De viktigaste personerna i ditt liv (i varje fall den 22 mars).

När Guldnyckeljuryn träffas för att utse årets vinnare har de en tuff uppgift. Men en sak kan du vara säker på; de kommer att utse reklam med kreativ höjd som har en skicklig analys och strategi i botten. Och som bevisligen fungerar.

Handplockade jurymedlemmar

Årets jurymedlemmar är noggrant utvalda. De utgör en mix av personer som både köper och producerar framgångsrik reklam, som marknadschefer, CRM-ansvariga, reklamkreatörer, analytiker och strateger. Var och en av jurymedlemmarna har lång erfarenhet. Under två intensiva dagar i februari utser de Sveriges bästa direktmarknadsföring. Den 22 mars vet vi vilka som vinner.

Vid eventuellt jäv i juryn

En jurymedlem får inte rösta på sitt eget bidrag eller på bidrag där han/hon varit/är inblandad. Vid bedömning av dessa bidrag måste jurymedlemmen lämna rummet. För alla bidrag där en jurymedlem befinner sig i en jävsituation görs en automatisk procentuell uträkning (antal röstande/poäng).

Jurymedlemmar i Guldnyckeln

Juryordförande:

Ulrika Good, Ulrika och Martin

Ulrika är uppfödd i en reklamfamilj och har arbetat hela sitt yrkesverksamma liv som copywriter. De senaste tio åren har hon bland annat spenderat på på Goss Reklambyrå (fyra gånger vald till ”Sveriges bästa reklambyrå” och -09 världens tredje bästa Direct-byrå) och på CP+B. 2010 var hon rankad som Sveriges åttonde bästa copywriter.

Vunnit bl a Guldägg, Bronslejon i Cannes Lions, Guldlådan, Silver i New York Festivals. Haft juryuppdrag i Guldägget två gånger, varav en som kategoriordförande i Direkt. I Cannes Lions två gånger, i kategorierna Direct och Promo & Activation. I New York Festivals Grand Jury, Reggie Awards, Eurobest, Guldnyckeln, Guldlådan, 100 Wattaren m m. I övrigt: något av en profil i sociala medier och har branschbloggat för Resumé.

 

Jurymedlemmar:

Anders Kåpe, Mecka


Jag har arbetat med kommunikation på media- och reklambyrå i 18 år. De senaste 11 åren som strategisk projektledare på Mecka. Jag har haft turen att jobba med riktigt smarta kollegor, där våra jobb fått uppmärksamhet i exempelvis Guldnyckeln, Guldägget och 100-wattaren. Extra stolt är jag över Diamantnyckeln, ett gäng Guldnycklar och de amerikanskt fläskiga statyetterna från Echo Awards.

Hjärtat hoppar ett par extra slag när Färjestad vinner SM-guld och för kommunikation som irriterat får mig att undra varför vi inte kom på den idén först. Oftast då med en smart insikt som grund. Det ser jag fram emot att få se mer av i Guldnyckeln 2017.

Ann-Charlotte Hellström, Kaplan RM

Jobbar sedan två år på Kaplan RM som Head of Customer Insight. Jag brinner för att effektivisera våra kunders vardag och öka lönsamheten med hjälp av datadriven kundinsikt.
Har till största del jobbat på kundsidan med strategisk CRM-analys i över 14 år på företag som Telenor, H&M, ICA och Bonniers.

Extremt stolt över en mängd guld på Guldnyckeln.

Anna Calmerskog, Mc Donalds

Jobbar idag på McDonald’s Digital som Product Marketer CRM. I min nuvarande roll får jag göra det jag tycker är allra roligast; utveckla CRM och CX inom de digitala kanalerna. Har tidigare jobbat på Com Hem och för deras räkning utvecklat KIP – en automatiserad succé – som förra året belönades med stycke fint Guldnyckelpris. Har tidigare jobbat på mobiloperatören 3 inom CRM och traditionell marknadsföring. Yrkeslivet börjades som trainee på Posten år 2001.

Anna Sahlin, H&M Global Marknad

Arbetar som Affärsutvecklare Kundinsikt & Media på H&M Global Marknad.
Tidigare bakgrund som Art Director och Creative Director inom insiktsdriven marknadsföring. Har bland annat haft det spännande uppdraget i att utveckla Apotekets lojalitetsprogram. Ett program som blivit mångfaldigt Guldnyckelbelönat. Fokuserad på att hitta insikter och koncept som bygger lojalitet, bra kundupplevelser och engagemang.

Anna-Karin Lundgren,Smicker Reklambyrå

CD/Art Direktor. Leder det kreativa arbetet med att ta fram reklam som engagerar och bygger relationer på Smicker. Har tidigare jobbat på Lowe Brindfors, DRAF FCB,  Lowe Forever mfl. Hämtat hem priser från Lovie Awards, Cannes Lion, Echo Award, 100 Wattaren, Gulnyckeln (Diamantnyckeln), Eurobest, Epica. Och har senast suttit i Guldäggsjuryn Direkt 2016.

Christel Hedin, Abakus

Christel Hedin är en av grundarna till Abakus, en byrå som jobbar med relationsmarknadsföring och CRM strategier. Idag jobbar hon som strateg och VD för byrån. Abakus har bland annat vunnit guld i både Guldnyckeln och Echo Awards för sitt samarbete med If Skadeförsäkringar.

Erik Frisell, MRM McCann

Erik är Account Director/Digital Director på MRM//McCann Stockholm
och har över 16 års erfarenhet av arbete med digital marknadskommunikation, produktion och tjänsteutveckling för ett stort antal branscher.

Genom att använda kreativitet, story-telling, teknik och användarvänlighet så har Erik och hans team på MRM//McCann Stockholm skapat digitala användarupplevelser som utöver att de stödjer affären, bygger varumärket och skapar lojalitet även vunnit priser i Guldnyckeln, Echo Awards samt Lovie Awards.

Fredrik Hildebrand, Creuna

En gång, i ett tidigare liv, formgav Fredrik en cirkulationsplats på Öland. Idag ägnar han sig dock åt betydligt viktigare saker; som Creative Director på Creuna. Där är han med och skapar digitala och prisbelönta kundupplevelser för små, stora och gigantiska kunder. Innan Creuna var han Creative Director på MRM//McCann där han skapade framgångsrik kommunikation för uppdragsgivare som SJ, Vattenfall, Vi-skogen, If, SEB och Mackmyra Whisky. Dessförinnan har han hunnit jobba på en Grey-byrå och varit kursledare på Berghs. Men ibland återvänder han till rondellen på Öland och tänker; det här måste vara en av de vackraste och behagligaste cirkulationsplatserna. I världen.

 

Gabrielle Grette, Baltasar

Gabrielle började sin bana på traditionella varumärkesbyråer bl a Werne & Co, Rönnberg McCann och Leo Burnett där hon arbetade som projektledare med stora uppdragsgivare såsom McDonald’s och Statoil mfl. Sedan drygt 10 år ligger hennes fokus på relationsmarknadsföring och har arbetat med detta på Gadd, Smicker och RUTH för uppdragsgivare som AMF, Svenska Turistföreningen, Göteborgs-Posten, Dagens industri, if Märkesförsäkring, Bioklubben, VW Transportbilar, Kommunal och Läkare Utan Gränser för att nämna några.

2016 grundade hon engagemangsbyrån Baltasar. Baltasar är inte en traditionell RM/DM-byrå, en contentbyrå eller en teknikbyrå – utan är konsulterna som får delarna att jobba ihop, stötta varandra, fylla med rätt innehåll för att driva engagemang.

Gabrielle är flerfaldigt belönad i tävlingen Guldnyckeln med både guld och silver, varav det senaste var ett guld i kategorin Kundlojalitet med SF Bio och Bioklubben.

Hedvig Hagwall Bruckner, King.

Copywriter. Hedvig började 1998 på Reklambyrån Forsman & Bodenfors efter att ha läst på RMI Berghs och Stockholms Universitet. Under sina 18 år i reklambranschen har Hedvig arbetat med stora och små kunder, kommersiella och ideella, organisationer och myndigheter. Hon har belönats med guld- och silverägg, samt i internationella tävlingar som Cannes, Clio, Epica och Eurobest. Hon undervisar regelbundet på de ledande reklamskolorna i reklamkommunikation och copywriting. Sedan 2013 är hon ansvarig för kursen Idé- och konceptutveckling på Berghs SOC och sitter i Komms och Reklamombudsmannens styrelser.

Helena Didehvar

Helena har lång erfarenhet av samtliga kommunikationsdiscipliner och har arbetat som Kommunikations- och marknadschef både på stora bolag som Posten och mindre bolag som Iris. Drivkraften hos Helena är effektiv kommunikation som ger resultat både till kunder och samhälle likväl som till den egna verksamheten.

Jim Carlberg, Tele2


Erfaren och dedikerad marknadsförare med lång och brokig yrkesbakgrund. Efter 15 år som konsult i olika roller ansvarar han idag för varumärke och kommunikation på Tele2. Refererar till sig själv som ”det oäkta kärleksbarnet mellan strategi och kreativitet” och menar att kommunikationsbranschen skulle må bättre utan så många krångliga titlar.

Karin Rosell, E.ON


Head of Brand & Marketing på E.ON Sverige sedan ett år tillbaks. Har ett förflutet inom telekom, senaste fem åren som Marknadschef på Halebop. Har många års erfarenhet inom CRM. Blev årets Marknadschef 2014 (telekom) och har belönats med priser i alla större reklamtävlingar i Sverige bl.a. ett flertal priser i Guldnyckeln och i Echo Awards, men mest stolt över Titanpriset för banbrytande reklam 2015 samt guld i Lowie Awards 2016. Brinner för kommunikation och reklam som gör skillnad.

Kristin Bernhardsson, Kombispel

Efter snart 15 år i DM-branschen är bara att inse att den reklam som verkligen förför mig är den som ger effekt. Just effekt är också den röda tråden i det jag gjort hittills, i en i övrigt ganska brokig bakgrund inom kommunikation, affärsutveckling och analys, som leverantör, på SWEDMA och på byrå för att nu ha landat på köparsidan som försäljnings- och marknadschef på Kombispel. Himla roligt! Förutom effektfull kommunikation är jag ganska svag för glittriga galor… Ser fram emot att ses på Guldnyckeln!

Kristina Berg, DDB

Arbetar idag som Digital Account Director på DDB och är en van föreläsare och utbildare i digital kommunikation. Har under de senaste fem åren hjälpt företag av alla slag att få bättre resultat via digitala kanaler genom strategi, koncept och målmätning. Är alltid på jakt efter att skapa och hitta kreativa wow-upplevelser för att bygga och stärka varumärken.

Magnus Tengzelius, Friends Agenda

Magnus Tengzelius är strateg och projektledare på Friends Agenda och började sin karriär i branschen som Planner. Har jobbat med både stora och små, kända och mindre kända varumärken inom de flesta branscher – och har även lyckats pricka av hela prisstegen i Guldnyckeln med ett brons, ett silver, ett guld och Folkets pris.

Malin Wessman, ICA

Jobbar som CRM-utvecklare på ICA (CRM och Kundlojalitet). Min CRM-erfarenhet har jag skaffat mig genom tidigare arbete med några av Sveriges största kundprogram såsom SAS EuroBonus, SJ Prio, Polarn & Pyret, JC och Brothers. Jag brinner för att påvisa värdet av att VERKLIGEN känna sin kund och är lite av en ”bevis-nörd” när det kommer till uppföljning.

Maria Rosén, Marknadschef Destination Järvsö

För att komma ifrån fokus på rabatter och korta kundlivscykler så är det viktigaste att ha engagerade och dedikerade medlemmar, kunder och medarbetare.  Då krävs en kombination av ett lojalitetsprogram som fungerar och utvecklas, en kreativ höjd och ett stort fokus internt. Det är ett långsiktigt, och krävande arbete, och det absolut roligaste man kan arbeta med på ett företag. Jag och mina medarbetare på SF Bio lyckades göra Bioklubben till en av Sveriges största kundklubbar med engagerade medlemmar och vi är extremt stolta över vår seger i Guldnyckeln 2016. Jag drivs av stora utmaningar och mitt nya uppdrag är somMarknadschef hos Destination Järvsö, spännande! Några av de företag där jag tidigare arbetat SF Bio, SAS, Michelin Nordic, StroedeRalton. Dessutom talar jag flytande franska och är en jäkel på skidåkning!

Mattias Andersson, Scandinavian Airlines

Head of CRM Analytics. Mattias har gedigen erfarenhet av Analys- och CRM-området. Han har tidigare bl a varit Analyschef för mobiloperatören 3, samt CRM och Kundklubbsansvarig för Twilfit. Nu arbetar Mattias som Analyschef för SAS, där ett av huvuduppdragen är den digitala transformationen som lett till ett mer kundinsikts- och datadrivet SAS. Mattias är även delägare i hälsoföretaget Macacos.

Nicholas Düfke, M&C SAATCHI

Nicholas har sedan sin examen från Miami Ad School jobbat som copywriter på M&C Saatchi Stockholm. Under sina snart 4 år i branschen har han arbetat med kunder som Carlsberg, Norwegian, Com Hem, Stockholm Pride och mottagit flera internationella utmärkelser. Vann guld, silver och brons i Guldnyckeln 2014.

Patrick Kampmann, Volontaire

Det är ju populärt att säga att allt kan vara reklam och så är det säkert, men allt borde nog faktiskt inte vara det. Därför jobbar Patrick Kampmann som strateg på Volontaire. Han letar efter självklara och civiliserade lösningar på komplexa problem. Det är ganska ansträngande, så däremellan lyssnar Patrick på musik i moll, läser G.K Chesterton och skjutsar sina 400 miljarder barn mellan skolor och kompisar. Patrick är medgrundare av Volontaire och har blivit rikligt belönad, både internationellt och nationellt för sina arbeten.

Paul Collins, DigitasLBi

Paul Collins är Executive Creative Director på DigitasLBi där är han ansvarig för det kreativa på de nordiska kontoren.
Han flyttade till Sverige i början av 90-talet och har legat bakom några av de mest erkända digitala kampanjerna och fått många fina utmärkelser. Under 2009 flyttade Paul till USA för att arbeta för AKQA och senare på KBS + där han ledde integrerade kampanjer för BMW Nordamerika. Innan tiden i USA arbetade han på Åkestam.Holst där han, 2007 – 2009 hjälpte byrån att bli rankad som den tredje bästa interaktiva byrån i världen av The Gunn Report.

Pia-Maria Falk. Åhléns

Projektledare och chefredaktör på Åhléns marknadsavdelning. Pia-Maria har belönats med priser i alla större reklamtävlingar både i Sverige och internationellt. Är van att sitta i olika jurysammanhang. Tidigare jobbade hon som kreatör på Lowe Brindfors och Åkestam.Holst. Drivs av att ta fram effektiv kommunikation som ger resultat. Har vunnit Guldnyckeln och blivit utnämnd till årets AD för sitt jobb med NK.

Sedir Ajeenah, Garbergs

Sedir Ajeenah är 29 år och copywriter/partner på Garbergs reklambyrå i Stockholm. Han har mottagit flera internationella utmärkelser från tävlingar som Cannes Lions, Eurobest, One Show och London International Awards. Under sitt första år i branshcen mottog han priset ”Årets Copy” i Guldnyckeln – ett diplom som än idag är det enda priset han har i hemmet. Sedir har gjort flera uppmärksammade kampanjer för Björn Borg, Stockholms Stadsmission och Barncancerfonden.

 

Stephanie Moradi, TBWA

Stephanie Moradi är en 28-årig copywriter på Åkestam Holst som belönades med priset Årets Copywriter under Guldnyckelgalan 2016. Hon började sin karriär som 23-åring på ANR BBDO, och gjorde där efter en visit på TBWA. Har under sina år i branschen fått lära sig lite om mycket  – allt från fackrörelser och ansiktsvård till mjölkproduktion och lastbilar. Stephanie har varit involverad i flera uppmärksammade kampanjer och belönats i bland annat Gulnyckeln, Guldägget, Cannes Lions, Eurobest och One Show.

Ulf Rönnbäck, Pool

Copywriter på Pool sedan 2010, innan dess på RBK, TBWA och Grey STHLM. Har haft turen att få jobba med en hel drös olika och roliga kunder, till exempel KLM, Bygg-Ole, Fortum, Balance Gym, 4Sound, Naturhistoriska, Brothers och O´Learys. Ibland har det även gått bra i fina tävlingar som Guldnyckeln och Guldägget. Roligast med den här branschen är den stora variationen, att jobba med fryst fisk, elavtal och kostymer på en och samma dag. Ser fram emot att sitta i jurymöten med smarta människor och bli avundsjuk på fantastiska kampanjer.

Huvudelen av bilderna på jurydeltagarna är fotade av Fotograf Niklas Palmklint.