Årets nomineringar i Guldnyckeln.

Kampanjkategorierna presenteras utan inbördes ordning.

Huvudkategorier

Analys och resultat

Lägg mer energi på det du gillar.

Uppdragsgivare: Göta Energi

Byrå: Smicker

Arbetsgrupp:
Smicker – Henrik Störby, Projektledare
Smicker – Annika Elfving Hofmann, Projektledare
Smicker – Pepe Larsson, Planner/strateg
Smicker – Katarina Blass, Produktionsledare
Smicker – Therese Bjuråker Wilmot, Produktionsledare
Smicker – Jesper Eronn, Creative Director
Smicker – Anna Sager, Copywriter
Smicker – Fredric Alqvist, Copywriter
Smicker – Anna-Karin Lundgren, Art Director
Smicker – Emelie Stachewsky, Formgivare
Smicker – Andrea Kellerman, Formgivare
Göta Energi – John Gustafsson, Marknadschef
Göta Energi – Åsa Valentin, CRM-ansvarig

Sammanfattning:
Göta Energi är en snabbväxande utmanare på den Svenska elmarknaden med visionen att bli Sveriges mest omtyckta elbolag. För några år sedan startade Göta Energi en offensiv tillväxtresa. Nya kunder strömmade in, men det blev tydligt att de nya kunderna inte var lojala. De nya kunderna hade ett helt annat churnbeteende. De hade andra behov i den situation de befann sig. Dels för att Göta Energi var ett nytt okänt elbolag för många, men också för att konkurrensen i branschen är stenhård. Vi la mycket energi på att förstå de här nya kunderna och ge dem det emotionella mottagandet som behövdes för att de skulle gilla Göta Energi och känna att de gjort rätt val. Det fanns dock många fler utmaningar än vi först trodde. Men alla insikterna ledde till halverad churn, dubbelt så många kunder som tar del av den digitala kommunikationen, glada kunder och utnämningen bästa kundservice i branschen.

Vägassistans med ökad ruljans.

Uppdragsgivare: Falck Sverige

Byrå: IRI Lentus

Arbetsgrupp:
Falck Assistans – Karolina Sjödahl, Marknadschef
Falck Assistans – Staffan Brewitz, Produktchef
Falck Assistans – Richard Blomström, Marknadsassistent
IRI Lentus – Ellen Lübeck, Commercial Director
IRI Lentus – Dan Wallin, CRM-analytiker
IRI Lentus – David Törnquist, CRM Analytiker
IRI Lentus – Emil Ekdahl, BI-utvecklare
IRI Lentus – Mattias Nygårds, IT Manager
IRI Lentus – Zoltan Kuryatko, BI-utvecklare

Sammanfattning:
Falck Assistans ville skapa en förståelse för vilka utmaningar som fanns i deras kunders köpbeteenden. Genom omstrukturering av försäkringsdata skapades en helhetsbild av kunden och kundbeteendet. Initial analys visade att den största utmaningen var att många kunder inte förlängde sin försäkring, och beslut fattades därför att skapa en churnscoringmodell. Modellen syftade till att genom prediktiv analys bedöma churnrisken för varje kund. Analysen av kundbeteende gav också vidare förståelse för drivkrafterna för kunderna och vilka kundgrupper som var prioriterade. Externt målgruppsdata användes också för att skapa en helhetsbild av kunden och kunna målgruppsanpassa kommunikationen. En kampanj skapades med målgruppsanpassade brev och telefonsamtal till kunder med störst risk för churn, med ett enastående resultat: Kunderna som bearbetades minskade sitt churn och ROI för kampanjen var 5900%.

Vägen mot 1-2-1 eller Relevansteorin.

Uppdragsgivare: Statoil Fuel & Retail

Byrå: Kaplan

Arbetsgrupp:
Kaplan – Ann-Charlotte Hellström, Director of Advanced Analytics
Kaplan – Martin Elfsberg, CRM Analytics
Kaplan – Filip Erlandsson, Campaign Execution
Kaplan – Jonathan Enochsson, Survey Specialist
Kaplan – Anna Sundin, Client Director
Kaplan – Sofie Ryd, Key Account Director
Kaplan – Caroline Lindberg, Account Manager
Kaplan – Johan Nilsson, Lead Developer
Kaplan – Kristofer Sidén, Front End Developer
Kaplan – Henrik Löwemark, Art Director
Kaplan – Mimi Åkesson, Copywriter
Kaplan – Susanne Åkerberg, Final Art
Statoil Fuel & Retail – Sondre Wassås, Director CRM & Loyalty
Statoil Fuel & Retail – Eskild Sundsfjord, Research and Customer Analyst
Statoil Fuel & Retail – Inga-Lill Petersson, Senior Specialist Loyalty Marketing
Statoil Fuel & Retail – Jonna Almstedt, Senior Specialist B2C Card Products

Sammanfattning:
Alla förstår nog att segmenterade erbjudanden är bättre än att ge samma erbjudande till alla – men hur mycket bättre är det egentligen? Vi har tillsammans med Statoil förändrat kommunikationen till kunder inom Statoil EXTRA-programmet. Efter att ha mätt den ekonomiska effekten, frågat kunderna och studerat den interna processen under en begränsad testperiod, vet vi att det fungerar. Vi kallar det för att ha bevisat relevansteorin en gång för alla!

Detaljhandel

ICA Hälsorabatt.

Uppdragsgivare: ICA

Byrå: KING

Arbetsgrupp:
KING – Frank Hollingworth, Creative Director
KING – Martin Sööder, Copywriter
KING – Adam Gäfvert, Art Director
KING – Sunit Mehrotra, Account Supervisor
KING – Anna Sjöberg, Account Manager
KING – Johan Tesch, Digital Director
KING – Thomas Larsson, Digital Director
KING – Jesper Stein, Art Director
KING – Jonas Yrlid, Art Director
KING – Nima Stillerud,Art Director
KING – Pontus Thorén, Copywriter

Sammanfattning:
Ett av ICAs stora mål är att förknippas med hälsa och sundare matvanor. Men ICAs egna hälsosortiment – Gott Liv – visade sjunkande siffror. Vi hittade en tydlig insikt: majoriteten av de som börjar röra på sig förändrar också sina matvanor. Där föddes idén med att skapa en hälsoapp med parollen ”Ju mer du rör på dig desto mer rabatt får du” – på Gott Liv-varor. Vi gav dig rabatt för varje kilometer du sprungit eller gått. När du kom upp till 25% laddades rabatten direkt på ditt ICA-kort. Sedan drogs rabatten automatiskt när du handlade på ICA. Då och då kryddade vi med extra rabattutmaningar för morgonpromenader och kvällsjoggar. Vi lanserade appen med en film med Ulf i huvudrollen, annonser utomhus och digitalt. Appen fick ett väldigt stort genomslag. Försäljningen av Gott-Liv varor steg med hela 48 %, över 160 000 personer laddade ner appen och ICA tog ett stort kliv mot att förknippas mer med hälsa. Och på köpet fick vi fick en massa svenskar att både röra på sig och äta lite bättre.

Kvitterholkarna.

Uppdragsgivare: Bygg-Ole

Byrå: Pool

Arbetsgrupp:
Pool – Eva Inde, Produktionsledare
Pool – Rebecca Sellei, Projektledare
Pool – Ulf Rönnbäck, Copywriter
Pool – Victoria Michailov, Produktionledare
Pool – Johan Pödra, AD
Pool – Marcus Immonen-Hagley, Planner
Bygg-Ole – Åsa Karlsson, Reklam- & Kommunikationschef
Bygg-Ole – Anna Heise, Inköp- och Marknadsavdelningen
Yours – Fredrik Stutterhielm, Projektledare

Sammanfattning:
Med hjälp av twittrande fåglar fick Bygg-Ole Nackabor att bygga holkar för att motverka bostadsbristen bland småfåglar. Det skapade engagemang och ökade antalet besökare till butiken markant, som köpte material till holkbyggen och andra byggprojekt.

Say Blue.

Uppdragsgivare: Gina Tricot

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Tove Langseth, Creative Director/Art Director
DDB Stockholm – Olle Langseth, Creative Director/Copywriter
DDB Stockholm – Lina Elfstrand, Art Director
DDB Stockholm – Patrik Pagréus, Art Director
DDB Stockholm – Emelie Lenning, Copywriter
DDB Stockholm – Jojo Brännström, Digital Director
DDB Stockholm – Paul Morel, Business Director
DDB Stockholm – Cattis Håkansson, Accouny Manager
DDB Stockholm – Julia Björk, Account Manager
DDB Stockholm – Johan Olsson, Creative Technologist
DDB Stockholm – Sebastian Otarola, Creative Technologist
DDB Stockholm – Katarina Streiler, Graphic Designer
DDB Stockholm – Mattias Colden, Byråproducent
House Agency – Linda Jansson, Art Buyer
Indio & Stopp, Produktionsbolag

Sammanfattning:
Gina Tricot är en nordisk modekedja som enbart erbjuder dammode. Huvudmålgruppen är kvinnor 18-25. Mycket av kommunikationen riktad till denna målgrupp är ytligt driven och kretsar kring hur modebloggare och reklam visar upp det ”perfekta livet”. När Gina Tricot lanserade sin höstkollektion valde man därför tvärtom att utgå från hur höstkänslorna faktiskt ser ut på riktigt för målgruppen. Och dessa kretsade mer kring att sommarens relationer tagit slut och det lite romantiska vemod man kan känna under hösten. Kampanjens tema byggde därför på olycklig kärlek under temat ”Say Blue”. Hubben i kampanjen blev en nyinspelning av den sorgliga klassikern Blue on blue med Bobby Vinton, nu i samarbete med popduon Say Lou Lou. Låten lanserade med en musikvideo i 360-grader där tittaren själv kunde styra kameran och följa tre kärlekspar, och deras relationers uppgång och fall. Låten släpptes också på Spotify. Finalen av kampanjen var en livespelning med Say Lou Lou. Det fanns bara en hake: enda sättet att få biljett var att dela med sig av en kort berättelse om sitt sorgligaste kärleksminne, en ”breakup story”. Berättelserna samlades på en sajt, och omvandlades till en grafisk biljett som skickades till mobilen. Ju fler sorgliga ord användes, desto med blå färg fick biljetten Biljetten lästes sedan av i dörren till spelningen. Sammantaget visade kampanjen framgångsrikt att det går att nå en modeintresserad målgrupp genom att låta reklamen spegla insidan lika mycket som utsidan.

The unswipable ad.

Uppdragsgivare: AMF Fastigheter

Byrå: Volt

Arbetsgrupp:
Volt – Maria Sandberg, Projektledare
Volt – Gabriela Brandén, Produktionsledare
Volt – Christian Jörgensen, Art Director
Volt – Sandra Burman, Copywriter
Volt – Michael Lee Bjerkö, Designer
Volt – Daniel Eriksson, Final Art
Volt – Henrik Stampe, Strateg
AMF Fastigheter – Åsa Bergendorf, Tf Markandsansvarig
AMF Fastigheter – Susanne Näsman, Centrumkoordinator
Fotograf – Niklas Nyman, Fotograf
The Cloud Production, Produktionsbolag

Sammanfattning:
Det är inte lätt att sticka ut i jakten på kärleken, speciellt inte i världens singeltätaste huvudstad. I vårt speedade dejtingklimat spenderar vi dessutom i snitt endast tre sekunder på att bestämma oss innan vi swipear och går vidare. Därför valde Mood att ge bort sina reklamytor till fyra vanliga Stockholmssinglar, som inte bara visade upp höstens kollektioner runtom Stockholms tunnelbana, utan även raggade dejter. På varsin 4×3 meter stor dejtingannons syntes Ali, Kristina, Andreas och Cynthia stylade i sina egna val ur höstens kollektioner och fotade i deras egna stadsdelar. Samtidigt fick de varsin film som gick i digitala kanaler, där de berättade mer om sig själva och vem de söker. Vi kan med glädje berätta att 2 av 4 hittade kärleken, och kampanjen engagerade så många att både besökssiffrorna och försäljningen ökade med 12%, respektive 15%. En sann kärlekshistoria!

E-handel och e-tjänster

Abused Emojis.

Uppdragsgivare: BRIS

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Petter Ödeen, Creative Director
Garbergs – Sebastian Smedberg, Art Director
Garbergs – Erik Dagnell, Art Director
Garbergs – William Löthman, Interactive Art Director
Garbergs – Mattias Alfborger, Interactive Art Director
Garbergs – Per Forssberg, Copywriter
Garbergs – Robin Lidbom, Motion Director
Garbergs – Malin Boustedt, Produktionsledare
Garbergs – Andreas Engstrand, Projektledare
Garbergs – Beatrice Sztanska, Formgivare
Frilans – Olof Sjölund, Programmerare

Sammanfattning:
Abused Emojis är en samling emojis som gick att ladda ner till mobiltelefonen via en app och användas till då man skriver textbudskap. Det är 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Tanken är att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen. Se mer på http://webcollection.se/bris/abusedemojis/

Appen Min semester – kommunicera direkt med guiderna på resmålet.

Uppdragsgivare: Fritidsresegruppen

Byrå: Fritidsresegruppen CRM och TUI

Arbetsgrupp:

Fritidsresor / TUI Nordic – Sara Mundt-Petersen, Head of CRM
Fritidsresor / TUI Nordic – Elin Sjöberg, Digital Product Owner
Fritidsresor / TUI Nordic – Ann-Louise Ehrl, Product Owner for Guide Online
Fritidsresor / TUI Nordic – Patrick Thörn, Head of Ancillaries
Fritidsresor / TUI Nordic – Katrina Lindqvist, Digital Art Director

Sammanfattning:
Fritidsresors app Min semester utgår från kundernas behov innan och under semestern. Flygtider, väder och fakta om resmål och hotell – allt paketerat för kundens specifika resa. Eftersom Fritidsresor ser CRM som mer än erbjudanden ville vi skapa riktiga kundrelationer. Vi lyfte därför in direktkontakt med experterna på plats – det vill säga våra guider. Varje kunds fråga får ett personligt svar inom 30 min, vilket innebär att man inte längre behöver gå upp till receptionen med sandiga fötter en specifik tid. Frågorna kan gälla restaurangtips, lokala marknader, om det serveras glutenfri pasta på hotellet till om det finns ett viss blöjvarumärke i affären – frågor som ibland inte ens Google kan svara på. Fritidsresor når 98% av kunderna genom sin digitala guideservice. Kundnöjdheten för Fråga Guiderna är skyhög och Fritidsresor har tagit det traditionella personliga mötet in i den digitala världen med bravur. Betyg: 4,5 av 5 i App Store.

Explore Stockholm – Sightseeing reinvented.

Uppdragsgivare: Taxi Stockholm

Byrå: We Are Yours

Arbetsgrupp:
We Are Yours – Fredrik Stutterheim, Creative director
We Are Yours – Kalle Wahlström
We Are Yours – Filip Nordin, Design
We Are Yours – Jonas Stenqvist, Head of Production
We Are Yours – Rickard Skogtoft, Tech
We Are Yours – David Genelid, Tech
Taxi Stockholm – Mathias Ewert, Creative Director
Taxi Stockholm – Jonas Åfeldt, Project manager
Taxi Stockholm – Natalia Santos, Head of Press
Taxi Stockholm – Carina Herly, Marketing manager
A-One – Anton Berg, Manuscript / Writer
Underton – Ola W Tappert, Music & Sound
Underton – Martin Skog, Music & Sound
Pointbreak – Caroline Friedman, Producer
Pointbreak – Michel Z, Producer
B-reel – Lia Eliasson, Producer
B-reel – Nathan Grossman, Producer
B-reel – Olof Berglind, Producer

Sammanfattning:
Explore Stockholm är en interaktiv sightseeing som upplevs i taxin. Baserat på bilens position berättar vi i realtid historier med en berättarröst från högtalarna och rörliga bilder på två skärmar. Resenären väljer guidetur efter intresse – historia, crime, nattliv, shopping och temat avgör vilka platser som besöks och vilka historier som upplevs. Genom att erbjuda en upplevelse snarare än transport breddade vi inte bara Taxi Stockholms position utan även stadens guideutbud. Det gav turistpersonal & turister ett samtalsämne bortom transferpriser. Resultat – rekordsommar & helt ny intäktsmodell.

First Person Lover.

Uppdragsgivare: Björn Borg

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Petter Ödeen, Creative Director
Garbergs – Lotta Mårlind, Art Director
Garbergs – Sedir Ajeenah, Copywriter
Garbergs – William Löthman, Interactive Art Director
Garbergs – Ida Tenggren, Produktionsledare
Garbergs – Anna Frick, Projektledare
Garbergs – Hampus Mattsson, Co-creative
Garbergs – Michael Ring, Co-creative
Garbergs – Mattias Alfborger, Co-creative
RIVER/ISBIT – Frenne Hirani, Creative Director
RIVER/ISBIT – Markus Koos, Producent

Sammanfattning:
Björn Borgs lanserade sin kollektion vår -15 genom dataspelet First Person Lover. Spelet är en kärleksfull version av den mer våldsamma spelgenren First Person Shooter. All kommunikation utgick från spelet. Man kunde också köpa de fysiska produkterna genom spelet. Se kampanjsite: http://webcollection.se/bjornborg/fpl/integrated.html

Fulfiltret.

Uppdragsgivare: Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän

Byrå: Stendahls

Arbetsgrupp:
Stendahls – Annie Gustavsson, PR
Stendahls – Karin Hedberg, Projektledare
Stendahls – Peter Ohlsson, Projektledare
Stendahls – Ulrika Hamrén, Redaktör
Stendahls – Ylva Nestmark, CD
Stendahls – Jenny Strandberg, AD
Stendahls – Rodrigo Vives, Mobilutvecklare
Stendahls – Kristian Gonzalez, AD
Stendahls – Oskar Johansson, AD
Stendahls – Jens Lorensson, Film
Stendahls – Theresé Bohlin Kinn, Copywriter
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän – Lisa E Höglund, Chef marknadskommunikation
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän – Fredrik Löfgren, Hållbarhetschef

Sammanfattning:
http://fulfiltret.com En tredjedel av barn och unga har någon gång blivit kränkta via mobil, surfplatta eller dator. Elaka ord skickas utan eftertanke och sårar någon vars reaktion du inte kan se. Något måste göras men att förändra ett oönskat beteende görs inte i en handvändning. Genom att sätta lösningen direkt i händerna på någon, redo att i realtid bryta en dålig intention, blir insteget enklare. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän arbetar för ett varmare samhälle mot utanförskap och mobbning. Därför skapade vi Fulfiltret – världens första app mot näthat som snällsäkrar ditt tangentbord genom att autocorrecta fula ord till fina. På så sätt förvandlas svordomar och skällsord till komplimanger och glädjespridare. Vid lansering fick appen stor global spridning och hyllades i press och sociala medier världen över. Total potentiell räckvidd beräknas vara ca 48 miljoner. Estimerat nationellt medievärde ca 8 miljoner. Ett flertal svenska skolor använder numera appen som ett verktyg för att diskutera näthat med eleverna.

Finans och försäkring

Best in Home.

Uppdragsgivare: Agria Djurförsäkring

Byrå: Smicker

Arbetsgrupp:
Smicker – Henrik Ströby, Projektledare
Smicker – Katarina Blass, Produktionsledare
Smicker – Anna Sager, Copywriter
Smicker – Anna-Karin Lundgren, AD/CD
Smicker – Emelie Stachewsky, Formgivare
Smicker – Jesper Eronn, CD
Agria Djurförsäkring – Öystein Berg, Chef affärsutveckling
Agria Djurförsäkring – Magnus Berglin, Marknadschef, affärsområde smådjur

Sammanfattning:
Kattägare är inte så bra på att försäkra sina katter. Agria ville få de här kattägarna att visa hur mycket deras katter egentligen är värda. Och att de är värda att försäkras. Agria visste att kattmänniskor verkligen älskar sina katter – men känslan når sällan hela vägen från hjärta till plånbok. Särskilt om katten inte är av det dyra slaget. Därför gav Agria 40.000 kattägare en rolig möjlighet att visa upp sin älskling. Det började med ett analogt utskick med en ”best in show”-rosett, känt från djurutställningar. Rosetten passade att sätta runt kattens huvud, men på vår rosett stod det ”Best in Home” – för alla katter, oavsett om det är en ras är ju lika älskade hemma. Kattägarna tryckte ut prisrosetten, fotade sin katt med rosetten på, skrev hur mycket katten betyder för dem och postade på Instagram. I kommentarfälten och i motiveringarna till varför deras katt skulle vinna så flödade känslorna. Intresset för kampanjen var så stort att Agria överöstes av förfrågningar om fler rosetter. Under kampanjperioden dubblades antalet sålda försäkringar tack vare att vi uppmärksammade och hyllade vanligt folks katter vilket gjorde deras ägare extra stolta och engagerade.

Fulfiltret.

Uppdragsgivare: Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän

Byrå: Stendahls

Arbetsgrupp:
Stendahls – Annie Gustavsson, PR
Stendahls – Karin Hedberg, Projektledare
Stendahls – Peter Ohlsson, Projektledare
Stendahls – Ulrika Hamrén, Redaktör
Stendahls – Ylva Nestmark, CD
Stendahls – Jenny Strandberg, AD
Stendahls – Rodrigo Vives, Mobilutvecklare
Stendahls – Kristian Gonzalez, AD
Stendahls – Oskar Johansson, AD
Stendahls – Jens Lorensson, Film
Stendahls – Theresé Bohlin Kinn, Copywriter
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän – Lisa E Höglund, Chef marknadskommunikation
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän – Fredrik Löfgren, Hållbarhetschef

Sammanfattning:
http://fulfiltret.com En tredjedel av barn och unga har någon gång blivit kränkta via mobil, surfplatta eller dator. Elaka ord skickas utan eftertanke och sårar någon vars reaktion du inte kan se. Något måste göras men att förändra ett oönskat beteende görs inte i en handvändning. Genom att sätta lösningen direkt i händerna på någon, redo att i realtid bryta en dålig intention, blir insteget enklare. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän arbetar för ett varmare samhälle mot utanförskap och mobbning. Därför skapade vi Fulfiltret – världens första app mot näthat som snällsäkrar ditt tangentbord genom att autocorrecta fula ord till fina. På så sätt förvandlas svordomar och skällsord till komplimanger och glädjespridare. Vid lansering fick appen stor global spridning och hyllades i press och sociala medier världen över. Total potentiell räckvidd beräknas vara ca 48 miljoner. Estimerat nationellt medievärde ca 8 miljoner. Ett flertal svenska skolor använder numera appen som ett verktyg för att diskutera näthat med eleverna.

Konsumtionsvaror och övriga tjänster

BabyBuzz

Uppdragsgivare: SCA/Libero

Byrå: Volontaire

Arbetsgrupp:
SCA Libero – Camilla Svensson, Marketing Manager Libero
Volontaire – Eva Nilsson, Projektledare
Volontaire – Patrick Kampmann, Senior Planner Strateg
Volontaire – Johanna Jöhncke, Producent
Volontaire – Andreas Hård af Segerstad, Digital Producent
Volontaire – Rasmus Nilsson, CD
Volontaire – Elisabet Fischer, Copy
Volontaire – Lucas Lima, AD
Volontaire – Niklaz Lönnqvist, AD
Volontaire – Kalle Mattsson, Formgivare
Volontaire – Christian Åkerhielm, PR strateg
Volontaire – Joakim Ohlsson, PR konsult
Birger & Blom
STOPP
Team Tony – Herman Nygren, Regissör
Zenithmedia

Sammanfattning:
Liberoklubben är Sveriges största föräldraforum – över 80% av landets småbarnsföräldrar och gravida är medlemmar. Den mest diskuterade frågan? ”Hur får jag min partner att bli mer delaktig under graviditeten?” Det blev briefen för Liberos nordiska kommunikation under 2015 – och resulterade i en helt ny produkt, framtagen tillsammans med medlemmarna i Liberoklubben. BabyBuzz är världens första armband för gravida föräldrar. När barnet sparkar i magen, skickas en vibration till den icke-gravida partnern i realtid. Armbandet ökar anknytningen till både mamman och barnet, samtidigt som det visar omvärlden att man ska bli förälder. En fullt fungerande prototyp utvecklades med hjälp av gravida par från Liberoklubben och testades live av Blondinbella under hennes graviditet. Nu lanseras en färdig produkt, med över sex månaders batteritid, på alla nordiska marknader. Men den är inte till salu – utan lånas ut gratis till gravida par via Liberoklubben.

First Person Lover

Uppdragsgivare: Björn Borg

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Petter Ödeen, Creative Director
Garbergs – Lotta Mårlind, Art Director
Garbergs – Sedir Ajeenah, Copywriter
Garbergs – William Löthman, Interactive Art Director
Garbergs – Ida Tenggren, Produktionsledare
Garbergs – Anna Frick, Projektledare
Garbergs – Hampus Mattsson, Co-creative
Garbergs – Michael Ring, Co-creative
Garbergs – Mattias Alfborger, Co-creative
RIVER/ISBIT – Frenne Hirani, Creative Director
RIVER/ISBIT – Markus Koos, Producent

Sammanfattning:
Björn Borgs lanserade sin kollektion vår -15 genom dataspelet First Person Lover. Spelet är en kärleksfull version av den mer våldsamma spelgenren First Person Shooter. All kommunikation utgick från spelet. Man kunde också köpa de fysiska produkterna genom spelet. Se kampanjsite: http://webcollection.se/bjornborg/fpl/integrated.html

Le Bon

Uppdragsgivare: LIDL

Byrå: INGO

Arbetsgrupp:
INGO – Josefine Richards, Copywriter
INGO – Rikard Holst, Art Director
INGO – Björn Ståhl, Creative Director
INGO – Joachim Ewert, Account manager
INGO – Marie Klinte, Account Director
INGO – Andreas Mandahus, Final art
INGO – Fredrik Lundberg, Digital design
INGO – Leon Phang, Planner
Colony – Markus Ahlm, Creative/Agency producer
Moxy – Anna Högkil, Event manager
Standart – Mackan Svanberg, Regissör
Standart – Matilda Sköld, Regissör
Standart – Nicole Zakrisson, Producent
Standart – Dea Zaracevic, Produktionsledare
KREAB – Martinus Rönneman, PR
KREAB – Linus Adolfsson, PR
Scream – Hans Hellgren, Account Director
Scream – Eric Sjöbeck, Digital
Scenograf – Fritjof Granström
Scenograf – Milan Arkic
Bloom in the park – Titti Qvarnström, Head Cheaf
Florist – Fredrik Larsson
Lidl – Caroline Forsshell, Kommunikationschef
Lidl – Hanna Berglund, Projektledare

Sammanfattning:
Det finns fortfarande de som tvivlar på att maten hos Lidl har hög kvalitet på grund av det låga priset. Väl medvetna om att den starkaste motiveringen för nya kunder är rekommendationer från ny-vunna kunder skapade Lidl ett event som skulle bli det yttersta beviset för deras kvalitet, både i form av utmaningen i sig men också i form av spridning av den verkliga upplevelsen från de som var där. Det skulle krävas något extra. Så Lidl antog den största av alla middagsutmaningar: Nobelbanketten. En av världens finaste menyer, som sedan 1909 serverats till kungligheter och professorer. För första gången någonsin blev den tillgänglig för folket. Vi riktade oss till svenskar i åldrarna 25-59 år med en Lidlbutik i närområdet. Målet var framförallt att locka de som suttit och suktat framför sändningen av Nobelbanketten under alla år. De som drömt om att få uppleva samma sak. Det fick dom. Le Bon-banketten speglade Nobel-banketten i allra minsta detalj. Bokstavligen. Till och med namnet är ett palindrom av Nobel. Den enda skillnaden var egentligen att ingredienserna kom från Lidl och att Le Bon-middagen även gick att beställa direkt till dörren. Efter att en inbjudan skickats ut till målgruppen sålde platserna till Le bon slut på bara ett par timmar.

The Catch Up Grant by Samsung.

Uppdragsgivare: Samsung Electronics Nordic AB

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Daniel Mencák, Creative
DDB Stockholm – Jessica Morales, Business Director
DDB Stockholm – Patrick Wilkorsz, Planner
DDB Stockholm – Rebecca Jerndahl Tepavac, Account Director
DDB Stockholm – Ulrica Carlsson, Account Manager
DDB Stockholm – Ulrika Sörensen, Account Manager
DDB Stockholm – Sebastian Reinbring, Graphic Designer
DDB Stockholm – Tor Westerlund, Graphic Designer
DDB Stockholm – Andreas Fabbe Andersson, Digital Director
DDB Stockholm – Katarina Mohlin, Digital Account Director
DDB Stockholm – Erik Sigblad, Digital Designer
DDB Stockholm – Martin Ruben, Digital Designer
ACNE Digital
Wenderfalck
Starcom
Zodiak Media

Sammanfattning:
Denna kampanj grundar sig i insikten om att en TV är som mest värdefull när vi streckkollar TV serier. Insikten resulterade i ett stipendium där man beviljades 100 dagar att kolla ikapp på TV serier – i lugn och ro. För att slippa hantera vardagssysslor och stress skickades stipendiaten till ett tibetanskt munkkloster i Himalaya för att kolla ikapp.

Kreativitet och innovation

Abused Emojis

Uppdragsgivare: BRIS

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Petter Ödeen, Creative Director
Garbergs – Sebastian Smedberg, Art Director
Garbergs – Erik Dagnell, Art Director
Garbergs – William Löthman, Interactive Art Director
Garbergs – Mattias Alfborger, Interactive Art Director
Garbergs – Per Forssberg, Copywriter
Garbergs – Robin Lidbom, Motion Director
Garbergs – Malin Boustedt, Produktionsledare
Garbergs – Andreas Engstrand, Projektledare
Garbergs – Beatrice Sztanska, Formgivare
Frilans – Olof Sjölund, Programmerare

Sammanfattning:
Abused Emojis är en samling emojis som gick att ladda ner till mobiltelefonen via en app och användas till då man skriver textbudskap. Det är 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Tanken är att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen.

Fel hand.

Uppdragsgivare: Hjärnfonden

Byrå: Volontaire

Arbetsgrupp:
Hjärnfonden – Sophie Ternheim, Press- och marknadsansvarig
Hjärnfonden – Anna Hemlin, Verksamhetschef och ställföreträdande Generalchef
Volontaire – Carl Unger, Projektledare
Volontaire – Jenny Hagblom, Projektledare, kundansvarig
Volontaire – Andreas Hård af Segerstad, Digital Producent
Volontaire – Lucas Lima, AD
Volontaire – Anna Werkell, Copy
Volontaire – Philip Cristofor, Digital Director
Volontaire – Sara Ekholm, Planner
Volontaire – Christian Åkerhielm, PR strateg
Frilans – Martin Steen, AD
Frilans – Andreas Bohman, Webbutvecklare
Volontaire – Joakim Ohlsson, PRkonsult

Sammanfattning:
Stroke är den vanligaste orsaken till fysiska handikapp hos vuxna och den tredje vanligaste dödsorsaken. Var 17:e minut drabbas någon i Sverige och tvingas lära sig grundläggande saker på nytt. Som att skriva. Men stroke är krångligt att förstå. Medieutrymmet är begränsat och möjligheten till rätt vård är ojämlik runtom i Sverige. Så hur ökar man kunskapen om sjukdomen samtidigt som man kräver rättvis rehabilitering, oavsett var man bor? Vi gav människor möjligheten att prova på sviterna av en stroke genom att skriva sin signatur – med fel hand. På felhand.se skrev över 200 000 människor under under vår namninsamling för bättre strokerehabilitering och spred den i sociala medier. Det ökade intresset för Hjärnfonden med 89 % och skapade en medial debatt om strokebehandling värd över 12 miljoner kronor – en ROI på 2 400 %. Men viktigast av allt: det gjorde en ganska komplicerad sjukdom väldigt enkel att relatera till.

First Person Lover.

Uppdragsgivare: Björn Borg

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Petter Ödeen, Creative Director
Garbergs – Lotta Mårlind, Art Director
Garbergs – Sedir Ajeenah, Copywriter
Garbergs – William Löthman, Interactive Art Director
Garbergs – Ida Tenggren, Produktionsledare
Garbergs – Anna Frick, Projektledare
Garbergs – Hampus Mattsson, Co-creative
Garbergs – Michael Ring, Co-creative
Garbergs – Mattias Alfborger, Co-creative
RIVER/ISBIT – Frenne Hirani, Creative Director
RIVER/ISBIT – Markus Koos, Producent

Sammanfattning:
Björn Borgs lanserade sin kollektion vår -15 genom dataspelet First Person Lover. Spelet är en kärleksfull version av den mer våldsamma spelgenren First Person Shooter. All kommunikation utgick från spelet. Man kunde också köpa de fysiska produkterna genom spelet.

Hatar träning.

Uppdragsgivare: Friskis & Svettis

Byrå: Åkestam Holst

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst – Andreas Ullenius, Creative Director
Åkestam Holst – Viktor Jacobsson, Copywriter
Åkestam Holst – Andreas Ekelund, Art Director
Åkestam Holst – Sara Clewemar, Projektledare
Åkestam Holst – Patrik Karlsson, Planner
Åkestam Holst – Alex Picha, Digital producent
Åkestam Holst – Sara Bellafesta, Formgivare
State Interactive – Produktionsbolag
Friskis & Svettis – Peter Wigert, Uppdragsgivare
Friskis & Svettis – Ingrid Hammarberg, Uppdragsgivare

Sammanfattning:
Bakgrund Tillsammans med idrottspsykologer och fitnessexperter lanserade Friskis & Svettis ett helt nytt träningsmedlemskap. Medlemskapet var ett digitalt träningsprogram som hjälper dig att komma förbi den punkt i träningen då du börjar njuta. Medlemskapet guidade dig genom olika övningar som skapats för att sakta få din kropp och själ att njuta av motion. Strategi Det finns tusentals svenskar som har gett upp sin träning. Trots vetskapen om att motion gör dig gott, är motivationen fortfarande inte tillräckligt stark och incitamenten för få. Lösning För att lansera medlemskapet hos målgruppen skapade vi en mycket direkt annons. På Blocket finns tusentals människor som har gett upp sin träning och nu säljer sina ”oanvända, nästan helt nya och mycket fräscha” träningsredskap. Vi handplockade de 300 mest sorgliga annonserna på vår egen webbplats och uppmanade annonsörerna att radera sina annonser på Blocket och ge träningsredskapet en sista chans. Om de antog utmaningen fick de chans att prova det nya medlemskapet helt kostnadsfritt. Resultat Efter två veckor var alla annonser utom 22 borta. Och Friskis fick 278 nya medlemmar som hade gett upp sin träning.

ICA Hälsorabatt.

Uppdragsgivare: ICA

Byrå: KING

Arbetsgrupp:
KING – Frank Hollingworth, Creative Director
KING – Martin Sööder, Copywriter
KING – Adam Gäfvert, Art Director
KING – Sunit Mehrotra, Account Supervisor
KING – Anna Sjöberg, Account Manager
KING – Johan Tesch, Digital Director
KING – Thomas Larsson, Digital Director
KING – Jesper Stein, Art Director
KING – Jonas Yrlid, Art Director
KING – Nima Stillerud, Art Director
KING – Pontus Thorén, Copywriter

Sammanfattning:
Ett av ICAs stora mål är att förknippas med hälsa och sundare matvanor. Men ICAs egna hälsosortiment – Gott Liv – visade sjunkande siffror. Vi hittade en tydlig insikt: majoriteten av de som börjar röra på sig förändrar också sina matvanor. Där föddes idén med att skapa en hälsoapp med parollen ”Ju mer du rör på dig desto mer rabatt får du” – på Gott Liv-varor. Vi gav dig rabatt för varje kilometer du sprungit eller gått. När du kom upp till 25% laddades rabatten direkt på ditt ICA-kort. Sedan drogs rabatten automatiskt när du handlade på ICA. Då och då kryddade vi med extra rabattutmaningar för morgonpromenader och kvällsjoggar. Vi lanserade appen med en film med Ulf i huvudrollen, annonser utomhus och digitalt. Appen fick ett väldigt stort genomslag. Försäljningen av Gott-Liv varor steg med hela 48 %, över 160 000 personer laddade ner appen och ICA tog ett stort kliv mot att förknippas mer med hälsa. Och på köpet fick vi fick en massa svenskar att både röra på sig och äta lite bättre.

Le Bon

Uppdragsgivare: LIDL

Byrå: INGO

Arbetsgrupp:
INGO – Josefine Richards, Copywriter
INGO – Rikard Holst, Art Director
INGO – Björn Ståhl, Creative Director
INGO – Joachim Ewert, Account manager
INGO – Marie Klinte, Account Director
INGO – Andreas Mandahus, Final art
INGO – Fredrik Lundberg, Digital design
INGO – Leon Phang, Planner
Colony – Markus Ahlm, Creative/Agency producer
Moxy – Anna Högkil, Event manager
Standart – Mackan Svanberg, Regissör
Standart – Matilda Sköld, Regissör
Standart – Nicole Zakrisson, Producent
Standart – Dea Zaracevic, Produktionsledare
KREAB – Martinus Rönneman, PR
KREAB – Linus Adolfsson, PR
Scream – Hans Hellgren, Account Director
Scream – Eric Sjöbeck, Digital strateg
Scenograf – Fritjof Granström
Scenograf – Milan Arkic
Bloom in the park – Titti Qvarnström, Head Cheaf
Florist – Fredrik Larsson
Lidl – Caroline Forsshell, Kommunikationschef
Lidl – Hanna Berglund, Projektledare

Sammanfattning:
Det finns fortfarande de som tvivlar på att maten hos Lidl har hög kvalitet på grund av det låga priset. Väl medvetna om att den starkaste motiveringen för nya kunder är rekommendationer från ny-vunna kunder skapade Lidl ett event som skulle bli det yttersta beviset för deras kvalitet, både i form av utmaningen i sig men också i form av spridning av den verkliga upplevelsen från de som var där. Det skulle krävas något extra. Så Lidl antog den största av alla middagsutmaningar: Nobelbanketten. En av världens finaste menyer, som sedan 1909 serverats till kungligheter och professorer. För första gången någonsin blev den tillgänglig för folket. Vi riktade oss till svenskar i åldrarna 25-59 år med en Lidlbutik i närområdet. Målet var framförallt att locka de som suttit och suktat framför sändningen av Nobelbanketten under alla år. De som drömt om att få uppleva samma sak. Det fick dom. Le Bon-banketten speglade Nobel-banketten i allra minsta detalj. Bokstavligen. Till och med namnet är ett palindrom av Nobel. Den enda skillnaden var egentligen att ingredienserna kom från Lidl och att Le Bon-middagen även gick att beställa direkt till dörren. Efter att en inbjudan skickats ut till målgruppen sålde platserna till Le bon slut på bara ett par timmar.

Malaco godisgömmor.

Uppdragsgivare: Cloetta Malaco

Byrå: KING

Arbetsgrupp:
KING – Frank Hollingworth, Creative Director
KING – Hedvig Hagwall Bruckner, Copywriter
KING – Lotta Ågerup, Art Director
KING – Sunit Mehrotra, Account Supervisor
KING – Peter Preisler, Account Director
KING – Lena Ivarsson, Account Manager
KING – Per Wilson, Planner

Sammanfattning:
Malaco godisgömmor – hjälper vuxna att ha lördag hela veckan. Genom att ta fram en serie fysiska produkter som målgruppen ville ha (och dessutom har nytta av) skapade Malaco något att tala om, dela, ge bort och visa upp på ett relevant sätt i tillsammans med sitt godis.

TUI Smartband – Fritidsresors smarta armband förenklar semestern.

Uppdragsgivare: Fritidsresegruppen

Byrå: Fritidsresegruppen CRM / TUI

Arbetsgrupp:
TUI Group – Maria Bobrowska, Project Manager / Product Owner
Fritidsresor / TUI Nordic – Elin Sjöberg, Nordic Project Manager / Product Owner
Fritidsresor / TUI Nordic – Katrina Lindqvist, Digital Art Director
Fritidsresor / TUI Nordic – Sara Mundt-Petersen, Head of CRM
Fritidsresor / TUI Nordic – Ann-Louise Ehrl, Digital Product Owner

Sammanfattning:
Fritidsresors smarta armband tar semesterupplevelsen till nästa nivå. TUI Smartband är ett 3-i-1-armband som kopplar ihop kund, olika datakällor och digitala devices. Syftet är att skapa en härligare semesterkänsla och kundnytta. TUI Smartband är gästernas nyckel till rum och gym, den styr air-condition och lampor på rummet och gästerna kan beställa på restauranger eller i baren. Samtidigt kan man hålla koll på inköpen via appen Min Semester. Fritidsresor har kombinerat olika tekniker för att erbjuda denna kundnytta, det är en unik kombination av RFID-teknik, BLE-sensorer och betallösning kopplat till appen. Under sommaren har projektet gått från idé till genomförande och införts på ett av Fritidsresors familjehotell Blue Village i Turkiet. I utvärderingen gav kunderna TUI Smartband betyget 9 av 10 i användbarhet och 59% av kunderna sade att de skulle rekommendera TUI Smartband och att den bidrog till en härligare semester.

Kundlojalitet

Från hjärta till hjärna!

Uppdragsgivare: Hjärnfonden

Byrå: Abakus

Arbetsgrupp:
Abakus – Therese Bengtsson, Projektledare/strateg
Hjärnfonden – Fredrik Gejrot, Projektledare insamling
Hjärnfonden – Sophie Ternhiem, Press- och marknadsansvarig
Abakus – Tom Magnusson, Copy
Abakus – Malin Björnung, Produktionsledare
Abakus – Tom Skillgate, Art
Hjärnfonden – Anna Hemlin, Tf. Generalsekreterare

Sammanfattning:
Vår resa började hösten 2013. Hur gör en välgörenhetsorganisation som vill ha lojala givare? Ger man dem nålar att sätta på kragen eller skickar man ut medlemskort? Vi valde en helt annan väg. Vi byggde vår kommunikation kring verkliga intervjuer som berör och engagerar. Vi lade mycket energi på att se över vem som ger gåvor till Hjärnfonden och varför. Vi anpassade sedan hur vi pratar med dessa givare, vad vi berättar i inledningsfasen och över tid. Sedan testade vi. Allt. Idag kostar hjärnsjukdomarna det svenska samhället 165 miljarder kronor – varje år. Det är enorma summor, men lidandet som dessa sjukdomar orsakar är om möjligt värre. Genom Hjärnfondens lojalitetsarbete och insamlingsfokus har vi lyckats samla in: 2013 – 22 243 000 kr 2015 – 37 254 000 kr, ökning med 67% Vi har fokuserat på alla svenskar som har ett engagemang i frågan. Därigenom har vi inte bara lyckats skapa lojalare givare. Vi har också bidragit till att ge fler svenskar ett friskare och värdigare liv. Det är riktigt bra!

Från rabattjägare till känslomässigt engagerad

Uppdragsgivare: SF Bio

Byrå: Ruth / Baltasar

Arbetsgrupp:
Baltasar – Gabrielle Grette, Projektledare
Ruth – Henrik Täppmark, Creative director
Ruth – Linn Sundqvist, Art director
Ruth – Lia Merkel, Copywriter
Ruth – Magnus Welander, Grafisk formgivare
Ruth – Anders Nilsson, Final art
Ruth – Dan Göransson, Copywriter
SF Bio – Maria Rosén, Customer Loyalty Manager
SF Bio – Matilda Herrgård Helzen, Project Manager Bioklubben
SF Bio – Daniel Johansson, Redaktör Digitala medier
SF Bio – Emelie Nordborg, Redaktör sociala medier
Actionist – Digital produktion

Sammanfattning:
BIOKLUBBEN ”Från rabattjägare till känslomässigt engagerad – hur Bioklubbens medlemmar blev både lojalare och mer lönsamma.” Bioklubben vill ha långsiktigt lojala kunder. För att lyckas, mäter vi mot tre konkreta mål: Ökning av nya medlemmar, hur ofta de går på bio, samt hur mycket de spenderar i biokiosken. Tidigare fokuserade Bioklubben på poängsamling och rabatter. Det gav nya medlemmar. Men gjorde också befintliga medlemmar passiva. För tre år sedan lade vi därför om strategin och slutade prata rabatter. För att istället fokusera på något våra medlemmar bryr sig om på riktigt – film och själva bioupplevelsen. Strategin sammanfattades i konceptet ”Välkommen till klubben för alla bioälskare”. Sedan dess har vi lyckats vända rabattjägarna till stolta, engagerade medlemmar. Dessutom har vi fått andra biobesökare att vilja delta i det vi gör. Resultatet? Över förväntan. Klubben har vuxit med 97%. Vilket är 485 000 fler bioälskare. Dessa går dessutom mycket oftare på bio. Och spenderar för 15% mer i kiosken.

Statoil EXTRA; Going the EXTRA mile.

Uppdragsgivare: Statoil Fuel & Retail

Byrå: Kaplan

Arbetsgrupp:
Statoil Fuel & Retail – Inga-Lill Petersson, Senior specialist Loyalty Marketing
Statoil Fuel & Retail – Jonna Almstedt, Senior Specialist B2C Card Products
Statoil Fuel & Retail – Eskild Sundsfjord, Research and customer analyst at Statoil Fuel & Retail
Statoil Fuel & Retail – Sondre Wassås, Director CRM & Loyalty
Kaplan Loyalty Management – Sofie Ryd, Account Director
Kaplan – Ann-Charlotte Hellström, Director advance analytics
Kaplan – Caroline Neuman Lindberg, Account Manager
Kapaln – Henrik Löwemark, AD
Kaplan – Maria Lindahl, Copy
Kaplan – Mimi Åkesson, Copy
Kaplan – Martin Elfsberg, CRM Analyst
Kaplan – Linda Hellström, Senior Strategist
Kaplan – Eva Klasson, Senior Strategist
Kaplan – Jonas Nyblom, Lead developer
Kaplan – Johan Nilsson, Lead developer
Kaplan – Susanne Åkerberg, Final Art
Kaplan – Filip Erlandsson, Campaign Execution
Kaplan – Anna Sundin, Client Director

Sammanfattning:
Bensinstationsmarknaden kännetecknas av stenhård konkurrens då produkten i grunden är homogen och de flesta kunderna ser det som en lågengagemangsprodukt. Statoil ville lansera ett lojalitetsprogram som skulle engagera kunderna, serva varje kund på ett unikt sätt, differentiera Statoils varumärke och erbjudande mot kund, och dessutom göra kunddata tillgängligt på bred front i organisationen. Vi startade en resa mot lojalitet och kundinsikt, med att successivt bygga upp grundstenarna i ett lojalitetsprogram, för att i förlängningen addera alltmer avancerade byggklossar på vägen mot en personlig och intressant kundbearbetning. Från 2013-2015 har vi lanserat Statoil EXTRA på 6 marknader, fått ett enormt genomslag i kundupptag, byggt spännande lösningar kring relevans samt skapat en väsentlig merförsäljning och marginaltillskott. Men det vi är mest stolta över är engagemanget hos stationspersonalen och hur EXTRA blivit en viktig del i dialogen mellan kunder och personal – i varje kundmöte.

Resor, transporter & fordon

Appen Min semester – kommunicera direkt med guiderna på resmålet.

Uppdragsgivare: Fritidsresegruppen

Byrå: Fritidsresegruppen CRM och TUI

Arbetsgrupp:
Fritidsresor / TUI Nordic – Sara Mundt-Petersen, Head of CRM
Fritidsresor / TUI Nordic – Elin Sjöberg, Digital Product Owner
Fritidsresor / TUI Nordic – Ann-Louise Ehrl, Product Owner for Guide Online
Fritidsresor / TUI Nordic – Patrick Thörn, Head of Ancillaries
Fritidsresor / TUI Nordic – Katrina Lindqvist, Digital Art Director

Sammanfattning:
Fritidsresors app Min semester utgår från kundernas behov innan och under semestern. Flygtider, väder och fakta om resmål och hotell – allt paketerat för kundens specifika resa. Eftersom Fritidsresor ser CRM som mer än erbjudanden ville vi skapa riktiga kundrelationer. Vi lyfte därför in direktkontakt med experterna på plats – det vill säga våra guider. Varje kunds fråga får ett personligt svar inom 30 min, vilket innebär att man inte längre behöver gå upp till receptionen med sandiga fötter en specifik tid. Frågorna kan gälla restaurangtips, lokala marknader, om det serveras glutenfri pasta på hotellet till om det finns ett viss blöjvarumärke i affären – frågor som ibland inte ens Google kan svara på. Fritidsresor når 98% av kunderna genom sin digitala guideservice. Kundnöjdheten för Fråga Guiderna är skyhög och Fritidsresor har tagit det traditionella personliga mötet in i den digitala världen med bravur. Betyg: 4,5 av 5 i App Store.

Explore Stockholm – Sightseeing reinvented.

Uppdragsgivare: Taxi Stockholm

Byrå: We Are Yours

Arbetsgrupp:
We Are Yours – Fredrik Stutterheim, Creative director
We Are Yours – Kalle Wahlström
We Are Yours – Filip Nordin, Design
We Are Yours – Jonas Stenqvist, Head of Production
We Are Yours – Rickard Skogtoft, Tech
We Are Yours – David Genelid, Tech
Taxi Stockholm – Mathias Ewert, Creative Director
Taxi Stockholm – Jonas Åfeldt, Project manager
Taxi Stockholm – Natalia Santos, Head of Press
Taxi Stockholm – Carina Herly, Marketing manager
A-One – Anton Berg, Manuscript / Writer
Underton – Ola W Tappert, Music & Sound
Underton – Martin Skog, Music & Sound
Pointbreak – Caroline Friedman, Producer
Pointbreak – Michel Z, Producer
B-reel – Lia Eliasson, Producer
B-reel – Nathan Grossman, Producer
B-reel – Olof Berglind, Producer

Sammanfattning:
Explore Stockholm är en interaktiv sightseeing som upplevs i taxin. Baserat på bilens position berättar vi i realtid historier med en berättarröst från högtalarna och rörliga bilder på två skärmar. Resenären väljer guidetur efter intresse – historia, crime, nattliv, shopping och temat avgör vilka platser som besöks och vilka historier som upplevs. Genom att erbjuda en upplevelse snarare än transport breddade vi inte bara Taxi Stockholms position utan även stadens guideutbud. Det gav turistpersonal & turister ett samtalsämne bortom transferpriser. Resultat – rekordsommar & helt ny intäktsmodell.

Find Your Swede.

Uppdragsgivare: VisitSweden

Byrå: Volontaire

Arbetsgrupp:
VisitSweden – Sofia Kinberg, Global Marketing Director VisitSweden
VisitSweden – Nils Persson, Global Digital Business Manager VisitSweden
VisitSweden – Ami Hovstafius, Country Manager, UK VisitSweden
Volontaire – Jenny Hagblom, Projektledare
Volontaire – Sara Ekholm, Planner
Volontaire – Patrick Kampmann, Senior Planner/Strateg
Volontaire – Sanna Tidbeck, Producent
Volontaire – Andreas Hård af Segerstad, Digital Producent
Volontaire – Rasmus Nilsson, CD
Volontaire – Niklaz Lönnqvist, AD
Volontaire – Anna Werkell, Copy
Volontaire – Malin Runefelt, Copy
Volontaire – Anne Hellman Vold, Designer
Volontaire – Christian Åkerhielm, PR strateg
Volontaire – Joakim Ohlsson, PR konsult
We Are Yours
Pick
Esbjörn Johansson, Psykolog och beteendevetare

Sammanfattning:
Finns det en annan person som är precis som du? Find Your Swede är ett socialt experiment och en personlig guide som hjälper människor i hela världen hitta sin dubbelgångare i Sverige. I en tid av ökad polarisering vill VisitSweden bevisa att människor är mer lika än olika. Tillsammans med en psykolog har de utvecklat en tjänst som kopplar ihop två likasinnade personer baserat på intressen och värderingar. Efter ett omfattande personlighetstest får de två en unik inblick i varandras liv via Instagram och DM. Resenärer får en personlig guide i Sverige och vanliga svenskar blir ambassadörer, i linje med VisitSwedens strategi sedan lanseringen av landets twitterkonto 2011. Find Your Swede lanserades i sin första version 2015 och fick ett överväldigande mottagande på den brittiska marknaden. Fler än var fjärde besökare har genomfört hela testet. Med en måluppfyllelse på over 200% lanseras projektet nu globalt, med målet att få alla som kommer till Sverige att känna sig som hemma.

Samhällsservice, utbildning och ideellt

5 minuter i hemlöshet.

Uppdragsgivare: Göteborgs Stadsmission

Byrå: Dear Friends & Shout

Arbetsgrupp:
Dear Friends & Shout – Calle Österberg, Art Director / CD
Dear Friends & Shout – Daniel Röjnemark, Copywriter / CD
Dear Friends & Shout – Katarina Amnéus, Projektledare
Dear Friends & Shout – Johan Falk Digital, Art Director
Dear Friends & Shout – Karl Isaksson, Retusch
Dear Friends & Shout – Johan Olsson, Technical Director
Dear Friends & Shout – David Skoog, Front End Developer
Dear Friends & Shout – Stefan Gustavsson, Senior Advisor
Dear Friends & Shout – Frida Bresander, Projektledare
Oddway Film production – Richard Tsalikis, Producent
Frilans – Hector Apelgren, Regissör
Oddway Film production – Pierre Wernäng, DOP
Copture film – Joakim Näzell, 360 film producer

Sammanfattning:
Med målet att skapa uppmärksamhet kring de hemlösas situation i Göteborg och att samla in pengar till ett nytt akutboende tog Göteborgs Stadsmission tekniken till hjälp. Vi ville se vad som hände med människor när de kom närmare hemlöshet än de någonsin varit tidigare. Förändrar det något? Kan vi till och med förändra verkligheten med hjälp av den virtuella verkligheten? Vi återskapade en verklig situation och miljö med människor som själva upplevt hemlöshet. Sedan filmade vi det i 360 grader och bjöd in människor att i 5 minuter uppleva en livssituation som många Göteborgare lever i varje dag dygnet runt. Vi dokumenterade reaktionerna i en film. Filmen spreds på nätet och uppmanade till att stödja arbetet med att bygga ett nytt akutboende. För de med egna VR-glasögon gick det även att ladda ner 360-filmen via Stadsmissionens hemsida.

Abused Emojis.

Uppdragsgivare: BRIS

Byrå: Garbergs

Arbetsgrupp:
Garbergs – Petter Ödeen, Creative Director
Garbergs – Sebastian Smedberg, Art Director
Garbergs – Erik Dagnell, Art Director
Garbergs – William Löthman, Interactive Art Director
Garbergs – Mattias Alfborger, Interactive Art Director
Garbergs – Per Forssberg, Copywriter
Garbergs – Robin Lidbom, Motion Director
Garbergs – Malin Boustedt, Produktionsledare
Garbergs – Andreas Engstrand, Projektledare
Garbergs – Beatrice Sztanska, Formgivare
Frilans – Olof Sjölund, Programmerare

Sammanfattning:
Abused Emojis är en samling emojis som gick att ladda ner till mobiltelefonen via en app och användas till då man skriver textbudskap. Det är 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Tanken är att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen. Se mer på http://webcollection.se/bris/abusedemojis/

Business Like a Swede.

Uppdragsgivare: TCO

Byrå: ANR BBDO

Arbetsgrupp:
ANR BBDO – Andreas Lönn, Art Director
ANR BBDO – Stephanie Moradi, Copywriter
ANR BBDO – Pontus Karlsson, Projektledare/kundansvarig
ANR BBDO – Maria Fager, Produktionsledare
ANR BBDO – Camilla Westman, PR-ansvarig
ANR BBDO – Channa Rogsten, PR-specialist
ANR BBDO – Anna Jensen, Planner
ANR BBDO – William Bjönstjerna, Grafisk designer
Marcus Price – Marcus Price, Musikproducent/artist
Ana Diaz – Ana Diaz, Artist
Callboy – Igor Zimmermann, Regissör
Callboy – Sofia Björkman, Producent
Callboy – Nils Ljunggren, Executive producent
TCO – Per Karlberg, Projektledare
TCO – Petra Jankov Picha, Ansvarig sociala och digitala medier

Sammanfattning:
För att öka kunskapen om den svenska partsmodellen som bygger på samarbetet mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer skapade TCO kampanjen Business Like a Swede. Syftet var att fördjupa kunskapen om modellen framförallt hos målgruppen unga akademiker, dvs de som kommer leda Sverige i framtiden. Målsättningen var att de skulle förstå hur partsmodellen gynnar såväl arbetstagare som arbetsgivare. En tuff utmaning med tanke på att många upplever svenska partsmodellen som ganska tråkig och komplicerad. Därför valde vi att genom musik förklara den på ett enkelt och underhållande sätt som tilltalar målgruppen och gör det lätt för dem att dela. Det vägvalet resulterade i en musikvideo där får vi följa en amerikansk VD och hennes anställda tillsammans göra upp om villkoren på arbetsplatsen i en rap-duett. Med 30+ nyhetsinslag, tusentals delningar från starka opinionsbildare, och Stefan Löfven som kallar sig själv ”Business Like a Swedish statsminister” i ett tal satte vi partsmodellen på agendan. Vi nådde 1/4 utav alla unga akademiker i Sverige och 83 % utav de som tog del utav kampanjen anser att svenska partsmodellen är bra för både arbetsgivare och arbetstagare.

Fel hand.

Uppdragsgivare: Hjärnfonden

Byrå: Volontaire

Arbetsgrupp:
Hjärnfonden – Sophie Ternheim, Press- och marknadsansvarig
Hjärnfonden – Anna Hemlin, Verksamhetschef och ställföreträdande Generalchef
Volontaire – Carl Unger, Projektledare
Volontaire – Jenny Hagblom, Projektledare, kundansvarig
Volontaire – Andreas Hård af Segerstad, Digital Producent
Volontaire – Lucas Lima, AD
Volontaire – Anna Werkell, Copy
Volontaire – Philip Cristofor, Digital Director
Volontaire – Sara Ekholm, Planner
Volontaire – Christian Åkerhielm, PR strateg
Frilans – Martin Steen, AD
Frilans – Andreas Bohman, Webbutvecklare
Volontaire – Joakim Ohlsson, PR konsult

Sammanfattning:
Stroke är den vanligaste orsaken till fysiska handikapp hos vuxna och den tredje vanligaste dödsorsaken. Var 17:e minut drabbas någon i Sverige och tvingas lära sig grundläggande saker på nytt. Som att skriva. Men stroke är krångligt att förstå. Medieutrymmet är begränsat och möjligheten till rätt vård är ojämlik runtom i Sverige. Så hur ökar man kunskapen om sjukdomen samtidigt som man kräver rättvis rehabilitering, oavsett var man bor? Vi gav människor möjligheten att prova på sviterna av en stroke genom att skriva sin signatur – med fel hand. På felhand.se skrev över 200 000 människor under under vår namninsamling för bättre strokerehabilitering och spred den i sociala medier. Det ökade intresset för Hjärnfonden med 89 % och skapade en medial debatt om strokebehandling värd över 12 miljoner kronor – en ROI på 2 400 %. Men viktigast av allt: det gjorde en ganska komplicerad sjukdom väldigt enkel att relatera till.

Telekom, IT och energi

Lyrik på buss 73.

Uppdragsgivare: Vattenfall

Byrå: DDB Stockholm

Arbetsgrupp:
DDB Stockholm – Lisa Björnberg, Business Director
DDB Stockholm – Linda Bryttmar, Produktionsledare
DDB Stockholm – Frida Siversen Ljung, Creative Copywriter
DDB Stockholm – Viktor Arve, Creative Art Director
DDB Stockholm – Johan Dahlqvist, Creative
DDB Stockholm – Mia Engström, Digital Producer
DDB Stockholm – Astrid Kowalczyk, Digital Growth Manager
DDB Stockholm – Andreas Blombäck, Digital Designer
DDB Stockholm – Niklas Johansson, Art Director
DDB Stockholm – Christer Klinth, Copywriter
DDB Stockholm – Patrick Wilkorsz, Planner
DDB Stockholm – Simon Strand, PR
DDB Stockholm – Daniel Israeli, Special Production Producer
DDB Stockholm – Olle Langseth, CD
Vattenfall – Karin Lundqvist, Director Marketing Communication
Vattenfall – Cecilia Björklund, Project Manager, Marketing Communication
Vattenfall – Mats Hökdahl, Digitial campaign manager
Vattenfall – Per Kristensen, Head of Marketing Communication Strategy
DDB House – Johan Svensson, Agency Producer
Film De Liberte – Niklas Fröberg, Director
Film De Liberte – Christer Kilden, Producer
DDB House – Åsa Ewaldh, Post producer
DDB House – Andreas Bjerner, Additional Film material
DDB House – Johannes Gustafsson, Online editor
DDB House – Haris Badic, Offline editor
DDB House – Pablo Dias, Online editor
Erik Hagman – Erik Hagman, Fotograf
DDB Stockholm – Christian Björnerhag, Retouch
IUM – Anette Anderson, Head of Strategy

Sammanfattning:
Vattenfall har varit med och lanserat Sveriges första (och vid tidpunkten enda) elbusslinje. Så för att uppmärksamma folk på det lite magiska med en elresa lät vi bussens batteridrivna tystnad fyllas av rösterna från sex författare, som framförde nya och specialskrivna stycken från fri brief. ”Lyrik på buss 73″ blev ett kulturevenemang där den som ville kunde boka biljetter till de 12 turerna gratis på nätet – eller lyssna via livestreaming. Sverige bjöds in via TVC:er & banners, men också genom författarnas egna kanaler. Inför eventet gjorde vi online-content med intervjufilmer om författarnas inspiration, och förutom direkt i streamen kunde man lyssna på styckena efteråt. Kampanjen togs upp av b.l.a. SR men spreds också genom teknikbloggar, bibliotekarier, evenemangssidor och fans. Det tekniskt avancerade fordonet åkte ända in i kultursidorna på DN. Bussarna blev fullbokade, de framförda styckena varmt applåderade – och kampanjen i sig nådde högst i liking någonsin för Vattenfall.

Solcellsguiden.

Uppdragsgivare: Vattenfall

Byrå: MRM//McCann

Arbetsgrupp:
MRM//McCann – Erik Frisell, Account Director
MRM//McCann – Fredrik Hildebrand, Creative Director
MRM//McCann – Fredrik Sundqvist, Copywriter
MRM//McCann – Tobias Vermehren, Digital Design
MRM//McCann – Erik Olsson, Art Director
MRM//McCann – Karolina Tysell, Account Manager
MRM//McCann – Johan Ardlin, Developer
MRM//McCann – Eric Gullberg, Interaction Design
MRM//McCann – Marcus Johansson, Developer
MRM//McCann – Johan Blomström, Strategy Director
MRM//McCann – Sofia Finnman-Larsson, Account Manager
MRM//McCann – Guillaume Payen, Digital Design
MRM//McCann – Arnolds Verins, Developer
MRM//McCann – Charlotta Klintmark, Interaction Design
Vattenfall – Mats Hökdahl, Digital Campaing Manager
Vattenfall – Johanna Wahlberg, Team Leader Online Sales
Vattenfall – Åsa Landberg, Market Manager Energy Related Products and Services

Sammanfattning:
Solen som energikälla väcker mer intresse än någonsin. Ändå har det varit svårt för landets hushåll och villaägare att få grepp om tekniken och förstå effekten av att installera solcellspaneler. Trösklarna är helt enkelt för många. Tillsammans med Vattenfall har vi skapat den banbrytande Solcellsguiden – ett verktyg på vattenfall.se som med hjälp av Google Maps enkelt låter dig rita ut ditt tak och därigenom räkna ut hur mycket energi just du kan få från solen. Vi använde dessutom tekniken bakom Solcellsguiden till att skapa en ny typ av bannerlösning på Hemnet. När du gick in på en bostadsannons letade bannern fram bostaden på Google Maps i realtid. Du kunde sedan direkt i bannern räkna fram husets potential för solceller.

Welcome home, Z.

Uppdragsgivare: E.ON Sverige / Malmö FF

Byrå: M&C Saatchi

Arbetsgrupp:
M&C Saatchi
E.ON – Maria Rode, Brand Manager
E.ON – Jakob Holmström, Presschef
E.ON – Elisabeth Harsem, Group Manager
WOW Events – Event
HSB Malmö
Unreel – Produktionsbolag
Mänsklig Teknik – Mikael Israelson, Laserspecialist
Droneify – Drönarfotograf
Malmö FF – Fotbollsförening

Sammanfattning:
Malmö FF har gett världen många stjärnor och Zlatan Ibrahimović är utan tvekan den största. I höstas återvände han till Malmö med sitt Paris Saint-Germain FC för att möta sin barndomsklubb i en historisk Champions League match.

Briefen: Hur kan vi aktivera sponsorskapet mellan MFF och E.ON och hälsa honom välkommen hem när det bara är Champions Leauges egna sponsorer som får förekomma på arenan? Och att nå ut på ett sätt som är relevant både för sammanhanget och för E.ON då mediebruset kring matchen är enormt?

Aktiviteten tajmades med Zlatans ankomst till Malmö och den stora presskonferensen dagen innan matchen.

Nordens högsta byggnad Turning Torso blev en gigantisk digital reklamtavla för meddelandet; ett lysande Z där balkarna just formar ett Z. Elen kom från E.ON:s förnybara energikällor.

Resultatet blev en digital hälsning riktad till en enda person men som omtalades världen över. Alla svenska och en mängd internationella medier tog upp händelsen. Med +3,85 miljoner interaktioner och en total räckvidd på +930 miljoner impressions blev det den mest trendande nyheten för dagen.

I E.ONs brandtracker skedde en markant ökning av både word-of-month och positivt buzz kring E.ON som varumärke under samma vecka.

Bäst av allt; vi nådde 100% räckvidd och respons i den primära målgruppen: Zlatan uppmärksammade tilltaget och utryckte sin tacksamhet under presskonferensen! Och nära nog 100 % räckvidd i den sekundära målgruppen; sportjournalister på plats i Malmö och anställda inom E.ON.

Senare ersattes Z med MFF:s emblem för att uppmana alla Malmö FF anhängare att fokusera på den viktiga matchen.

Underhållning

Click or Treat

Uppdragsgivare: Liseberg

Byrå: DDB Göteborg

Arbetsgrupp:
DDB Göteborg – Andréas Silverblad, Art Director
DDB Göteborg – Johan Nathell, Copywriter
DDB Göteborg – Ashkan Azadi, Planner
DDB Göteborg – Nils Rylén, Projektledare
DDB Göteborg – Marie Molander, Produktionsledare
DDB Göteborg – Linda Engström, Originalare
DDB Göteborg – Johan Olsson, Creative Technology / Experience Design
DDB Göteborg – Sebastian Otarola, Creative Technology / Experience Design
Fully Flared – Produktionsbolag
Liseberg – Robert Arvidsson, Marknadschef
Liseberg – Anna Flygare, Kampanjansvarig
Liseberg – Markus Ruotsalainen, Digitalansvarig

Sammanfattning:
Halloween är en ny gastkramande säsong på Liseberg. För att uppmärksamma detta ville vi hjälpa målgruppen att skrämmas på ett överraskande sätt. Så vi skapade den digitala direktkampanjen ”Click or Treat” och inledde ett samarbete med landets största nyhetssajt Aftonbladet.se. Kollaborationen möjliggjorde sedan att vem som helst kunde manipulera innehållet – och addera ett skrämsellager – på deras nöjessidor.

Publiksläppet

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger inc.

Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Arbetsgrupp:
Saatchi & Saatchi – Stockholm Erik Hiort af Ornäs, Art director
Saatchi & Saatchi – Stockholm Petter Dixelius, Copywriter
Saatchi & Saatchi – Stockholm Gustav Egerstedt, Creative director
Saatchi & Saatchi – Stockholm Louise Erdman Sundh, Grafisk formgivare
Saatchi & Saatchi – Stockholm Elin Johansson, Projektledare
Saatchi & Saatchi – Stockholm Louise Persson, Produktionsledare
Saatchi & Saatchi – Stockholm Nina Lee, Community manager
Saatchi & Saatchi – Stockholm Fredrika Frenkiel, Produktionsledare
Föreningen Popaganda / Luger – Niklas Jonsson, Festivalarrangör
Föreningen Popaganda / Luger – Helen Allvin, Festivalarrangör
Föreningen Popaganda / Luger – Niklas Ek, Festivalarrangör
Föreningen Popaganda / Luger – Simon Ahlgren, Festivalarrangör

Sammanfattning:
Den bästa reklam Popaganda kan få är av de som redan köpt biljett, som får sina vänner att gå också. Vi vände på steken och släppte besökarna istället för artisterna. Det gjorde att försäljningen tog fart när endast ett fåtal artister var bokade.

Zombie Kiss Cam

Uppdragsgivare: Gröna Lund

Byrå: Pool

Arbetsgrupp:
Pool – Pj Lindqvist, Art Director
Pool – Björn Wigenius, Copywriter
Pool – Eva Inde, Produktionsledare
Pool – Johanna Törnblom, Produktionsledare
Pool – Arvid Axland, Strateg
Pool – Jenny Åberg-Hüttner, Creative Director
Pool – Emma Sandler, Originalare
Pool – Max Kjellberg, Praktikant
Stopp – Lisen Stålberg-Olmert, Head of Stopp Interactive
Stopp – Fredrik Broander, Regissör
Stopp – Sarah Grey, Producent

Sammanfattning:
En fullsatt biograf fnissar åt paret som pussas på bioduken. Sekunderna senare skriker hela salongen av skräck. Med skrämmande fart spreds Gröna Lunds zombieattack från biografen i Stockholm på de sociala nätverken och hypen om deras nya attraktion var ett faktum.

Personliga priser

Årets AD

Erik Dagnell
Mattias Alfborger
Sebastian Smedberg
William Löthman

För: Abused Emojis

Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: BRIS

Lotta Mårlind
William Löthman

För: First person lover

Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: Björn Borg

Lina Elfstrand
Patrik Pagréus
Tove Langseth

För: Say Blue

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Gina Tricot

Årets Copy

Stephanie Moradi

För: Like a Swede

Byrå: ANR BBDO

Uppdragsgivare: TCO

Tom Magnusson

För: Från hjärta till hjärna

Byrå: Abakus

Uppdragsgivare: Hjärnfonden

Olle Langseth

För: Mansplaining

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Daidalos

Årets Uppdragsgivare

TCO

För: Business like a Swede

Björn Borg

För: First person lover

Gina Tricot

För: Say Blue