Föreläsare 22 mars 2018

Jeff Rosenblum, Questus

Jeff Rosenblum is an author, documentary filmmaker, advertising agency founder and an admitted pain in the ass. He is widely regarded as one of the leading innovators in the field of digital marketing and has worked on teams that have helped revolutionize multiple industries.

Jeff is the author of Friction, a book about building passion brands in the age of disruption. The book leverages experiential storytelling to show how brands can empower customers, create evangelists and dominate the competition.

Jeff is the co-writer and director of a groundbreaking documentary about the future of the advertising industry, The Naked Brand. It reveals the surprising story about corporations’ ability to improve the world, one small step at a time.

Jeff is the Founding Partner of Questus, a digital marketing agency that has worked with some of the world’s most influential brands including American Express, Apple, Bloomberg, Capital One, Discovery Channel, Disney, Driscoll’s, General Mills, Ford, ESPN, The New York Times, Suzuki Motorcycles, The NFL, The Wall Street Journal, Universal Orlando, Verizon and more.

In his free time, Jeff is addicted to learning new skills, including telemark skiing, fly fishing, kite surfing and funk guitar. His guitar instructor summarizes these efforts succinctly, describing his playing as “mediocre, at best.”

Despite barely graduating college, he has lectured at some of the world’s top universities and presented at some of the marketing industry’s most influential conferences.
When he’s not driving his team and his clients crazy, Jeff is on an Advisory Board for the Make-A-Wish Foundation as well as Special Spectators. He and his family built a school in a remote village in Nepal while working with the BuildOn organization. He lives in New York City with his wife and two kids, who are much cooler and better looking than he is.


David Orlic, Prime PR

David Orlic är vice vd och innovationschef på Prime, ordförande i branschförbundet KOMM och medgrundare av initiativet #SthlmOp. Med över 15 års erfarenhet av strategisk kommunikation i skärningspunkten mellan näringsliv, politik och media, har han en djup kunskap inom varumärkesstrategi, förändringsresor och innovationsarbete. Under de senaste tio åren har David vunnit över hundra svenska och internationella kommunikationspriser – inklusive Grand Prix vid Cannes Lions – och blivit utnämnd till en av Sveriges 150 superkommunikatörer.


Caroline Roth, Wrapin Media


Sofia Hellsten & Elin Westerberg, Great Works


Kristina Gordon, Rusta


Fredrik Östgren, Nepa


Lärdomar från arbetet med Digital transformation av ICA

Camilla Carlell, Utvecklingschef CRM, ICA Sverige AB

Camilla brinner för kunddriven affärsutveckling och tror på att alltid sätta kunden i centrum. Camilla har mångårig erfarenhet av förändringsledning och digitalisering från både linje- och konsultperspektiv. Camilla både driver och deltar aktivt i förändringsresan på ICA.

Camilla kommer att tala om det arbete ICA genomför för att digitalisera sitt erbjudande. ICA är ledande på dagligvaror (i den fysiska världen) i Sverige och har under de senaste åren arbetat fokuserat med att också bli ledande digitalt. Det har krävts nytänkande och förändrade arbetssätt i hela företaget.


The three stripes in the hands of the creators

Emma Stjernlöf, Adidas

Hur gör man en resa från stort och traditionellt sportvarumärke till modernt och nytänkande livsstilsvarumärke? Lyssna till Emma Stjernlöf, nordisk marknadsdirektör på adidas, hur man på bara ett par år förändrat hela varumärkesstrategin för att behålla sitt genuina arv men ändå tilltala nya målgrupper. Nyckeln till framgång har bland annat varit adidas unika sätt att integrera sina konsumenter, där man inte bara vill tala till eller genom influencers utan tvärtom låta dem vara med och definiera adidas produkter, metoder och framtid.


Olle Carlsson, Svenska Kyrkan


Bella Goldman, Lidl


Calle Sjönell, Facebook

Calle Sjönell har en lång bakgrund från kommunikationsbranschens kreativa gren. Han startade sin professionella karriär 1996 på webbyrån Moonwalk som senare döptes om till Starring. På senare tid har han under åtta år arbetat i USA som Executive Creative Director på BBH New York och även som Chief Creative Officer på Ogilvy New York. Bland hans projekt hittas kunder som Coca-Cola, Google, AXE och Nestlé.

Idag är Calle Sjönell ansvarig för Facebook Creative Shop i Norden, och han arbetar med sina kunder för att skapa originell marknadsföring på alla Facebooks plattformar. Creative Shop arbetar både med strategier och med kreativ idégenerering tillsammans med kreativa byråer för att säkerställa att annonsörer på Facebook får ut så mycket som möjligt av deras kampanjer.


Johanna Björklund, Smart Video

Johanna Björklund disputerade 2007 i Datavetenskap vid Umeå Universitet. Samma år grundade hon IT-företaget Codemill tillsammans med Rickard Lönneborg. I dag anställer företaget 50 civilingenjörer och levererar skräddarsydda videolösningar till kunder världen över, bl.a. the Guardian, BBC och ProSieben. 2015 anslöt tillväxt-experten Niklas Jansson till Codemill, 2016 knoppades Smart Video AB av, där Johanna tog VD posten, och 2017 knoppades Accurate Player AB. Idag delar Johanna sin tid mellan sin forskning på Umeå Universitet, där hon leder en forskningsgrupp inom Multimodal analys, och sitt operativa arbete i företagen. Hon har prisats av Åforsk och SICS som en av landets 10 mest innovativa entreprenörer, är finalist i DI Startup Tour 2017, och är nominerad av Ernst och Youngs som Entrepreneur of the Year i Region Norr.

Video utgör snart 80% av all användartrafik på Internet. Samtidigt är video en outvecklad säljkanal. Många tittar, men få klickar. Jag ska presentera Smart Video, en självoptimerande videoplattform för ökad onlineförsäljning. Enkelt sagt lägger Smart Video till ett interaktivt lager ovanpå befintlig video som lyfter produkter och call-to-actions. Hjärtat i Smart Video är en AI som väljer rätt erbjudanden, utifrån information om den som tittar, videons innehåll, och avsändarens strategi. Plattformen lanserades i början på 2017 och fungerar lika bra i egna kanaler, t.ex. på hemsidan, som i köpta kanaler, t.ex. i en annonskampanj. I tidiga kund-case har vi sett en 10 gånger högre CTR, och en 5 gånger högre konverteringsgrad, jämfört med traditionell lösning där statiska erbjudanden presenteras intill videon. Smart Video vann Future Marketing Tech Award vid Guldnyckeln 2017, och vi har nu nöjet att få berätta om allt som hänt sen dess.


BOKA BILJETTER