Föreläsare - ny text att kopiera

Dessa föreläsare blev inspirerad av den 20 mars.


Jim Messina:
Därför är president Obama viktig för dig

Hjärnan bakom president Obamas omvalskampanj 2012 delar med sig av livsavgörande insikter om förändring och hur man använder den för att blomstra som företag.

Med hjälp av bland annat Big Data vände Messina de traditionella presidentvalskampanjerna ryggen och sammanförde teknik och politik på ett sätt som var både oförutsägbart och helt nyskapande. Som arkitekten bakom den amerikanske presidentens omvalskampanj vände Jim Messina upp och ner på hur världsledande verksamheter tänkte kring strategi, marknadsföring och varumärken. Han återuppfann den moderna politiska kampanjen med verktyg, teknik och taktik som kommer att omdefiniera företagens sätt att arbeta.

I sitt föredrag berättar Messina om kampanjen Obama for America 2012 och det framgångsrika utförandet av en kampanj värd 1,1 miljarder dollar. Det är en historia som beskriver hur han bar sig åt för att få draghjälp av Silicon Valleys smartaste hjärnor, bland annat Apples Steve Jobs och Googles styrelseordförande Eric Schmidt. Schmidt har kallat omvalskampanjen för ”den bästa någonsin”.

Messina delar med sig av tre viktiga insikter om hur dramatiskt världen faktiskt har förändrats inom loppet av några få, snabba år. Och ger oss tre tips på hur konsumentinriktade företag kan växa och blomstra, inte trots förändringarna, utan tack vare dem.

Fakta om Jim Messina

  • CEO, The Messina Group.
  • Obamas stabschef 2009-2011.
  • Kampanjchef för Obamas omvalskampanj 2012.
  • Ordförande för Organizing for Action.

Jim Messina arbetade från 2009 till 2011 i Obamas stabsledning med att få igenom lagförslagen om hälsovård och ekonomisk stimulans.

Innan Messina anslöt sig till Obama arbetade han som stabschef för senator Max Baucus (dem). Tidigare hade han samma position för senator Byron Dorgan (dem) och representant Carolyn McCarthy (dem). Han har också bevakat och analyserat politiska kampanjer över hela USA.

 


J. Walker Smith:
Följ pengarna – och gör nedgång till uppgång

Företagsledare, författare, föreläsare, bloggare och radioprofil. Fortune Magazine beskriver honom som ”en av Amerikas ledande analytiker inom konsumtionstrender”.

Framtidens marknad är en större utmaning än någonsin. Strukturella ekonomiska problem förebådar skör ekonomisk tillväxt. Lägg därtill sekretess- och utnyttjandeproblem med Big Data och en situation där växande misstro riskerar skapa förtroendeproblem för företagen. Det är i den kontexten marknadsförare i allmänhet och datadrivna marknadsförare i synnerhet, står inför utmaningen att på ett kostnadseffektivt sätt skapa större engagemang hos konsumenterna.

J. Walker Smith delar med sig av sin bild av vad dessa makrokrafter och konsumenttrender innebär för framtidens detaljhandel, och var möjligheterna finns på en marknad där bristen på engagemang växer. Han ger oss en övergripande bild av framtida problem, och hur man som marknadsförare kan använda sig av data för att kringgå dessa problem och skapa ett större engagemang hos sina kunder.

Fakta om J. Walker Smith
Walker har av Fortune Magazine beskrivits som ”en av Amerikas ledande analytiker inom konsumtionstrender”. Han för en ständig dialog om trender, framtid, marknadsföring och annonsstrategier med kunder över hela världen.

Som författare har han skrivit fyra uppmärksammade böcker, däribland Rocking the Ages, en bok som satt en ny standard och finns på Topp 100-listan över de viktigaste marknadsföringsböckerna. Han har också skrivit Life is Not Work, Work is Not Life, som utsågs av Wall Street Journal till en av de tio bästa böckerna om arbetslivet.

Förutom att vara en eftertraktad talare är J. Walker Smith krönikör för Marketing News, bloggare för Branding Strategy Insider, en entusiastisk twittrare och före detta radiopratare. 2012 valdes han in i delstaten North Carolinas Advertising Hall of Fame. Walker har en doktorsexamen i masskommunikation från University of North Carolina, och är styrelseordförande för The Futures Company, ett välkänt och prisbelönat konsultföretag inom marknadsstrategier.

 


David Shing:
Kalibrera om det digitala samtalet

De digitala möjligheterna är fantastiska. Belöningen är påtaglig. David Shing har för avsikt att visa dig vägen. Som profeter brukar göra.

I takt med att det digitala landskapet förändras växer behovet för marknadsförarna att sluta tänka i ”kampanjer” och i stället påbörja ”samtal” med konsumenterna. I processen att göra upplevelser mer mänskliga blir uppmärksamhet den nya valutan, och den mäts i termer av uppehållstid och engagemang snarare än i hur många som lösryckt väljer att ”gilla” eller ”följa”.

I ett dynamiskt, energiskt och underhållande föredrag ger David Shing oss viktiga och insiktsfulla glimtar av ett antal digitala trender, hur de påverkar våra beteenden och vad som finns framför oss på vår digitala resa.

Fakta om David Shing
David Shing är AOLs digitala profet. Han ägnar större delen av sin tid åt att iaktta hur framtiden formas i ett vidsträckt digitalt landskap. Resten av tiden pratar han med människor om vart vi är på väg och hur vi får ut mesta möjliga av vår resa.

Shing har tillbringat det mesta av sitt vuxna liv i den digitala världen och har arbetat för både stora och små kreativa företag. Innan den position han har i dag arbetade han som AOLs Head of Marketing and Media i Europa.

David Shing är engagerad, sympatisk och uppfriskande ärlig. Hans vision ger oss ett historiskt perspektiv och en aktuell kontext för marknadsföringen i den nya världen. En värld han menar tillhör dem som välkomnar förändringar och vågar ta risker i dag. Möjligheterna är fantastiska. Belöningen är påtaglig. David Shing har för avsikt att visa dig vägen. Trots allt är det ju vad profeter gör.

 


Karin Bodin:
Förändring kräver kommunikation

Hållbar förändring handlar till stor del om kommunikation. Utan kommunikation kommer vi inte att lyckas med vår förändring.

För två år sedan frågade Polarbröd sina medarbetare ”Vi har bakat bröd i 133 år, vad behöver vi göra för att kunna fortsätta i 133 år till?” Medarbetarnas svar låg sedan till grund för en långtgående hållbarhetsplattform som antogs av Polarbröds styrelse förra vintern. Karin Bodin, Polarbröds vd, berätta mer om detta och om företagets strävan mot ekologiskt hållbar produktion, fossilfria transporter och att vara självförsörjande på grön energi. Allt detta till år 2022.

Den största utmaningen i allt förändringsarbete är att få med sig människor. Karin delar med sig av sina bästa råd om att engagera konsumenter, medarbetare, kunder, partner och samhället i stort. ”Bara då har vi en chans att lyckas. Säger man vad man drömmer om kommer människor som delar ens dröm att hjälpa till.”

Fakta om Karin Bodin
Karin Bodin är femte generationens brödföretagare, vd och tillsammans med systern Anna Borgeryd huvudägare av Polarbröd.

Företaget har säte i Älvsbyn och är Sveriges tredje största brödföretag. I dag har Polarbröd bagerier i Älvsbyn, Bredbyn och Omne. 2012 omsatte företaget drygt 800 miljoner kronor. De 400 medarbetarna producerar varje år närmare 39 000 ton bröd, främst för den svenska marknaden men även för export.

 


Tom Beckman:
Ansvar som konkurrensfördel

I tider av kris och global konkurrens har ansvar seglat upp som en av företagens viktigaste konkurrensfördelar.

Radikalt ökad transparens och medvetenhet har förändrat konsumenternas och de professionella inköparnas beteenden i grunden. Konsumtion och affärer är inte längre ett uttryck för identifikation med ett varumärke utan snarare en röst på tillverkarens värderingar. Varumärkesperspektiv ersätts med företagsperspektiv, ägarperspektivet med intressentperspektivet, och kommunikationens uppgift flyttas från att skapa uppmärksamhet som ger värde, till att skapa värde som ger uppmärksamhet. Företag och organisationer måste idag förtjäna sina affärer snarare än att fokusera på förtjänade medier. Och definitionen av positionering har förändrats från att beskriva relation till marknaden till att beskriva relation till samhället. Vinnarna är de som lyckas åstadkomma ömsesidigt värdeskapande mellan sig själva och sina kunder, konsumenter eller partners.

Fakta om Tom Beckman
Tom Beckman är kreativ chef på PR-byrån Prime som de senaste fem åren rankats som världens bästa PR-byrå av Cannes Lions och Holmes Report. Tom är internationellt anlitad föreläsare och har talat och undervisat på de flesta stora kommunikationskonferenser så som Cannes Lions, Eurobest, Ad:Tech London, Global PR Summit Miami, Spikes Asia Singapore, Dubai Lynx och ICCO Paris. Han har också varit juryordförande i Guldägget, Young Lions och Dubai Lynx samt varit jurymedlem i bland annat Cannes Lions, CLIO och TED. Och bland hans priser märks flertalet guld i Cannes Lions, Eurobest, Sabre, Spinn, CLIO, ANDY och Bees Awards. Tom undervisar regelbundet på Handelshögskolan i Stockholm, Berghs SOC och Stockholms universitet.

 


Caroline Johansson:
Gör marknadsbudgeten till en investering

ROI, avkastning på investerat kapital, är konsten att få marknadsbudgeten till en investering och att följa resultatet.

Att räkna fram en marknadsföringseffekt och en konkret avkastning på en kampanj är för många marknadschefer en utmaning. Det centrala är att hitta en ROI-metodik som går att följa som ett resultat av marknadsföringsinsatsen. Caroline Johansson, marknadsdirektör på Dustin Group, visar ett par konkreta exempel på hur hon fördelat marknadsbudgeten efter mediekanalernas ROI. Hon bjuder också på några konkreta verktyg för att göra en tydlig uppföljning där kostnader ställs mot intäkter.

Fakta om Caroline Johansson
Som marknadsdirektör för Dustin Group kommer Caroline Johanssons passion för att utveckla och mäta marknadsföring till sin rätt. Under sina två år på Dustin har Caroline redan hunnit omvandla tuffa lönsamhetskrav från ägarna till en tydlig marknadsplan, en ny kommunikationsplattform och en mediestrategi – allt baserat på ROI och ekonometrisk modellering.

Tidigare har Caroline arbetat som varumärkeschef på Tele2. Hon vet värdet av att vara ödmjuk inför en extremt konkurrensutsatt bransch med knappa marginaler, där marknadsbudgeten måste fördelas efter kanalernas dokumenterad möjlighet att ge avkastning. 2013 nominerades hon till den prestigefulla utmärkelsen Årets Marknadschef.