarsmakten – Robert Forss, Marknadschef
Försvarsmakten – Sara-Josefina Holby, Projektledare
Försvarsmakten – Johannes Hellqvist, Projektledare
Försvarsmakten – Lina Lerjeus, Träningsexpert
Försvarsmakten – Mattias Lindström, Träningsexpert

Sammanfattning:
Trots att träning är aktuellare än någonsin förut så blir den genomsnittlige svensken allt svagare, långsammare och sjukare. Detta är inte bara ett samhällsproblem, utan något som även påverkar Försvarsmakten. Nya rekryter har inte längre samma fysiska förmåga som sina föregångare och det skapar nya utmaningar och kostnader i en redan ansträngd rekryteringsprocess. Försvarsmakten har tränat på samma sätt i hundratals år och har en tydlig träningsfilosofi; Var som helst, när som helst, utan onödiga redskap. För att ta ett nytt grepp om den svenska folkhälsan och bibehålla försvarets fysiska stridsvärde startade vi FMTK, Försvarsmaktens träningsklubb, grunden för satsningen blev en unik träningsapp. Förutom ett komplett verktyg för att ta hand om sin fysiska status. Vi tillgängliggjorde Försvarsmakten för den unga målgruppen med ett budskap och innehåll de kan relatera till. Dessutom bjöd vi på en över 100år gammal inställning till träning och hälsa. Lika relevant då som nu.

KONSUMTIONSVAROR OCH ÖVRIGA TJÄNSTER

binära optioner bedrägeri LET’S TALK

Uppdragsgivare: Läkerol

Byrå: KING

Arbetsgrupp:
Cloetta – Annika Lundgren, Advertiser’s Supervisor
KING – Christoffer Dymling, Copywriter
KING – Daniel Hallberg, Art Director
KING – Elin Boethius, Produktionsledare
KING – Frank Hollingworth, CD
KING – Johan Tesch, Digital Director
KING – Per Wilson, Planner
KING – Peter Grönlund, Projektledare
KING – Sunit Mehrotra, Kundansvarig
North Kingdom – Produktionsbolag

Sammanfattning:
Läkerol stod inför en varumärkesutmaning och behövde aktualiseras mot yngre och de som glömt bort pastillerna; hur får vi varumärket samt löftet ”Makes People Talk” relevant igen? Lösningen blev att ta oss an det som är på målgruppens läppar just nu och en av vår tids största samhällsutmaningar: integration. Appen Let’s Talk sammanför de som vill lära sig svenska med de som vill lära ut, så att alla kan hjälpa till. På så sätt fick appen människor att faktiskt prata på riktigt och Läkerols löfte fick en ny, relevant innebörd!

Buy Tadalafil Tastylia 20mg without prescription SKIN COLLECTION

Uppdragsgivare: Björn Borg

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Anna Frick, Projektledare
Garbergs – Sedir Ajeenah, Copywriter
Garbergs – Lotta Mårlind, Art Director
Garbergs Projects – Peter Herrmann, Förpackningsdesign
Garbergs – Jessica Carenfelt, Formgivare
Garbergs – Annika Witkowska, Byråproducent
Björn Borg – Lina Söderqvist, Uppdragsgivare
Björn Borg – Jonas Lindberg Nyvang, Uppdragsgivare
Björn Borg – Lotta Lindkvist, Uppdragsgivare

Sammanfattning:
I Europa har nationalistiska partier vunnit mark samtidigt som det politiska klimatet blivit mer främlingsfientligt – ett faktum som gör 21 mars, FN:s ”Internationella dag för avskaffande av rasdiskriminering”, viktigare än någonsin. För att bekänna färg lanserade Björn Borg denna dag The Skin Collection. Hudfärgade underkläder – för alla. I stora delar av världen har nämligen “hudfärgat” blivit synonymt med ljusa hudtoner. Produkter inom den här kategorin (såsom läppstift, plåster) brukar komma i färger som vitt, beige eller rosa – trots att 84 % av jordens befolkning har en icke-ljus hudton. The Skin Collection är en underklädeslinje i sex nyanser, baserade på Fitzpatrick-skalan. I slutet på 2016 valde Etnografiska museet att ställa ut kollektionen. – Sammanlagt har över 20 213 plagg från The Skin Collection sålts världen över. – Över 154 nedslag i icke-köpta kanaler (social + pressmätning Gorkana) – Vilket resulterade i en besöksökning till e-handeln med över 210%

generiska viagra utan recept kanada SPRINTER

Uppdragsgivare: Björn Borg

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Anna Frick, Projektledare
Garbergs – Ida Tenggren, Produktionsledare
Garbergs – Lotta Mårlind, Art Director
Garbergs – Malin Johansson, Art Director
Garbergs – Marielle Lundqvist, Produktionsledare
Garbergs – Mattias Alfborger, Interaktiv Art Director
Garbergs – Sedir Ajeenah, Copywriter
Garbergs – William Löthman, Interaktiv, Art Director
Lund Lund – Eric Broms, Fotograf
Björn Borg – Jonas Lindberg Nyvang, Global Marketing Director
Björn Borg – Lotta Lindqvist, Global Advertising Manager
Media Monks – Joris Pol, Int.Projektledare
Media Monks – Julia Ammor, Producent
Media Monks – Stansislas Dupart, Senior Producent
KF Production – Kristina Hofverberg, Producent
Studio Iller – Nina Sandberg, Retusch

Sammanfattning:
För att lansera Björn Borgs nya sportkollektion skapade vi en parodi på en av världens största appar. Sprinter är precis som Tinder, fast för människor som gillar att träna. Appen gick under devisen ”Sweat, Swipe and Socialize” – Sprinter registerar nämligen din fysiska aktivitet genom mobilens inbyggda Health Kit-app. Ju mer du svettas, desto fler ”energy points” får du. Med dessa kan du swipa, och i sin tur socialisera när du får en matchning. När alla ”energy points” är förbrukade låser sig appens funktioner, för att motivera dig till att fortsätta röra på dig. Genom att byta stad i appen kunde man även hitta nya träningspartners när man befann sig på resa. Som första app någonsin introducerade Sprinter även möjligheten att koppla ihop sitt Instagramkonto med sin profil för att ladda upp träningsvideos. – Ökning av Brand strength med 6 %. Varumärkesmätning genomförd av Xtreme. – Försäljningsökning på 17 %, vilket gör tredje kvartalet till den historiskt mest framgångsrika försäljningsperioden i Björn Borgs historia – Nedladdad i 43 länder, varav samtliga 7 nyckelmarknader – Över 130 icke-köpta nedslag i internationell fitness- och modepress – 20 miljoner människor i målgruppen nådda på nyckelmarknader – Utnämnd efter två veckor till ”Best New App” av Apple i iTunes Store

cheap generic Keflex VÄRLDENS FÖRSTA RIKTIGA KABELTRÖJA

Uppdragsgivare: Nexans

Byrå: Mecka

Arbetsgrupp:
Mecka – Anders Kåpe, Strategisk projektledare
Mecka – Lasse Kampe, CD/Copywriter
Mecka – Neale Payling, Art Director
Mecka – Andreas Norén, Originalare
Mecka – Lena Sköld, Produktionsledare
Mecka – Klara Käll, Copywriterpraktikant
Mecka – Lotta Cabrera Persson, Producent Mecka: Studio
Mecka – Tobias Davidov, Kreatör film Mecka: Studio
Mecka – Emil Dorbell, Kreatör film Mecka: Studio
Mecka – Magnus Tapper, Webbutvecklare
Nexans Sverige – Jenny Nyström, Marknadschef Installation, Telekom och Elnät
Nexans Sverige – Katrin Strömsjö, Marknadschef Installation, Telekom och Elnät
Stickat & Klart – Kristina Karlson, Stickexpert.

Sammanfattning:
Inom området fiberkabel agerar kabelproducenten Nexans bland många konkurrenter på en marknad värd 400 miljoner kr/år. Nexans vill öka sin försäljning, men målgruppen är trögrörlig. Det är svårt att få dem att köpa andra kablar än de brukar. Speciellt som Nexans kablar är lite dyrare, och många inte förstår skillnaden mellan Nexans kablar och konkurrenternas. Det behövde vi få dem att förstå. Vår idé tog avstamp i en av produktens viktigaste egenskaper: att den har perfekt flexibilitet och kan böjas utan att knäckas (så fibersignalen inte kommer fram). Lösningen blev … Världens första riktiga kabeltröja! Det som krävdes var en stickexpert och marknadens bästa fiberkabel. Ett kreativt DM skapade den uppmärksamhet som behövdes. Målsättningen var att öka försäljningen med 10 % under Q4 (okt-dec). Inga andra marknadsföringsinsatser eller erbjudanden fanns. Resultatet överträffades med råge.

KREATIVITET OCH INNOVATION

كيف تحصل على المال بسرعة ADOBE STOCK APPAREL

Uppdragsgivare: Adobe Nordic

Byrå: Abby Priest AB

Arbetsgrupp:
Abby Priest – Niklas Crona, Account Director
Abby Priest – Oskar Hellqvist, Creative Director
Abby Priest – Håkan Nyberg, Copywriter
Abby Priest – Sofie Gustafsson, Account Director
Abby Priest – Niklas Crona, Account Director
Abby Priest – Andreas Morne, Client Director
Abby Priest – Anna Fares, Account Manager
Abby Priest – Pia Roos, Account Manager
Frilans – Oskar Gyllenswärd, Fotograf
Frilans – Maria Barsoum, Stylist
Adobe Nordic – Klara Lundquist, Nordic Marketing Manager

Sammanfattning:
Adobe Nordic skulle lansera sin nya bildbyråtjänst mot Creative Directors på stora nordiska företag. Syftet med kampanjen var att skapa en dörröppnare för Adobes säljare samt att få medial spridning i för målgruppen relevanta medier. Lösningen var att spela på målgruppens förutfattade meningar om traditionella bildbyråbilder, utnyttja dess upplevda svagheter och använda dem till vår fördel. Vi skapade en hyllning till de klichébilder kreatörer älskar att hata genom att lyfta fram bilderna i en klädkollektion. Genom att placera klichébilderna i en oväntad kontext, i en modekontext, ville vi bryta mot konventionerna och fånga vår målgrupps uppmärksamhet. De praktiska argumenten för Adobe Stock placerades på tvättrådslappen i plaggen. Plaggen, tillsammans med lookbook och säljbroschyr, skickades i en designad box till vår målgrupp. Kampanjen var mycket framgångsrik och överträffade konverteringsmålet med +320% och räckvidd +7100% samt blev ett globalt populärkulturellt fenomen.

operazione binarie piattaforme FMTK

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Fredrik Simonsson, Creative Director
DDB Stockholm – Magnus Jakobsson, Creative Director
DDB Stockholm – David Alledal, Copywriter
DDB Stockholm – Jacob Sandström, Kundansvarig
DDB Stockholm – Charlotta Sandström, Projektledare
DDB Stockholm – Camilla Ryttare, Produktionsledare
DDB Stockholm – Roshanak Fatarian, Head of Digital Operations
DDB Stockholm – Jon Dranger, Digital Director
DDB Stockholm – Michael Lokner, Technical Director
DDB Stockholm – Hogir Aslan, Digital Produktionsledare
DDB Stockholm – Petter Eriksson, Senior Digital Designer
DDB Stockholm – Jesper Lifvendahl, Digital Designer
DDB Stockholm – Ian Josephson, Grafisk Formgivare
DDB Stockholm – Patrick Emt, Grafisk Formgivare
DDB Stockholm – Anna Hellenberg, Faktor
DDB Stockholm – Claudia Backholm, Digital Growth Manager
DDB Stockholm – Tor Hauksson, Concept & UX-Director
DDB Stockholm – Cornelia Wangel, Planner
DDB Stockholm – Sebastian Elmblad, Planner
DDB Stockholm – Jesper Helzen, Designer
DDB Stockholm – Christian Björnerhag, Repro
DDB Stockholm – Mattias Coldén, Executive Producer
DDB Stockholm – Daniel Blom, Fotograf
PixlFamily
Redpipe
BBH Stockholm
Försvarsmakten – Robert Forss, Marknadschef
Försvarsmakten – Sara-Josefina Holby, Projektledare
Försvarsmakten – Johannes Hellqvist, Projektledare
Försvarsmakten – Lina Lerjeus, Träningsexpert
Försvarsmakten – Mattias Lindström , Träningsexpert

Sammanfattning:
Trots att träning är aktuellare än någonsin förut så blir den genomsnittlige svensken allt svagare, långsammare och sjukare. Detta är inte bara ett samhällsproblem, utan något som även påverkar Försvarsmakten. Nya rekryter har inte längre samma fysiska förmåga som sina föregångare och det skapar nya utmaningar och kostnader i en redan ansträngd rekryteringsprocess. Försvarsmakten har tränat på samma sätt i hundratals år och har en tydlig träningsfilosofi; Var som helst, när som helst, utan onödiga redskap. För att ta ett nytt grepp om den svenska folkhälsan och bibehålla försvarets fysiska stridsvärde startade vi FMTK, Försvarsmaktens träningsklubb, grunden för satsningen blev en unik träningsapp. Förutom ett komplett verktyg för att ta hand om sin fysiska status. Vi tillgängliggjorde Försvarsmakten för den unga målgruppen med ett budskap och innehåll de kan relatera till. Dessutom bjöd vi på en över 100år gammal inställning till träning och hälsa. Lika relevant då som nu.

IKEA RETAIL THERAPY

Uppdragsgivare: IKEA

Byrå: Åkestam Holst NOA

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NOA – Magnus Jakobsson, Creative Director
Åkestam Holst NOA – Felicia Jensen, Copywriter
Åkestam Holst NOA – Caroline Andersson, Art Director
Åkestam Holst NOA – Kjell Månsson, Kundansvarig projektledare
Åkestam Holst NOA – Alex Picha, Digital producent
Åkestam Holst NOA – Mimmi Morén, Produktionsledare
Åkestam Holst NOA – Jerker Winther, Planner
Åkestam Holst NOA – Karl Andersson, Planner
Åkestam Holst NOA – Anna Lundeborg, Digital strateg
Åkestam Holst NOA – Kalle Peterz, Back-end Developer
Åkestam Holst NOA – Eric Karlsson, Motion Designer
IKEA – Patrik Nygren-Bonnier, Uppdragsgivare
IKEA – Maria Granath, Uppdragsgivare
IKEA – Carin Jacobsson, Uppdragsgivare

Sammanfattning:
Man kan tro att allt är frid och fröjd hos ett av Sveriges mest älskade varumärken. Men problemet är att människor gillar varumärket mycket mer än produkterna. Med konceptet ”Där livet händer” påbörjades resan att bevisa produkternas emotionella närvaro i livet och att öka deras liking. För när vi påminner om hur vardagen knyter ihop Ikeas produkter med alla de frågor, känslor och händelser som blir ett liv så sätter människor också större värde på produkterna. Nu ville vi hitta en ny arena att påminna på, där vi kom ännu närmare kunden. En plats där livet händer i realtid. Enter Google! När vi kopplade ihop realtids-livet med familjerelationer slog det gnistor. ”IKEA Retail Therapy” besvarade dina relationssökningar med fyndiga lösningar i form av produkter omdöpta efter dina sökfraser. Det internationellt uppmärksammade initiativet (175 milj i räckvidd) lyckades höja likingen av IKEAs produkter och KPIn ”IKEA har produkter för livets alla skeenden” markant.

LOS SANTOS PRIDE

Uppdragsgivare: Stockholm Pride

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Joakim Landin, Projektledare
Garbergs – Lotta Thunved, Produktionsledare
Garbergs – Mattias Alfborger, Webbutvecklare
Garbergs – Nasim Kabiri, PR & Aktivering
Garbergs – Petter Ödeen, Creative Director
Garbergs – Sedir Ajeenah, Copywriter
Garbergs – William Löthman, Interactive Art Director
Alesso ”I Wanna Know” feat. Nico & Vinz, Music
Stockholm Pride – Christian Gerdes, Festivalchef
Stockholm Pride – Joel Idén, Projektledare Marknad
Stockholm Pride – Jonathan Poll, Kommunikationschef
Stockholm Pride – Rikard Westelius, Vice Kommunikationschef
Universal Music Publishing Scandinavia – Jonas Holst, Music coordination
Universal Music Publishing Scandinavia – Nadja Chatti, Music coordination
JulioNiB – Scripting
Merfish – Texture design
TheFriedTurkey – Texture design
TheNathanNS – Texture design
Pete Tong – Special thanks

Sammanfattning:
För att följa Stockholm Prides uppdrag att sprida kärlek och jämlikhet skapade vi en digital prideparad i ett av världens mest våldsamma spel – GTA 5. Kampanjens målgrupp var unga män i åldern 15–25. Los Santos Pride, uppkallat efter den fiktiva staden i spelet, var gratis att ladda ner så att varje spelare kunde ha sin egna digitala parad i spelet. Modifikationen (ett så kallat plugin som ändrar koden i spelet) utvecklades tillsammans med riktiga GTA 5-fans världen över. Vi skapade nya bilar, kläder, regnbågsflaggor och skyltar. Spelets huvudkaraktärer dök även upp i paraden. För att hedra offren vid masskjutningen på HBTQ-nattklubben Pulse i Orlando gjorde vi paraden oförstörbar. Varför? För att visa att kärleken alltid segrar över hatet. Kampanjen har uppmärksammats av bl a BBC, Metro, Vice, Kotaku, Cnet etc. ● Los Santos Pride har delats över 40 000 gånger i sociala medier ● Trailern har haft över 6 miljoner views på Facebook och Youtube ● Modden har laddats ner och installerats över 7000 gånger från människor i 133 länder

LÄS UPP

Uppdragsgivare: Berättarministeriet

Byrå: KING

Arbetsgrupp:
KING – Aron Pelcman, PR-ansvarig
KING – Calle Cassel, Grafisk design
KING – Elin Boethius, Produktionsledare
KING – Emelie Jinhee Johnsson, Art Director
KING – Frank Hollingworth, CD
KING – Hedvig Hagwall Bruckner, Copywriter
KING – Johan Tesch, Digital Director
KING – Julius Tuvenvall, Ateljéassistent/fotograf
KING – Linnea Gardefjord, Art director
KING – Sunit Mehrotra, Account Supervisor
KING – Victor Söderberg, Projektledare
BBH Stockholm – Digital produktion (app)
DaisyDisplay – Webbproduktion
Kreab – Mathilda Eriksson, Rådgivande partner till Berättarministeriet
NAF – Nikeisha Andersson, Regissör
Colony – Sofia Bellini, Byråproducent

Sammanfattning:
Berättarministeriet driver skrivarverkstäder för barn i områden med hög arbetslöshet. För dem är det smärtsamt tydligt att allt fler barn i Sverige har läs- och skrivsvårigheter. Med en begränsad budget ville vi skapa kännedom om Berättarministeriet bland föräldrar och samtidigt väcka debatt kring problemet. En vanlig förklaring till de sjunkande resultaten är distraktion från surfplattor och mobiler, men vi ville visa att tekniken snarare kan vara lösningen. Så vi skapade Läs upp. Ett skärmlås som gör att barn måste läsa ett kapitel ur en bok och svara på läsförståelsefrågor för att låsa upp. Appen får barn att läsa, men på en plattform de själva valt, och ger föräldrar ett verktyg för att motivera och kompromissa; läs först, spela sedan. Genom att rikta sig direkt till föräldrar med en lösning på problemet lyckades Berättarministeriet inte bara få barn att läsa mer, de hjälpte föräldrarna att minska skärmtidsbråk och blev en röst i debatten om barns sjunkande läs- och skrivkunskaper.

SINGELSLÄPPET

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger inc.

Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Arbetsgrupp:
Saatchi & Saatchi Stockholm – Elin Johansson, Projektledare
Saatchi & Saatchi Stockholm – Erik Hiort af Ornäs, Art director
Saatchi & Saatchi Stockholm – Gustav Egerstedt, Art director/Creative director
Saatchi & Saatchi Stockholm – Gustav Dejert, Designer
Saatchi & Saatchi Stockholm – Katja Janford, Copywriter
Saatchi & Saatchi Stockholm – Louise Persson, Produktionsledare
Zack David Music – Zack David, Casefilmsmusik

Sammanfattning:
De senaste åren har Popagandafestivalen gjort flera engagerande kampanjer i sociala medier. I år ville vi ta engagemanget ett steg längre och låta målgruppen spela huvudrollen, där deras egna sociala medie-konton blev den viktigaste medie-kanalen. Ett socialt experiment där Popaganda till fullo litade på ”folkets” engagemang. Målet var dels att sälja 10% fler biljetter än förra året den första försäljningsmånaden och dels att öka antalet följare i sociala medier med 10%.

TAXITOLKARNA

Uppdragsgivare: Taxi Stockholm

Byrå: KING

Arbetsgrupp:
KING – Christoffer Dymling, Copywriter
KING – Frank Hollingworth, CD
KING – Josephine Wallin, Art Director
KING – Lena Ivarsson, Account manager
KING – Per Wilson, Planner
KING – Peter Preisler, Projektledare
KING – Sunit Mehrotra, Kundansvarig
Taxi Stockholm – Carina Herly, Advertiser’s Supervisor
Taxi Stockholm – Mathias Ewert, Originalproduktion
Colony – Marcus Sundqvist, Byråproducent
Pål Åsberg//Standart – Pål Åsberg//Standar, Production Co/Producent

Sammanfattning:
Taxi Stockholm ville få fler turister att välja dem. Samtidigt ville de stå upp mot främlingsfientliga värderingar och lyfta fördelarna med en multikulturell organisation. Som turist kan språket vara ett hinder från att verkligen uppleva staden på bästa sätt. Tack vare att Taxi Stockholm har förare från över 90 länder kunde vi hitta en lösning på det problemet: tjänsten Taxitolkarna. En tjänst som erbjuder turister en förare som talar deras språk. 28 olika språk fanns tillgängliga och förarna bokades online. För att nå turisterna annonserade vi på relevanta sajter, via förarna, i bilarna, på Arlanda och i samarbete med utvalda hotell. Vi gjorde också pressbearbetning av relevanta utländska medier. Taxitolkarna blev ett sätt för Taxi Stockholm att locka turister med en unik produktfördel och samtidigt stå upp för multikulturalismen.

THE EAR BEER

Uppdragsgivare: Norrlands Guld (Spendrups)

Byrå: Åkestam Holst NOA

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NOA – Magnus Jakobsson, Creative Director
Åkestam Holst NOA – Adam Reuterskiöld, Copywriter
Åkestam Holst NOA – Joakim Khoury, Art Director
Åkestam Holst NOA – Fredrik Burman, Projektledare
Åkestam Holst NOA – Katarina Söderholm, Produktionsledare
Åkestam Holst NOA – Simon Stefansson, Planner
Åkestam Holst NOA – Elias Awada, Grafisk formgivare
Åkestam Holst NOA – Eric Karlsson, Motion Designer
Sony ATV – Ebba Lindqvist Musik/PR
FLB Europa
Flickorna Larsson
Norrlands Guld – Stefan Garvander, Uppdragsgivare
Spendrups – Stefan Santos, Uppdragsgivare

Sammanfattning:
Nu kan du dricka med örat och njuta av öl medan du jobbar, kör bil, yogar och dricker vatten! För att få fler i målgruppen 18-25 år att handla Norrlands Guld (NG) under sommaren gjorde vi något inget annat ölbryggeri tidigare har gjort. Genom att kombinera internetfenomenet ASMR (ljud som får en att må bra) och öl vi fick fram en mental orgasm av njutning. Något som fick oss att sticka ut i ölbranschens likriktade och traditionella sätt att uttrycka sig. Ljudet av porlande ekologiskt ljust guld spelades in med hjälp av hifi-industrins mest avancerade mikrofoner och väcker en euforisk skälvning som börjar som en trumvirvel mot trumhinnan och sedan fortplantar sig till kroppens olika delar. Genom ett taktiskt och strategiskt PR-arbete knutet till NG sponsorskap av Way out West trumfande vi försäljningen av all lageröl på Systembolaget med osannolika +435% under sommaren.

THE SWEDISH NUMBER

Uppdragsgivare: Svenska Turistföreningen

Byrå: INGO

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, Executive Creative Director
INGO – Gustav Westman, Art Director
INGO – Joachim Ewert, Account Director
INGO – Josefin Billström, Head of Planning
INGO – Julia Blomquist, Planner
INGO – Magnus Ivansson, Copywriter
Grey PR NYC – Amy Tunick, President Activation & PR
Svenska Turistföreningen – Jenny Engström, Kommunikationsansvarig
Svenska Turistföreningen – Johanna Murray, Projektledare
Svenska Turistföreningen – Magnus Ling, Generealsekreterare
Cohn&Wolfe Stockholm – Tero Marjamäki, Projektledare
Cohn&Wolfe Stockholm – Cecilia Lindqvist, Projektledare
Digital Services – Henrik Österman, Projektledare

Sammanfattning:
I en tid när många länder begränsar kommunikation mellan människor ville STF göra tvärtom och visa att Sverige är ett öppet land där varje medborgare får komma till tals. Dessutom var det 2016, 250 år sedan, som Sverige blev det första land som offentligt förbjöd censur. STF ville omvandla traditionell turismreklam till ett äkta möte mellan människor och gav därför Sveriges varumärke till svenskarna själva. För vem kan vara bättre lämpad att marknadsföra ett land än människorna som lever där? Sverige fick, som första landet i världen, ett eget telefonnummer. The Swedish Number var öppet för alla att ringa och samtalen kopplades till en slumpad svensk – som svarade för Sverige. Kampanjen har engagerat tusentals svenskar över hela landet som alla delat med sig av sin egen unika bild av Sverige. I en tid där en stor del av kommunikationen sker bakom skärmar, skapade The Swedish Number över 180 000 personliga möten genom något så traditionellt som en telefon.

THE TRAIN BRAIN PROJECT

Uppdragsgivare: Stockholmståg

Byrå: Kärnhuset

Arbetsgrupp:
Kärnhuset Järnfeldt Karlsson AB – Carl Wahlberg
Kärnhuset – Reklambyrå

Sammanfattning:
Pendlare saknar möjlighet att påverka sin restid. De kan bara hoppas på att tåget är i tid. Och trafikledningen kan bara reagera på förseningar när de hänt. Men om vi likt meteorologer kunde förutse tågtrafikens rörelser, skulle både resenärer och trafikledningen kunna få proaktiv information. Efter 2 års arbete föddes The Train Brain. En världsunik algoritm som fungerar som en hjärna åt pendeltågen. Genom att räkna på historisk data förutser den förseningar, 2 timmar innan de skett. The Train Brain lanserades i en app specifikt för Stockholms pendlare. För första gången någonsin fick Stockholms pendlare direkta notiser med information om att deras vanliga tåg var sent – långt innan de stod på perrongen. I appen kunde pendlaren också se var i det ankommande tåget det fanns lediga platser. Bara första veckorna laddades den ned 40 000 gånger.

KUNDLOJALITET

Priset sponsras av:

 

FRÅN KRÄNG TILL KUNDVÅRD

Uppdragsgivare: If Skadeförsäkringar

Byrå: Abakus

Arbetsgrupp:
Abakus – Christel Hedin, Strateg
Abakus – Pascal Denis, AD
Abakus – Camilla Sjögren, Produktionsledning
Abakus – Jonas Åkerlind, Copy
If Skadeförsäkringar – Magdalena Strömberg, CRM Marketing Manager
If Skadeförsäkringar – Hanne Riddervold, CRM Marketing Manager
CRM, If Inhouse, Marknad, Analys, PR – Internt samarbete på If
Forsman & Bodenfors – Bred kommunikation

Sammanfattning:
2014 kunde vi härleda 70.000 besök på if.se från vårt lojalitetsarbete. 2016 kom 350.000 besök från kundkommunikationen, en ökning med hela 400%. När vi startade hade vi som mål att få över 40% i öppningsgrad på våra mejl – nu har vi nått nivåer på upp till 80%. Men det är inte det viktigaste – det viktigaste är att vi försöker förhindra inbrott, få bilar att sakta ner och göra människor synliga i mörkret. Sånt som kan göra stor skillnad. Det är vi riktigt stolta över! Förr trodde vi att man gjorde kunder lojala genom att erbjuda dem att köpa mer. Genom vårt arbete vi lärt oss en viktig läxa: Ingen kund förblir trogen för att vi erbjuder produkter till specialpris – snarare tvärt om. Det enda sättet att få människor att bli lojala är att vara bra och erbjuda något som är viktigt för kunderna på riktigt! Så istället för att prata om poäng – försöker vi förhindra olyckor. Vi tänker att omtanke är bättre än guldkort. Ett försäkringsbolag är världsmästare på att kunna förutse olyckor. Det är oss man ringer och berättar om inbrottet, sekunden efter att polisanmälan har gjorts. Det är oss man kontaktar när den nya mobilen fallit i toan eller när stormen fäller träd på taket. Vi vet och vi försöker dela med oss av vår kunskap. Det gillar vi, och det gillar även våra kunder!

LIVSPUSSLAR-PROGRAMMET

Uppdragsgivare: Volvo Car Sverige AB

Byrå: Smicker

Arbetsgrupp:
Smicker AB – Pepe Larsson, KAM/Strateg
Smicker AB – Katarina Blass, Operativ Projektledare
Smicker AB – Therese Bjuråker Wilmot, Operativ Projektledare
Smicker AB – Gabriella Britth, Digital Director
Smicker AB – Jesper Eronn, Copy/CD
Smicker AB – Erik Olsson, AD
Smicker AB – James Göransson, UX/UI
Volvo Car Sverige AB – Markus Lundström, Chef CRM, Digitala Plattformar och IT
Volvo Car Sverige AB – Sanna Lindström, Digital Business Development
Volvo Car Sverige AB – Marianne Thanche, Digitala plattformar/CRM
Stendahls – Anders Brunoson, Account Manager
Relation & Brand – Robin Forsberg, Technical Manger

Sammanfattning:
Hur intresserad av din bil är du? På riktigt? Allt fler vill slippa tänka, leta runt och jämföra när det gäller sånt som bara ska finnas där och fungera. Därför tar Volvo hand om sina kunder, även när bilen inte är sprillans ny. Min Volvo hjälper dig lösa allt det praktiska kring bilen. På ett helt naturligt sätt i vardagen, för dig som är livspusslare. Bilen på gatan och mobilen i fickan är det enda du behöver komma ihåg. På ett proaktivt och intuitivt sätt har Volvo skapat en tjänst, som ständigt bygger nya relationer mellan Volvoägarna och de aktörer och tjänster som samlas under Volvos varumärke.

LÄGG ENERGIN PÅ DET DU GILLAR

Uppdragsgivare: Göta Energi

Byrå: Smicker

Arbetsgrupp:
Smicker AB – Tina Gunrup Tobiasson, Operativ projektledare
Smicker AB – Therese Bjuråker Wilmot, Operativ projektledare
Smicker AB – Anna Sager, Copywriter
Smicker AB – Anna-Karin Lundgren, Art Director/CD
Smicker AB – Andrea Kellerman, AD ass/Formgivare
Smicker AB – Emelie Stachewsky, AD ass/Formgivare
Smicker AB – Pepe Larsson, Strateg/Planner
Smicker AB – Pierre Kalmenstam, Projektledare
Smicker AB – Jesper Eronn, Copywriter/CD
Göta Energi – Åsa Valentin, CRM Ansvarig
Göta Energi – Josefin Nordlöw, Digitala kanaler och Contentansvarig
Göta Energi – Sara Gyllestad, Produktansvarig

Sammanfattning:
Vem bryr sig om tråkig el egentligen? Det kvittar ju vem som levererar den. Eller kanske inte. Göta Energi ville vara elbolaget som får dig att lägga din energi på något du gillar. Göta Energi bevisa att det här med el och elbolag kanske är roligare än man tror. Och det visade sig att man verkligen köper mer av den man gillar. Vår positiva kommunikativa energi nästan halverade kundtappet, vi fick till en löpande relation med dubbelt så många av kunder i kundbasen och dubblade öppnandet av e-posten.

RESOR, TRANSPORTER & FORDON

3D AUDIO SONG

Uppdragsgivare: Audi

Byrå: Åkestam Holst NOA

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NOA – Magnus Jakobsson, Creative Director
Åkestam Holst NOA – Eva Wallmark, Art Director
Åkestam Holst NOA – Michal Sitkiewicz, Art Director
Åkestam Holst NOA – Rickard Beskow, Copywriter
Åkestam Holst NOA – Niclas Holm, Projektledare
Åkestam Holst NOA – Jennie Strinnhed, Produktionsledare
Åkestam Holst NOA – Jerker Winther, Planner
Åkestam Holst NOA – Simon Stefansson, Planner
Åkestam Holst NOA – Henrik Adenskog, Producent
Åkestam Holst NOA – Nisse Axman, Directing Photographer
Åkestam Holst NOA – Eric Karlsson, B-foto
Audi – Tom Hedström, Uppdragsgivare
Audi – Carola Klingvall, Uppdragsgivare

Sammanfattning:
Hur säljer man en ny bil som inte ser annorlunda ut än sin föregångare från 2012? Och hur får man de befintliga kunderna att byta upp sig när grannarna inte ser att det är en ny bil som står på uppfarten? Jo, man utgår ifrån något som ger dem en anledning att snacka och berätta om hur bilen är unik på insidan. Nya Audi A4 kommer med ett innovativt ljudsystem. Med hjälp av de 19 integrerade högtalarna är det världens första billjudsystem som kan skapa en vertikal 3D-ljudbild. Istället för att använda krångliga och avancerade ord skapade vi en unik ljudupplevelse: en specialskriven låt där alla element anpassats till bilens unika ljudsystem. Därmed var världens första 3D-låt född. Låten släpptes exklusivt hos Audi-återförsäljare över hela Sverige. Där fick inbjudna kunder upptäcka och provköra bilen samtidigt som de lyssnade på den exklusiva låten. Kampanjen gjorde att försäljningen av Audi A4 ökade med 19% och modellen blev Audis mest sålda under 2016.

TAXITOLKARNA

Uppdragsgivare: Taxi Stockholm

Byrå: KING

Arbetsgrupp:
KING – Christoffer Dymling, Copywriter
KING – Frank Hollingworth, CD
KING – Josephine Wallin, Art Director
KING – Lena Ivarsson, Account manager
KING – Per Wilson, Planner
KING – Peter Preisler, Projektledare
KING – Sunit Mehrotra, Kundansvarig
Taxi Stockholm – Carina Herly, Advertiser’s Supervisor
Taxi Stockholm – Mathias Ewert, Originalproduktion
Colony – Marcus Sundqvist, Byråproducent
Pål Åsberg//Standart – Pål Åsberg//Standar, Production Co/Producent

Sammanfattning:
Taxi Stockholm ville få fler turister att välja dem. Samtidigt ville de stå upp mot främlingsfientliga värderingar och lyfta fördelarna med en multikulturell organisation. Som turist kan språket vara ett hinder från att verkligen uppleva staden på bästa sätt. Tack vare att Taxi Stockholm har förare från över 90 länder kunde vi hitta en lösning på det problemet: tjänsten Taxitolkarna. En tjänst som erbjuder turister en förare som talar deras språk. 28 olika språk fanns tillgängliga och förarna bokades online. För att nå turisterna annonserade vi på relevanta sajter, via förarna, i bilarna, på Arlanda och i samarbete med utvalda hotell. Vi gjorde också pressbearbetning av relevanta utländska medier. Taxitolkarna blev ett sätt för Taxi Stockholm att locka turister med en unik produktfördel och samtidigt stå upp för multikulturalismen.

THE SWEDISH NUMBER

Uppdragsgivare: Svenska Turistföreningen

Byrå: INGO

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, Executive Creative Director
INGO – Gustav Westman, Art Director
INGO – Joachim Ewert, Account Director
INGO – Josefin Billström, Head of Planning
INGO – Julia Blomquist, Planner
INGO – Magnus Ivansson, Copywriter
Grey PR NYC – Amy Tunick, President Activation & PR
Svenska Turistföreningen – Jenny Engström, Kommunikationsansvarig
Svenska Turistföreningen – Johanna Murray, Projektledare
Svenska Turistföreningen – Magnus Ling, Generealsekreterare
Cohn&Wolfe Stockholm – Tero Marjamäki, Projektledare
Cohn&Wolfe Stockholm – Cecilia Lindqvist, Projektledare
Digital Services – Henrik Österman, Projektledare

Sammanfattning:
I en tid när många länder begränsar kommunikation mellan människor ville STF göra tvärtom och visa att Sverige är ett öppet land där varje medborgare får komma till tals. Dessutom var det 2016, 250 år sedan, som Sverige blev det första land som offentligt förbjöd censur. STF ville omvandla traditionell turismreklam till ett äkta möte mellan människor och gav därför Sveriges varumärke till svenskarna själva. För vem kan vara bättre lämpad att marknadsföra ett land än människorna som lever där? Sverige fick, som första landet i världen, ett eget telefonnummer. The Swedish Number var öppet för alla att ringa och samtalen kopplades till en slumpad svensk – som svarade för Sverige. Kampanjen har engagerat tusentals svenskar över hela landet som alla delat med sig av sin egen unika bild av Sverige. I en tid där en stor del av kommunikationen sker bakom skärmar, skapade The Swedish Number över 180 000 personliga möten genom något så traditionellt som en telefon.

THE TRAIN BRAIN PROJECT

Uppdragsgivare: Stockholmståg

Byrå: Kärnhuset

Arbetsgrupp:
Kärnhuset Järnfeldt Karlsson AB – Carl Wahlberg
Kärnhuset – Reklambyrå

Sammanfattning:
Pendlare saknar möjlighet att påverka sin restid. De kan bara hoppas på att tåget är i tid. Och trafikledningen kan bara reagera på förseningar när de hänt. Men om vi likt meteorologer kunde förutse tågtrafikens rörelser, skulle både resenärer och trafikledningen kunna få proaktiv information. Efter 2 års arbete föddes The Train Brain. En världsunik algoritm som fungerar som en hjärna åt pendeltågen. Genom att räkna på historisk data förutser den förseningar, 2 timmar innan de skett. The Train Brain lanserades i en app specifikt för Stockholms pendlare. För första gången någonsin fick Stockholms pendlare direkta notiser med information om att deras vanliga tåg var sent – långt innan de stod på perrongen. I appen kunde pendlaren också se var i det ankommande tåget det fanns lediga platser. Bara första veckorna laddades den ned 40 000 gånger.

SAMHÄLLSSERVICE, UTBILDNING OCH IDEELLT

EN SKOLDAG I VIRTUAL REALITY

Uppdragsgivare: UR

Byrå: McCANN Stockholm

Arbetsgrupp:
McCANN Stockholm – Petra Wiik, Art Director
McCANN Stockholm – Maria Widström, Account Manager
McCANN Stockholm – Per-Olof Lundgren, Copywriter
McCANN Stockholm – Petra Nilsson, Graphic Designer
McCANN Stockholm – Emmeli Österdahl, Art Director
McCANN Stockholm – Hannes Falk, Editor
Colony – Marcus Ahlm, Producer
Colony – Stefan Ström, Editor
Colony – Erik Lindahl, Post production
Colony – Jenny Serneholt, Producer
Media Monks – Linda Östlund, Producer
Media Monks – Bo Gustafsson, VR Director
Giant & Toys – Måns Månsson, Director
Giant & Toys – Calle Isberg, Producer

Sammanfattning:
Idag mobbas lika många i skolan som för 30 år sedan. I syfte att belysa problemet producerade UR två programserier. För att engagera den viktigaste målgruppen; lärare, skapade vi ett verktyg som bidrar till ökad empati. Vi lanserade verktyget genom ett event där vi bjöd in lärare, journalister, psykologer och influencers inom skolan till en skoldag i virtual reality. Ovetandes om vad som väntade, placerades de på samma stol, i samma klassrum på samma skola som själva VR-upplevelsen utspelas. Resultatet blev en otäck kombination av virtuell realism och upplevd verklighet. Samt en påminnelse om hur svårt det är att blunda för någon annans verklighet när den drabbar dig själv. Eventet la grunden till kampanjfilmen som sedan spreds via UR:s Facebooksida. Verktyget efterfrågas nu av lärare över hela Sverige och UR uppskattar att mer än varannan lärare känner till projektet. En kvarts miljon svenskar har frivilligt valt att bli mobbade och kampanjen har nått 2 miljoner. Mediabudget? 4000 kr.

FMTK

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Fredrik Simonsson, Creative Director
DDB Stockholm – Magnus Jakobsson, Creative Director
DDB Stockholm – David Alledal, Copywriter
DDB Stockholm – Jacob Sandström, Kundansvarig
DDB Stockholm – Charlotta Sandström, Projektledare
DDB Stockholm – Camilla Ryttare, Produktionsledare
DDB Stockholm – Roshanak Fatarian, Head of Digital Operations
DDB Stockholm – Jon Dranger, Digital Director
DDB Stockholm – Michael Lokner, Technical Director
DDB Stockholm – Hogir Aslan, Digital Produktionsledare
DDB Stockholm – Petter Eriksson, Senior Digital Designer
DDB Stockholm – Jesper Lifvendahl, Digital Designer
DDB Stockholm – Ian Josephson, Grafisk Formgivare
DDB Stockholm – Patrick Emt, Grafisk Formgivare
DDB Stockholm – Anna Hellenberg, Faktor
DDB Stockholm – Claudia Backholm, Digital Growth Manager
DDB Stockholm – Tor Hauksson, Concept & UX-Director
DDB Stockholm – Cornelia Wangel, Planner
DDB Stockholm – Sebastian Elmblad, Planner
DDB Stockholm – Jesper Helzen, Designer
DDB Stockholm – Christian Björnerhag, Repro
DDB Stockholm – Mattias Coldén, Executive Producer
DDB Stockholm – Daniel Blom, Fotograf
PixlFamily
Redpipe
BBH Stockholm
Försvarsmakten – Robert Forss, Marknadschef
Försvarsmakten – Sara-Josefina Holby, Projektledare
Försvarsmakten – Johannes Hellqvist, Projektledare
Försvarsmakten – Lina Lerjeus, Träningsexpert
Försvarsmakten – Mattias Lindström, Träningsexpert

Sammanfattning:
Trots att träning är aktuellare än någonsin förut så blir den genomsnittlige svensken allt svagare, långsammare och sjukare. Detta är inte bara ett samhällsproblem, utan något som även påverkar Försvarsmakten. Nya rekryter har inte längre samma fysiska förmåga som sina föregångare och det skapar nya utmaningar och kostnader i en redan ansträngd rekryteringsprocess. Försvarsmakten har tränat på samma sätt i hundratals år och har en tydlig träningsfilosofi; Var som helst, när som helst, utan onödiga redskap. För att ta ett nytt grepp om den svenska folkhälsan och bibehålla försvarets fysiska stridsvärde startade vi FMTK, Försvarsmaktens träningsklubb, grunden för satsningen blev en unik träningsapp. Förutom ett komplett verktyg för att ta hand om sin fysiska status. Vi tillgängliggjorde Försvarsmakten för den unga målgruppen med ett budskap och innehåll de kan relatera till. Dessutom bjöd vi på en över 100år gammal inställning till träning och hälsa. Lika relevant då som nu.

LOS SANTOS PRIDE

Uppdragsgivare: Stockholm Pride

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Joakim Landin, Projektledare
Garbergs – Lotta Thunved, Produktionsledare
Garbergs – Mattias Alfborger, Webbutvecklare
Garbergs – Nasim Kabiri, PR & Aktivering
Garbergs – Petter Ödeen, Creative Director
Garbergs – Sedir Ajeenah, Copywriter
Garbergs – William Löthman, Interactive Art Director
Alesso ”I Wanna Know” feat. Nico & Vinz, Music
Stockholm Pride – Christian Gerdes, Festivalchef
Stockholm Pride – Joel Idén, Projektledare Marknad
Stockholm Pride – Jonathan Poll, Kommunikationschef
Stockholm Pride – Rikard Westelius, Vice Kommunikationschef
Universal Music Publishing Scandinavia – Jonas Holst, Music coordination
Universal Music Publishing Scandinavia – Nadja Chatti, Music coordination
JulioNiB – Scripting
Merfish – Texture design
TheFriedTurkey – Texture design
TheNathanNS – Texture design
Pete Tong – Special thanks

Sammanfattning:
För att följa Stockholm Prides uppdrag att sprida kärlek och jämlikhet skapade vi en digital prideparad i ett av världens mest våldsamma spel – GTA 5. Kampanjens målgrupp var unga män i åldern 15–25. Los Santos Pride, uppkallat efter den fiktiva staden i spelet, var gratis att ladda ner så att varje spelare kunde ha sin egna digitala parad i spelet. Modifikationen (ett så kallat plugin som ändrar koden i spelet) utvecklades tillsammans med riktiga GTA 5-fans världen över. Vi skapade nya bilar, kläder, regnbågsflaggor och skyltar. Spelets huvudkaraktärer dök även upp i paraden. För att hedra offren vid masskjutningen på HBTQ-nattklubben Pulse i Orlando gjorde vi paraden oförstörbar. Varför? För att visa att kärleken alltid segrar över hatet. Kampanjen har uppmärksammats av bl a BBC, Metro, Vice, Kotaku, Cnet etc. ● Los Santos Pride har delats över 40 000 gånger i sociala medier ● Trailern har haft över 6 miljoner views på Facebook och Youtube ● Modden har laddats ner och installerats över 7000 gånger från människor i 133 länder

LÄS UPP

Uppdragsgivare: Berättarministeriet

Byrå: KING

Arbetsgrupp:
KING – Aron Pelcman, PR-ansvarig
KING – Calle Cassel, Grafisk design
KING – Elin Boethius, Produktionsledare
KING – Emelie Jinhee Johnsson, Art Director
KING – Frank Hollingworth, CD
KING – Hedvig Hagwall Bruckner, Copywriter
KING – Johan Tesch, Digital Director
KING – Julius Tuvenvall, Ateljéassistent/fotograf
KING – Linnea Gardefjord, Art director
KING – Sunit Mehrotra, Account Supervisor
KING – Victor Söderberg, Projektledare
BBH Stockholm – Digital produktion (app)
DaisyDisplay – Webbproduktion
Kreab – Mathilda Eriksson, Rådgivande partner till Berättarministeriet
NAF – Nikeisha Andersson, Regissör
Colony – Sofia Bellini, Byråproducent

Sammanfattning:
Berättarministeriet driver skrivarverkstäder för barn i områden med hög arbetslöshet. För dem är det smärtsamt tydligt att allt fler barn i Sverige har läs- och skrivsvårigheter. Med en begränsad budget ville vi skapa kännedom om Berättarministeriet bland föräldrar och samtidigt väcka debatt kring problemet. En vanlig förklaring till de sjunkande resultaten är distraktion från surfplattor och mobiler, men vi ville visa att tekniken snarare kan vara lösningen. Så vi skapade Läs upp. Ett skärmlås som gör att barn måste läsa ett kapitel ur en bok och svara på läsförståelsefrågor för att låsa upp. Appen får barn att läsa, men på en plattform de själva valt, och ger föräldrar ett verktyg för att motivera och kompromissa; läs först, spela sedan. Genom att rikta sig direkt till föräldrar med en lösning på problemet lyckades Berättarministeriet inte bara få barn att läsa mer, de hjälpte föräldrarna att minska skärmtidsbråk och blev en röst i debatten om barns sjunkande läs- och skrivkunskaper.

MANSPLAINING-AKUTEN

Uppdragsgivare: Unionen

Byrå: ANR BBDO

Arbetsgrupp:
ANR BBDO – Nayeli Kremb, Art Director
ANR BBDO – Anna Werkell, Copywriter
ANR BBDO – Andreas Lönn, Creative Director
ANR BBDO – Jenny Canborn, PR-specialist
ANR BBDO – Magnus Norman, Account Director
ANR BBDO – Giustina Guariglia, Senior Account Manager
ANR BBDO – Pontus Karlsson, Client Service Director
ANR BBDO – Christoffer Widell, Designer
ANR BBDO – Afshin Piran, Designer
ANR BBDO – Jenny Canborn, PR-specialist
Unionen – Nina Kullberg, Varumärke och tf chef för Marknadsföring & reklam
Unionen – Ulrika Lyth, Kommunikationschef

Sammanfattning:
För att verka för ett jämställt arbetsliv, där alla oavsett kön eller härkomst, har rätt till samma förutsättningar i arbetlivet skapade Unionen kampanjen Mansplaining-akuten. Det är mer än stora lagändringar och debatt om kvotering som ska till för att uppnå förändring. Vi bör alla reflektera och kunna prata om hur vi bemöter varandra på en arbetsplats. Lösningen blev Mansplaining-akuten – ett jämställdhetsinitiativ för att utbilda i manliga härskartekniker på jobbet. Under en vecka kunde alla ringa och få råd av någon av de 19 coacher som bemannade telefonlinjen kring att hantera mansplaining och andra manövrar och härskartekniker som bidrar till ett ojämnställt arbetsliv. Med kampanjen Mansplaining-akuten lyckades Unionen inte bara skapa en plattform för global diskussion, generera över 484 nyhetsinslag i 33 länder utan man lyckades även med att få 60 000 i målgruppen bli mer intresserade av att bli medlemmar.

SIGN THEIR YEARBOOK

Uppdragsgivare: New Yorkers Against Gun Violence

Byrå: Volt

Arbetsgrupp:
Volt – Linus Bronge, Kreatör
Volt – Oskar Pernefeldt, Kreatör
Volt – Daniel Vaccino, Creative Director
Volt – Henrik Stampe, Strateg
Volt – Maria Sandberg, Projektledare
Volt – Gabriela Brandén, Produktionsledare
Volt – Per Sturesson, Digital Producer
Volt – Staffan Kjellvestad, Visualizer
United Frog Studios – Jan Landfeldt, Fotograf
United Frog Studios – Ulf Nilsson, Fotograf
Sing Sing – Mårten Sahlin, Kompositör
500 – Simon Strand, PR-konsult

Sammanfattning:
I USA får man traditionsenligt sin yearbook signerad av vänner när man går ut high school. Vi skapade en postum yearbook tillägnad alla unga amerikaner som inte fick chansen att vara med i en riktig, på grund av vapenrelaterat våld. Boken utformades i klassisk yearbook-estetik, men innehöll bilder på offer från skolskjutningar och andra incidenter. Med en digital signatur på signtheiryearbook.com kunde du beklaga sorgen, men också begära förändring, eftersom boken dessutom agerade officiell namninsamling för att stärka vapenlagarna. Projektet uppmärksammades av bl.a. NY Times, Huffington-Post och CBS News. I september lämnades boken, full med signaturer, över till senaten.

TELEKOM, IT OCH ENERGI

BANNERN SOM SER DET DU SER

Uppdragsgivare: Vattenfall

Byrå: MRM//McCann Stockholm

Arbetsgrupp:
MRM//McCann Stockholm – Erik Frisell, Account Director
MRM//McCann Stockholm – Tobias Vermehren, Digital Design
MRM//McCann Stockholm – Marcus Johansson, Technical Director
MRM//McCann Stockholm – Catharina Fagerlund, Account Manager
MRM//McCann Stockholm – Sofia Finnman-Larsson, Account Manager
MRM//McCann Stockholm – Fredrik Sundqvist, Copywriter
MRM//McCann Stockholm – Johan Blomström, Strategic Director

Sammanfattning:
Vi skapade en banner som i realtid kan läsa av och förstå innehållet i miljontals bilder, för att i samma sekund presentera ett anpassat budskap kopplat till bilden. Vattenfalls smarta hem-produkter är inte bara många. De är också väldigt olika varandra vad gäller funktion och användningsområde. Det kan handla om allt från vattensparventiler till solcellspaneler och utomhusbelysning. För att lyckas kommunicera det breda utbudet av produkter bestämde vi oss för att utveckla en helt egen typ av kommunikationslösning för Hemnets närmare tre miljoner unika besökare per vecka. Vi skapade en banner som vet vilken bild besökaren tittar på och som anpassar budskapet till just den bilden i realtid. Bannern som kan förstå och anpassa sig till miljontals olika bilder var inte bara engagerande och effektiv. Den har också utmanat vad som är tekniskt möjligt att göra när det gäller ”one-toone marketing” och datadriven kommunikation i stor skala. Projektet möjliggjordes med hjälp av användardata, ett API för bildigenkänning och en egen databas med budskap och produktbilder.

DEN STORA GIGJAKTEN

Uppdragsgivare: Halebop

Byrå: Smicker AB

Arbetsgrupp:
Smicker AB – Andrea Kellerman, AD ass/Formgivare
Smicker AB – Anna Sager, Copywriter
Smicker AB – Anna-Karin Lundgren, Art Director/CD
Smicker AB – Pepe Larsson, Strateg/Planner
Smicker AB – Tina Gunrup Tobiasson, Operativ projektledare
Halebop – Hanna Myrling, CRM Manager

Sammanfattning:
Halebop vill vara schyssta mot sina kunder, alltid engagera sig och göra det där lilla extra. Särskilt strax innan sommaren, då de andra operatörerna gör sig redo att kriga om kunderna. Med Den Stora Gigjakten lyckades Halebop få sina kunder att gå man ur huse under påsken för att fånga de bästa påskäggen som finns; geocacheade gigabyte! På så sätt lyckades man skapa stort engagemang, bygga på den långsiktiga lojaliteten och uppfylla varumärkets löfte: Halebop är schysst.

SIMMA MED STJÄRNORNA – EN LIVSVIKTIG SPONSRING

Uppdragsgivare: E.ON

Byrå: M&C Saatchi

Arbetsgrupp:
M&C Saatchi – Christian Heinig, Copywriter
M&C Saatchi – Martin Cedergren, Creative Director
M&C Saatchi – Arvid Klintberg, Grafisk Formgivare
M&C Saatchi – Matilda Lindqvist, Grafisk Formgivare
M&C Saatchi – Klara Eide, Strategiansvarig
M&C Saatchi – Marie Pohl, Produktionsledare
M&C Saatchi – Kristina Annehed, Projektledare
M&C Saatchi – Mickel Yu, Illustratör
M&C Saatchi – Daniel Sundin, Produktionsledare
E.ON – Karin Rosell, Head of Brand and Marketing
E.ON – Maria Rode, Group Manager Market Communication B2B
Lygrell&Silver – Johan Lygrell, Regissör
Apartment 5 – Anders Bergmark, Producent
Rippler – Martyna Studniarska, PR-konsult och Planner
M&C Saatchi Stockholm AB

Sammanfattning:
E.ON sponsrar Svensk Simidrott sedan många år. Men när vart femte barn i Sverige saknar simkunskaper är en logga på baddräkten inte nog. Genom en simupplevelse i VR guidad av simstjärnorna från landslaget stärkte vi inte bara vårt varumärke och tog vårt sponsorskap längre – vi tog också tusentals barn närmare sina första simtag.

WORKFULNESS

Uppdragsgivare: Telenor Företag

Byrå: MullenLowe Brindfors/Golin

Arbetsgrupp:
MullenLowe Brindfors – Andrea Gezelius, Art Director
MullenLowe Brindfors – Annika Rehn, Planner
MullenLowe Brindfors – Claes Andersson, Final Art
MullenLowe Brindfors – Henrik Haeger, Copywriter
MullenLowe Brindfors – Jesper Kewenter, Final art
MullenLowe Brindfors – Johanna Rexin, Produktionsledare
MullenLowe Brindfors – Kristin Tysk, CRM
MullenLowe Brindfors – Marcus Bellafesta, Copywriter
MullenLowe Brindfors/Golin – Niclas Sjöbeck, Kreatör
MullenLowe Brindfors – Patrik Reuterskiöld, AD
MullenLowe Brindfors – Rachel La Chenardière, Copywriter
MullenLowe Brindfors – Tobias Löfgren, Produktionsledare
MullenLowe Brindfors – Calle Sjönell, CD
MullenLowe Brindfors – Markus Björk, Projektledare
MullenLowe Brindfors – Patrik Westerdahl, Art Director
Golin – Anna Hansson, Mediespecialist/skribent
Golin – Stina Oldfeldt, Projektledare
Golin – Susanne Johansson, PR
Starcom
Sitrus Agency
Bsmart
Storyfire
Telenor Företag – Hanna Lye, Manager Marketing Communication, Business
Telenor Företag – Annelie Forsell, Advertising and Media Manager
Telenor Företag – Anna Kågström, Content & Marketing Communication Manager
Telenor Företag – Tomas Flodin, Business Manager

Sammanfattning:
I en bransch där utbud och kommunikation fokuserar på pris behövde vi hitta ett långsiktigt koncept som kunde göra Telenor Företag till en mer relevant affärspartner. Med utgångspunkt i beteendevetenskap skapade vi initiativet Workfulness och började kommunicera effektivitet istället för pris. Genom att utgå ifrån hur våra hjärnor fungerar utvecklade vi tillsammans med hjärnforskaren Katarina Gospic ett utbildningsprogram om hur man direkt motverkar teknikstress och ineffektivitet på arbetsplatser. Med initiativet och begreppet kunde Telenor inte bara visa på lösningar av ett nytt samhällsproblem. Genom direkt riktad PR och DR i kombination med annonsering och online video gjorde vi telekom till en större fråga än IT och öppnade dörren till HRavdelningar och ledningsrum. Därmed skapade vi också en helt ny kundkategori för Telenor Företag. Workfulness har för alltid förändrat hur Telenor Företag gör affärer. Och har samtidigt bidragit till sundare och mer effektiva digitala arbetsplatser.

UNDERHÅLLNING

DET POPULISTISKA BREVET

Uppdragsgivare: Daidalos

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Olle Langseth, Creative Director/Copywriter
DDB Stockholm – Tove Langseth, Art Director
DDB Stockholm – Peter Danielsson, Grafisk formgivare
DDB Stockholm – Linda Bryttmar, Produktionsledare
Daidalos – Pelle Sjödén, Uppdragsgivare

Sammanfattning:
Bokförlaget Daidalos lanserade en bok om populism, ”Vad är populism” av Jan-Werner Muller. Veckan innan kampanjen drog igång hade den kanske mest kände populisten av dem alla, Donald Trump, valts till president i USA. Lösningen blev därför ett DR-utskick i brevform till medlemmarna i Daidalos bokklubb, där man använde sig av populismens och Donald Trumps retorik. Kort sagt: på samma sätt som populister försöker värva röster skulle vi försöka värva köpare av boken.

HAPPY GOGGLES

Uppdragsgivare: McDonald’s Sverige

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Anna Hellenberg, Print Production Manager
DDB Stockholm – Astrid Kowalczyk, Digital Growth Manager
DDB Stockholm – Can Cetindag, Graphic Designer
DDB Stockholm – Claudia Backholm, Planner
DDB Stockholm – Daniel Johansson, Webmaster
DDB Stockholm – Daniel Liljas, Graphic Designer
DDB Stockholm – David Alledal, Copywriter
DDB Stockholm – Erik Årnell, Strategic Planner
DDB Stockholm – Helen Kvarnmalm, Account Manager
DDB Stockholm – Isa Svärd, Graphic Designer
DDB Stockholm – Johan Ljungman, Business Director
DDB Stockholm – Johan Molitor, Account Director
DDB Stockholm – Johan Olsson, Innovation & prototyping
DDB Stockholm – Johanna Lundblad, Graphic Designer
DDB Stockholm – Julia Björk, Account Manager
DDB Stockholm – Martin Ruben, Digital Designer
DDB Stockholm – Michael Nyberg, Digital Account Director
DDB Stockholm – Peter Danielsson, Graphic Designer
DDB Stockholm – Petter Eriksson, Senior Digital Designer
DDB Stockholm – Pärmartin Jonsson, Graphic Designer
DDB Stockholm – Rickard Berggren, Social Media Manager
DDB Stockholm – Sebastian Otarola, Innovation & Prototyping
DDB Stockholm – Simon Higby, Art Director
DDB Stockholm – Stefan Gustafsson, Copywriter
DDB Stockholm – Tobias Hause, Graphic Designer
House Agency – Johan Svensson, Agency Producer
McDonald’s Sverige – Jeff Jacket, Marknadschef

Sammanfattning:
Having seen a stagnation child visit satisfaction and family sales, attributed to the lack of relevance of the Happy Meal. McDonald’s Sweden stood in front of a challenging problem: In a world where mobiles are their new toys. App stores their new library, cinema and classroom. How can we re-imagine a 30 year old food icon, to ensure it remains as magical to families as when it first launched?

SINGELSLÄPPET

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger inc.

Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Arbetsgrupp:
Saatchi & Saatchi Stockholm – Elin Johansson, Projektledare
Saatchi & Saatchi Stockholm – Erik Hiort af Ornäs, Art director
Saatchi & Saatchi Stockholm – Gustav Egerstedt, Art director/Creative director
Saatchi & Saatchi Stockholm – Gustav Dejert, Designer
Saatchi & Saatchi Stockholm – Katja Janford, Copywriter
Saatchi & Saatchi Stockholm – Louise Persson, Produktionsledare
Zack David Music – Zack David, Casefilmsmusik

Sammanfattning:
De senaste åren har Popagandafestivalen gjort flera engagerande kampanjer i sociala medier. I år ville vi ta engagemanget ett steg längre och låta målgruppen spela huvudrollen, där deras egna sociala medie-konton blev den viktigaste medie-kanalen. Ett socialt experiment där Popaganda till fullo litade på ”folkets” engagemang. Målet var dels att sälja 10% fler biljetter än förra året den första försäljningsmånaden och dels att öka antalet följare i sociala medier med 10%.

THE DARK OFFER

Uppdragsgivare: Daidalos

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Olle Langseth, Creative Director /Copywriter
DDB Stockholm – Martin Lundgren, Copywriter
DDB Stockholm – Tomas Granath, Art Director
DDB Stockholm – Linda Bryttmar, Produktionsledare
Daidalos – Pelle Sjödén, Uppdragsgivare

Sammanfattning:
Boken Det Mörka Nätet av Jamie Bartlett är en djupdykning i det fenomen som brukar kallas the Dark Net eller deep weeb. En del av internet som endast är tillgängligt via krypterade browsers. Darknet är främst en handelsplats för mer eller mindre obskyra saker, lagliga som olagliga. För att lansera boken använde bokförlaget Daidalos det äldsta tricket i förlagsbranschen, de erbjöd en bonusprodukt till alla som köpte boken. Den här gången var det emellertid ingen morgonrock eller vinöppnare. Bonusen bestod istället av slumpvis utvalda produkter som automatiskt köptes från Dark Nets handelsplatser genom en algoritm. Vilka produkter det blev visste varken Daidalos eller mottagaren. Erbjudandet; The Dark Offer blev på så sätt en konkret och fysisk upplevelse över den dunkla värld som Darknet är.

THIS IS SWENGLAND – CASTING

Uppdragsgivare: Stryktipset / Svenska Spel

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – David Alledal, Copywriter
DDB Stockholm – Petter Dixelius, Copywriter
DDB Stockholm – Daniel Mencak, Art director
DDB Stockholm – Jessica Morales, Business director
DDB Stockholm – Christian Westelindh, Business director
DDB Stockholm – Therese Loodin, Account manager
DDB Stockholm – Marina Floresjö, Account manager
DDB Stockholm – Petter Mollberg Fagring, Graphic designer
Standart – Marcus Svanberg, Regissör
Standart – Pål Åsberg, Producent
Standart – Josefin Kollberg, Producent
Standart – Dea Saracevic, Production manager
Standart – Henning Mark, Klippare
Standart – Anders Niva, Ljudläggare
Frilans – Josephine Owe, DoP

Sammanfattning:
Tipsextra – den tv-sända engelska ligafotbollen på lördagar – blev grogrunden för en hybridkultur som vi numera tar för given: svenskar som lever (lite väl mycket) för sina engelska favoritklubbar. Före sommaren och starten av Premier League gick Stryktipset ut i en direktkampanj och för att få tag på spelare som personifierar det svengelska fenomen vi själva varit med och skapat. Spelarna blev huvudpersoner i minidokumentären THIS IS SWENGLAND som hade premiär på Viasat samma dag som Premier League. Och blev även våra talespersoner i alla delar av kampanjen.

ÅRETS AD

OSKAR HELLQVIST

För: Adobe Stock Apparel

Byrå: Abby Priest

Uppdragsgivare: Adobe Nordic

JOAKIM KHOURY

För: The Ear Beer

Byrå: Åkestam Holst NOA

Uppdragsgivare: Norrlands Guld (Spendrups)

FREDRIK SIMONSSON

För: FMTK

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

ÅRETS COPY

FELICIA JENSEN

För: IKEA Retail Therapy

Byrå: Åkestam Holst NOA

Uppdragsgivare: IKEA

OLLE LANGSETH

För: Det Populistiska brevet

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Daidalos

HÅKAN NYBERG

För: Adobe Stock Apparel

Byrå: Abby Priest

Uppdragsgivare: Adobe Nordic

ÅRETS UPPDRAGSGIVARE

Priset sponsras av:

 

ADOBE NORDIC

För: Adobe Stock Apparel

IF

För: Från kräng till kundvård

IKEA

För: IKEA Retail Therapy

POPAGANDA

För: Singelsläppet

TAXI STOCKHOLM

För: Taxitolkarna

ÅLANDSBANKEN

För: Östersjöprojektet/Åland Index