De viktigaste personerna i ditt liv (i varje fall den 22 mars).

När Guldnyckeljuryn träffas för att utse årets vinnare har de en tuff uppgift. Men en sak kan du vara säker på; de kommer att utse reklam med kreativ höjd som har en skicklig analys och strategi i botten. Och som bevisligen fungerar.

Handplockade jurymedlemmar

Årets jurymedlemmar är noggrant utvalda. De utgör en mix av personer som både köper och producerar framgångsrik reklam, som marknadschefer, CRM-ansvariga, reklamkreatörer, analytiker och strateger. Var och en av jurymedlemmarna har lång erfarenhet. Under två intensiva dagar i februari utser de Sveriges bästa direktmarknadsföring. Den 22 mars vet vi vilka som vinner.

Vid eventuellt jäv i juryn

En jurymedlem får inte rösta på sitt eget bidrag eller på bidrag där han/hon varit/är inblandad. Vid bedömning av dessa bidrag måste jurymedlemmen lämna rummet. För alla bidrag där en jurymedlem befinner sig i en jävsituation görs en automatisk procentuell uträkning (antal röstande/poäng).

Jurymedlemmar i Guldnyckeln

Juryordförande:

Björn Ståhl, Creative Director, Ingo

Nyligen rankad den sjunde bästa Creative Directorn i världen i The Big Won Report, har Björn jobbat med reklam och kommunikation I 27 år. I elva år var han på Lowe, i Stockholm och I London. De senaste 13 åren har han varit ECD och styrelsemedlem på INGO. På bara några år har byrån gått från ingenstans till att få internationellt erkännande: Agency of the year 2017 i Eurobest och tredje bästa byrå i världen I Cannes Lions 2016. Han har suttit I juryn i många betydande reklamtävlingar – I Cannes Lions 2 gånger, D&AD och Guldägget 5 gånger. Björn har vunnit fler än 150 reklampriser, t ex Grand Prix i Direct I Cannes Lions och en Svart D&AD Penna.

 

 

Jurymedlemmar:

Anders Kåpe, Dear Friends


Under de senaste 20 åren har jag arbetat på media- och reklambyråer, och sedan 12 år tillbaka då i rollen som strategisk projektledare. Jag har haft turen att jobba med riktigt smarta kollegor, där våra jobb fått uppmärksamhet i exempelvis Guldnyckeln, Guldägget och 100-wattaren. Extra stolt är jag över Diamantnyckeln, ett gäng Guldnycklar och de amerikanskt fläskiga statyetterna från International Echo Awards.

Hjärtat hoppar ett par extra slag när Färjestad vinner SM-guld och för kommunikation som irriterat får mig att undra varför vi inte kom på den idén först. Oftast då med en smart insikt som grund.

 

Anna Kågström, Telenor


I drygt 15 år har Anna jobbat med allt från traditionell reklam till crm, content och digital kommunikation. Hon är också en av initiativtagarna till det prisbelönta konceptet Workfulness för Telenor.

Drivkraften hos Anna är att jobba med kommunikation som är relevant för kunden och som guidar kunden rätt i en digital värld. Och är det någon som har tagit vara på digitaliseringens möjligheter är det Anna. Hon bor i Åre med naturen runt hörnet och fem minuter till backarna. Samtidigt är hon en naturlig del i teamet i Stockholm och jobbar som vanligt, även om det är både vitare och kallare utanför hennes fönster.

 

Anna-Karin Lundgren, Smicker

Art Director/Senior creative – jobbar med insikter, koncept, kreativa lösningar och design med ambitionen att beröra, sticka ut, underhålla och vara meningsfull.

Jobbat med uppdrag från stora och små kunder, kommersiella och ideella, företag och organisation. Tror på att den bästa lösningen idag är den som gör att du vill engagera dig i och vara del av ett varumärke.

Har en karriär som kreatör på Smicker, Lowe Brindfors, DraftFCB mfl. Hämtat hem priser från Lovie Awards, Cannes Lion, Echo Award, 100 Wattaren, Gulnyckeln (Diamantnyckeln), Eurobest, Epica. Och har senast suttit i Guldäggsjuryn Direkt 2016.

 

Caroline Andersson, King


Caroline Andersson är 28 år och Art Director på reklambyrån King i Stockholm. Tidigare jobbade hon på Åkestam Holst där hon startade sin karriär. Trots ringa år i branschen har hon redan lyckats kamma hem flertalet priser i bland annat Guldägget, Cannes Lions, One Show och Eurobest för den uppmärksammade kampanjen Retail Therapy för IKEA. För samma kampanj belönades hon även med den prestigefulla Diamantnyckeln på Guldnyckeln 2017.

 

Fredrik Sundqvist, MRM Mc Cann


Data- och teknikdriven kreatör som var med och skapade Solcellsguiden för Vattenfall, ett projekt som energi- och teknikbolag runt om i världen tagit efter. Han har också möjliggjort gåvor via emojis och låtit artificiell intelligens skriva en annons för att belysa automatiseringen av redovisningsbranschen.

Senaste åren har Fredriks projekt belönats med priser, omnämnanden eller diplom i tävlingar som Eurobest, Lovie, Epica, Cannes, One Show, FWA, Webby, Cresta, Vega, KIAF, European Excellence, Guldägget, W3, Shorty och Directory.

Tillsammans med Vattenfall har han också vunnit guld två år i rad i Guldnyckeln samt guld, silver eller brons tre år i rad i Echo Awards.

 

Gustav Egerstedt, Saatchi & Saatchi


Gustav jobbar som creative director och art director på Saatchi & Saatchi. Han pluggade på Forsbergs skola och gick ut 1998. Efter det har han (förutom Saatchi) jobbat på King och Farfar (RIP). I Guldnyckeln har han genom åren belönats med 5 guldnycklar, 5 silvernycklar och 2009 blev han utsedd till årets Art director. I den näst viktigaste svenska tävlingen; Guldägget, har han belönats med 5 guldägg, 11 silverägg samt 30 diplom.

 

Jenny Engström, Svenska Turistföreningen


Kommunikationsansvarig på Svenska Turistförenigen sedan 12 år. Efter ett galet år med 101 utmärkelser för The Swedish Number är det en enorm ära att få bedöma andras verk. Jag går igång på de som vågat ta sig utanför sin komfortzon, de som har utmanat och skapat ett tydligt engagemang i sin kommunikation. Som en av Sveriges största ideella föreningar måste vi hela tiden vara relevanta för våra medlemmar. Vi vill inte att människor ska vara medlemmar bara för en rabatt utan att de ska känna att de är med och påverkar. Förutom numret har våra senaste engagemangsdrivna initiativ som Stötta Kungsleden, Rädda Nattågen och Höstlövet varit mycket framgångsrika. Vi har nu för första gången på 25 år lyckats vända en nedåtgående medlemskurva och närmar oss snart 240 000 medlemmar (skryter med stolthet). Ser framemot att ta del av alla bidrag och kommer med säkerhet att bli grymt avis på all smart kommunikation.

 

Joakim Brinkenberg, Welcom


Joakim har en lång bakgrund inom kommunikationsbranschen. Började som marknadschef på KappAhl och har sedan arbetat i ledande positioner på Allansson&Nilsson, ANR BBDO och sedan drygt 8 år på Welcom. Som projektledare han han varit involverad i såväl internationella som nationella kampanjer och många av dem har blivit uppmärksammade och belönade. På meritlistan finns ett flertal guld- och silverägg, många watt i 100-wattaren, lejon från Cannes och vinster i tävlingar som Cresta, Eurobest, Epica, London International, New York Festival och givetvis i Guldnyckeln. Har juryerfarenhet från tävlingar som Guldägget och Eurobest.

 

Johanna Åberg, ATG


Att jobba med CRM måste vara det roligaste som finns, speciellt på ett företag med flera miljoner engagerade kunder som gärna vill vara med och tycka och påverka. Sedan två år tillbaka arbetar som CRM-ansvarig på ATG och förutom engagerade kunder har nu även hästar blivit en del av min vardag.

 

Josefine Billström, Facebook Creative Shop


Josefine Billström är Creative Strategist på Facebook Creative Shop där hon arbetar med både kunder och byråer för att skapa originell marknadsföring på alla Facebooks plattformar. Innan Facebook var hon Head of Planning på INGO där hon under 7 år bland annat arbetade med kunder som Barncancerfonden, Tre, Löfbergs, STF, Apollo och Wasa.

 

Katarina Borgedahl, Det

Content Manager på kommunikationsbyrån Det i Stockholm. Katarina har en bred bakgrund inom kommunikation och marknadsföring och har tidigare arbetat både som skribent, reporter, redaktör och projektledare. Som Content Manager hjälper hon ett flertal kunder att planera och genomföra aktiviteter och kampanjer i digitala och sociala kanaler, och brinner för att hitta nya sätt att engagera olika målgrupper i sociala kanaler. Har vunnit pris i bland annat Echo Awards, Shorty Awards, Guldnyckeln, Swedish Content Awards.

 

Klara Eide, M&C Saatchi Stockholm


Klara Eide är en av grundarna av M&C Saatchi Stockholm och strategiskt ansvarig på byrån. På hennes långa meritlista finns en rad långsiktiga varumärkesstrategier som legat till grund för några av våra största reklamkoncept. Hon har arbetat med alla typer av varumärken och kunder: stora och små, kommersiella och ideella, organisationer och myndigheter. Hon har även varit VD för strategibyrån Lowe Black och varumärkesstrateg på Wolff Olins i London. Klara har studerat vid Sorbonne i Paris, Parsons School of Design i New York, och är Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Sedan 2015 är hon ansvarig för kursen Strategisk Projektledning på Berghs School of Communications samt sitter i Sveriges Annonsörers expertteam för köpta medier.

 

Kristina Berg, NORD DDB


Kristina är en erfaren föreläsare och utbildare inom strategi, kreativitet och kommunikation och arbetar idag på NORD DDB. Brinner för att skapa kreativa lösningar som gör skillnad för mottagaren. Har under de senaste åren hjälp företag av alla slag, från bilar till müsli, att få bättre resultat med fokus på digitala kanaler. Entreprenörsskap ligger också varmt om hjärtat med två uppstartade företag i ryggen. Sitter för andra året i Guldnyckelns jury och ser fram emot att grotta ner sig i årets inspirerande tävlingsbidrag.

 

Lina Forsström, Postnord


Lina Forsström arbetar som marknads- och CRM-chef på PostNord Sverige där hon förutom att ansvara för företagets marknadskommunikation också arbetar med att med hjälp av datadriven marknadsföring och CRM fördjupa och förbättra relationen med PostNords kunder. Lina brinner för effekt i form av ökad försäljning, kundnöjdhet och kundlönsamhet och tycker att det är bra om resultat och framgång går att mäta. Hon har också många års erfarenhet av traditionell direktmarknadsföring, bland annat som analyschef, produktchef och affärsutvecklare.

 

Lotta Cabrera Persson, Mecka


Har de senaste 14 åren jobbat inom filmproduktion som projektledare och producent, varav de senaste 6 åren på Mecka där hon driver Mecka: Studio. Jobbar därmed nästan med byråns alla kunder eftersom de flesta har behov av rörligt material. Är dessutom strategisk projektledare för ett antal kunder, exempelvis Länsförsäkringar Älvsborg. Lotta har varit delaktig i ett flertal av Meckas prisbelönta kampanjer de senaste åren för exempelvis Nexans och Matting som vunnit reklampriser såväl nationellt som internationellt.

 

Magdalena Strömberg, If Skadeförsäkring


Magdalena Strömberg är CRM Marketing Manager på If Skadeförsäkring, och har mer än 15 års erfarenhet av internationell marknadsföring och kommunikation från olika branscher, både inom B2B och B2C. Hon har varit med och vunnit Guldnyckeln i kategori Bank & Försäkring 2015 och kategori Kundlojalitet 2017. Magdalena har ett stort intresse av att ge kunderna en anpassad och relevant kundkommunikation: ”En av de mest roliga sakerna i vårt CRM-arbete är att hela tiden fortsätta utmana oss själva genom att förbättra våra kunders upplevelse av If som försäkringsgivare.”

 

Magnus Jakobsson, Åkestam Holst


Magnus Jakobsson är en av Sveriges mest belönade kreatörer och creative directors. Sedan två år tillbaka är han verksam som executive creative director på Åkestam Holst, dessförinnan jobbade han som kreatör och creative director på DDB Stockholm. Magnus har tilldelats hundratals internationella priser och utmärkelser genom åren, däribland 3 Grand Prix i Cannes Lions och Eurobest, 9 Guldägg och 40 (!) silverägg i Guldägget och ca 6 Diamantnycklar i Guldnyckeln.

 

Magnus Rimsby, InsightOne Nordic AB


Magnus har arbetat med data- och insiktsdriven marknadsföring i mer än 20 år och har under dessa år skaffat sig erfarenhet från en mängd olika branscher, så som Telekom, Bank och Finans, Detaljhandeln och Energi. Är i dag delägare i InsightOne Nordic AB, som är specialiserat inom data- och insiktsdriven konsumentmarknadsföring.

 

Malin Nygren, SAS


I över 15 år har Malin arbetat med CRM på strategisk såväl som taktisktnivå på företag som SJ, Coop och SAS. Hon är iniativtagare till den digitala marketing transformation man nu genomgår på SAS och som bygger på en personaliserad omni- och kundupplevelse.

 

Mathias Wikström, RBK


Mathias är del av teamet bakom internationellt uppmärksammade projekt så som Natalia Project för Civil Rights Defenders och Österjöprojketet/Åland Index för Ålandsbanken. Han var tidigare Creative Director på Havas/Euro RSCG och VD på A3. Han har en MBA från Handelshögskolan i Stockholm i Leading Innovation och har vunnit ett flertal nationella och internationella priser så som Guldnyckeln, Guldägget, 100-wattaren, Cannes Lions, Clio, D&AD, Epica och Eurobest. Han är också en frekvent föredragshållare vid internationella konferenser kring innovation, kommunikation, varumärken och hållbarhet. Trött på ”powerpoint-talk” och kissa-i-byxan-strategier som endast tillfredsställer rummet hittar han energi i att arbeta med sitt team i korsningen mellan reklam, innovation och hållbarhet. ”Knowing is not enough, we must apply. Willing is not enough, we must do.” Bruce Lee

 

Mattias Alfborger, Garbergs


Mattias Alfborger är 25 år och jobbar som Art Director på Garbergs Reklambyrå i Stockholm. Hans bakgrund inkluderar välrenommerade kampanjer för ledande svenska varumärken som Björn Borg, Bris och Stockholms Stadsmission. 2015 tilldelades han priset ”Årets Art Director” i Guldnyckeln och två år efter ”Kycklingstipendiet” från Guldägget. Sedan dess har han mottagit flera utmärkelser med hans projekt från bland annat Cannes Lions, Eurobest och Guldägget.

 

Mattias Andersson, Friends & Insights


Mattias har gedigen erfarenhet av Analys- och CRM-området. Innan han startade Friends & Insights arbetade han som Head of CRM Analytics på Scandinavian Airlines där ett av huvuduppdragen var arbetet med den digitala transformationen som ledde till ett mer kundinsikts- och datadrivet SAS. Dessförinnan var han bl a CRM & Kundklubbsansvarig för Twilfit, samt Analyschef för 3 i Sverige. Mattias medverkar även i boken ”30 Advices from 30 Greatest Professionals in CRM and Customer Service in the World”. Han jobbar även i styrelserna för Svenska Downföreningen samt Sucasas Group, som driver varumärket Macacos.

 

Oskar Hellqvist, Abby Priest


Oskar Hellqvist är Creative Director på hybridbyrån Abby Priest i Stockholm. Tidigare bakgrund som Art Director och digital strateg. Mångfaldigt erkänd och prisbelönt i internationella och lokala tävlingar som Cannes, Eurobest, Epica, New York Festivals, Guldägget, Spinn och 100-wattaren. Belönades med guld och vann ’Årets AD’ på Guldnyckelgalan 2016.

 

Patrik Reuterskiöld, Mullen Lowe Brindfors


Art Director. Patrik har verkat i reklamvärlden under 22 år. Efter att ha läst på RMI Berghs och Beckmans började han arbeta på King, därefter bar det av mot Storåkers McCann, och numera är han på Brindfors. Under sina år i reklambranschen har Patrik arbetat med stora och små kunder, allt från AIK till Telenor. Han är flerfaldigt belönad i nationella samt i internationella reklamtävlingar. Patrik Reuterskiöld är en Art Director som kännetecknas av stor hantverksskicklighet, och av humoristiska och kreativa koncept .

 

Petter Nylind, Volt


Petter är copywriter på Volt. Under sina åtta år i branschen har han hunnit jobba med allt från flygbolag, bilar och försäkringar till glass, hamburgare, träning och landets försvar. För detta har han vunnit både guld- och silverägg samt blivit internationellt belönad i tävlingar som Cannes, Epica, London International Awards och New York Festivals. I Guldnyckeln har han stått på prispallens samtliga nivåer och även tilldelats Folkets pris.

 

Pia-Maria Falk, NK


Kampanjansvarig på NK. Pia-Maria har belönats med priser i alla större reklamtävlingar både i Sverige och internationellt. Är van att sitta i olika jurysammanhang. Tidigare jobbat på Lowe Brindfors, Åkestam Holst och Åhléns. Drivs av att ta fram effektiv kommunikation som ger resultat. Har vunnit Guldnyckeln och blivit utnämnd till årets AD.

 

Ulf Rönnbäck, Pen for hire


Frilansande copywriter med bakgrund på bland annat TBWA, Pool, och RBK. Har haft turen att få jobba med en hel drös olika och roliga företag och organisationer. Ibland har det gått bra i tävlingar som Guldnyckeln, Guldägget, 100-Wattaren och en del internationella tävlingar. Att se hur massor av timmar av hopp, vånda och problemlösning ger effekt är det roligaste med det här jobbet. Tilltalas av smarta och krispiga idéer som är väl utförda.

 

Huvudelen av bilderna på jurydeltagarna är fotade av Fotograf Niklas Palmklint.