Föreläsare 22 mars 2018

How To Build A Passion Brand By Fighting Friction

Jeff Rosenblum, Questus

This is the most exciting time in the history of brand building. Every industry around the globe has been completely disrupted by technology. Established brands are losing market share to upstarts that become part of our cultural fabric. Billions of dollars are being made and lost virtually overnight.

Emerging from this revolutionary environment are passion brands. Passion brands dominate the competition. They don’t simply have customers. They have an army of evangelists who proselytize in bars, restaurants, around the campfire and, most importantly, on their social channels.

Because these evangelists carry brand messages better than any paid advertising technique, passion brands absolutely dominate the competition from a bottom-line financial standpoint.

These passion brands are built by removing friction. Friction is anything that gets in the way of what people want to accomplish in life. It’s anything that gets in the way of their hopes, dreams, aspirations or even mundane day-to- day goals. It’s the big things that prevent us from being who we want to be. It’s the little things that prevent us from doing what we want to do.

In this engaging presentation, Jeff Rosenblum – author of Friction, director of The Naked Brand and co-founder of Questus – shows how to build a passion brand by fighting friction. He shows how passion brands shift from rational customer relationships to emotional customer relationships. Jeff will use neuroscience research, case studies and engaging stories to show how to build win brand evangelists and unleash unprecedented growth.


David Orlic, Co-deputy CEO & head of innovation / group director, marketing communications, Prime PR

David Orlic är vice vd och innovationschef på Prime, ordförande i branschförbundet KOMM och medgrundare av initiativet #SthlmOp. Med över 15 års erfarenhet av strategisk kommunikation i skärningspunkten mellan näringsliv, politik och media, har han en djup kunskap inom varumärkesstrategi, förändringsresor och innovationsarbete. Under de senaste tio åren har David vunnit över hundra svenska och internationella kommunikationspriser – inklusive Grand Prix vid Cannes Lions – och blivit utnämnd till en av Sveriges 150 superkommunikatörer.


Caroline Roth, Co-founder, Warpin Media


”Hacking The Female Body”

Sofia Hellsten, Making Waves/Great Works & Elin Westerberg, Head of Education, Gimi

Sedan urminnes tider har produkter och tjänster utvecklats för män av män. Eller i bästa fall av män för kvinnor. Affär och marknad anpassad till kvinnokroppen har släpat efter och uppfyller inte riktiga kvinnors verkliga behov. Den alltmer öppna diskussionen kring kvinnokroppen har dock öppnat en dörr för nya innovationer och möjligheter. En undervärderad marknad med stor potential för ny investering, så länge vi sätter kvinnan i centrum.

Sofia Hellsten jobbar med strategi och affärsutveckling på Making Waves / Great Works. Hon har en examen från Handelshögskolan i Stockholm och har tidigare arbetat med planning och kommunikation. När hon inte är upptagen med nya affärsidéer, lagar hon och fotograferar fantastiska japanska rätter som finns på hennes instagramkonto @shellsten.

Elin Westerberg jobbar som Head of Education på Gimi. Hon har en bakgrund inom affärsutveckling och FMCG, och har en examen från Handelshögskolan i Stockholm. Även fast hon idag spenderar det mesta av sin tid på att utveckla innehåll som lär barn om pengar, så brinner hon för alla sorters affärsidéer som gör världen lite bättre.


Rusta för lönsam lojalitet.

Jonas Åkerlind, Revide, Christina Gordon, Head of customer service & operative manager Club Rusta, Rusta


Efter endast åtta månader välkomnade Club Rusta sin miljonte medlem. Idag går mer än hälften av Rustas försäljning via klubben, och en medlem handlar både oftare och mer än en vanlig kund. Vad bygger framgången på? Att Club Rusta startades av en kundservicechef som älskar människor lika mycket som enkelhet, eller på en systematisk och smart bearbetning av data? Tänk både och. Upplev det bästa av två världar, och följ med på en resa som lyfter det goda samarbetet mellan människa och maskin.


Fredrik Östgren, vd, Nepa

Fredrik Östgren är VD och en av grundarna av succébolaget Nepa som vänt upp och ner på analys-branschen i Sverige och huserar idag på Stockholmsbörsen.

Fredrik har en bakgrund som programmerare, examen från Handelshögskolan och har arbetat inom olika expertroller inom analys. Med en analysplattform som fokuserar på att disrtribuera rätt insikter till rätt person i rätt tid hjälper Nepa många av världens mest namnkunniga företag att bli mer datadrivna och kundorienterade i sitt beslutsfattande varje dag. Fredrik’s Nepa har utsetts till Gasellföretag 6 gånger sedan 2011 och det 250 personer starka bolaget etablerar sig just nu på en världsmarknad.


Lärdomar från arbetet med Digital transformation av ICA

Camilla Carlell, CRM development manager, ICA

Camilla brinner för kunddriven affärsutveckling och tror på att alltid sätta kunden i centrum. Camilla har mångårig erfarenhet av förändringsledning och digitalisering från både linje- och konsultperspektiv. Camilla både driver och deltar aktivt i förändringsresan på ICA.

Camilla kommer att tala om det arbete ICA genomför för att digitalisera sitt erbjudande. ICA är ledande på dagligvaror (i den fysiska världen) i Sverige och har under de senaste åren arbetat fokuserat med att också bli ledande digitalt. Det har krävts nytänkande och förändrade arbetssätt i hela företaget.


The three stripes in the hands of the creators

Emma Stjernlöf, Nordic brand director, Adidas

Hur gör man en resa från stort och traditionellt sportvarumärke till modernt och nytänkande livsstilsvarumärke? Lyssna till Emma Stjernlöf, nordisk marknadsdirektör på adidas, hur man på bara ett par år förändrat hela varumärkesstrategin för att behålla sitt genuina arv men ändå tilltala nya målgrupper. Nyckeln till framgång har bland annat varit adidas unika sätt att integrera sina konsumenter, där man inte bara vill tala till eller genom influencers utan tvärtom låta dem vara med och definiera adidas produkter, metoder och framtid.


Calle Sjönell, Head of creative shops Facebook

Calle Sjönell har en lång bakgrund från kommunikationsbranschens kreativa gren. Han startade sin professionella karriär 1996 på webbyrån Moonwalk som senare döptes om till Starring. På senare tid har han under åtta år arbetat i USA som Executive Creative Director på BBH New York och även som Chief Creative Officer på Ogilvy New York. Bland hans projekt hittas kunder som Coca-Cola, Google, AXE och Nestlé.

Idag är Calle Sjönell ansvarig för Facebook Creative Shop i Norden, och han arbetar med sina kunder för att skapa originell marknadsföring på alla Facebooks plattformar. Creative Shop arbetar både med strategier och med kreativ idégenerering tillsammans med kreativa byråer för att säkerställa att annonsörer på Facebook får ut så mycket som möjligt av deras kampanjer.


Johanna Björklund, Smart Video

Johanna Björklund disputerade 2007 i Datavetenskap vid Umeå Universitet. Samma år grundade hon IT-företaget Codemill tillsammans med Rickard Lönneborg. I dag anställer företaget 50 civilingenjörer och levererar skräddarsydda videolösningar till kunder världen över, bl.a. the Guardian, BBC och ProSieben. 2015 anslöt tillväxt-experten Niklas Jansson till Codemill, 2016 knoppades Smart Video AB av, där Johanna tog VD posten, och 2017 knoppades Accurate Player AB. Idag delar Johanna sin tid mellan sin forskning på Umeå Universitet, där hon leder en forskningsgrupp inom Multimodal analys, och sitt operativa arbete i företagen. Hon har prisats av Åforsk och SICS som en av landets 10 mest innovativa entreprenörer, är finalist i DI Startup Tour 2017, och är nominerad av Ernst och Youngs som Entrepreneur of the Year i Region Norr.

Video utgör snart 80% av all användartrafik på Internet. Samtidigt är video en outvecklad säljkanal. Många tittar, men få klickar. Jag ska presentera Smart Video, en självoptimerande videoplattform för ökad onlineförsäljning. Enkelt sagt lägger Smart Video till ett interaktivt lager ovanpå befintlig video som lyfter produkter och call-to-actions. Hjärtat i Smart Video är en AI som väljer rätt erbjudanden, utifrån information om den som tittar, videons innehåll, och avsändarens strategi. Plattformen lanserades i början på 2017 och fungerar lika bra i egna kanaler, t.ex. på hemsidan, som i köpta kanaler, t.ex. i en annonskampanj. I tidiga kund-case har vi sett en 10 gånger högre CTR, och en 5 gånger högre konverteringsgrad, jämfört med traditionell lösning där statiska erbjudanden presenteras intill videon. Smart Video vann Future Marketing Tech Award vid Guldnyckeln 2017, och vi har nu nöjet att få berätta om allt som hänt sen dess.


BOKA BILJETTER